Samfundsfag

Sociologi (Pierre Bourdieu)

14. marts 2022 af Kasperflint28 - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg har læst om Pierre Bourdieu og hans begreber felt, habitus, kapital osv. 

Det jeg forsøger nu er at bruge hans teori (begreber) til at prøve i et konret tilfælde at forklare, hvordan strukturen i samfundet ligesom kan gøre, at unge drikker alkohol. Jeg synes bare det er svært at forklare. Er der nogen der vil forsøge sig, så jeg får en forståelse for det?

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. marts 2022 af Justitia

Kan du forklare mig begrebernes betydning?


Svar #2
18. marts 2022 af Kasperflint28

#1

Kan du forklare mig begrebernes betydning?

Kapital: tre former (økonomisk, social, kulturel) + symbolsk - kapital = magt

felt: et afgrænset område i samfundet f.eks. skolen eller foreningen. Hvert felt har bestemte doxa (normer) kapital og habitus afgør om man klare det godt i feltet.

habitus: Habitus er en tendens til at handle og tænke på en bestemt måde - det filter vi ser verden gennem.

Jeg kan godt forklare begreberne :), men har svært ved at bruge dem i konteksten :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. marts 2022 af Justitia

Alkohol -> social kapital -> kan påvirke ens position i et felt


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. marts 2022 af Justitia

Du udvider dit netværk (social kapital).


Svar #5
20. marts 2022 af Kasperflint28

#4

Du udvider dit netværk (social kapital).

Hej 

Tak for svar! jeg har læst lidt mere om det og er kommet frem til følgende pointer (punktform)

- alkohol bruges til at opnå social kapital (forbedrer position i feltet)

- økonomisk kapital kan bruges til at købe alkohol (symbolsk kapital), som kan have prestige i feltet

- unge er et del af et ungdomsfelt med nogle normer (alkohol er en af dem) - alkohol kan give bedre position i feltet 

- individet accepterer feltets doxa som normale (herunder at drikke alkohol) De mener derfor det er et frit valg, men hvis man går ud fra Bourdieus teori om habitus og felt, så er der nogle retningslinjer i feltet som bliver en del af ens habitus, så er styrendende for at man drikker 

Det er ret svært stof, men vil gerne gøre det godt


Skriv et svar til: Sociologi (Pierre Bourdieu)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.