Andre fag

tjenesteydelse - betydning

24. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet) - Niveau: 8. klasse

hej

er der nogen, der helt kort og simpelt kan forklare mig, hvad 'tjenesteydelse' er? tak:)


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. marts 2022 af ringstedLC

En tjenesteydelse er den service som fx ydes af en frisør, der sælger en klipning, altså et stykke arbejde. Han yder dig en tjeneste, mod betaling selvfølgelig.


Svar #2
24. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

så tjenesteydelse er altså ikke salg af objekter eller varer, men derimod en service eller 'handling', hvis man kan sige det sån?


Brugbart svar (1)

Svar #3
24. marts 2022 af SuneChr


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. marts 2022 af Justitia

#2 er ikke godt formuleret.

En tjenesteydelse kunne f.eks. være; X skal sælge Y's bil, fordi Y har betalt X for dette.


Svar #5
26. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

jeg forstår ikke, hvad der menes

Brugbart svar (0)

Svar #6
26. marts 2022 af ringstedLC

I #2 vises, at du har forstået meningen af ordet.

Men den skriftlige formulering er ikke i orden. Fx er "sån" ikke et ord, der anvendes i skriftsproget.


Svar #7
26. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

#6

I #2 vises, at du har forstået meningen af ordet.

Men den skriftlige formulering er ikke i orden. Fx er "sån" ikke et ord, der anvendes i skriftsproget.

du ved godt, at det ik er en skriftlig fremstilling med karakter jeg skriver, men derimod blot et spg på en hjemmeside, right?


Brugbart svar (0)

Svar #8
26. marts 2022 af ringstedLC

Ja. Men væn dig til at bruge skriftsproget, når du skriver og talesproget, når du taler. Du "taler" ikke på SP's hjemmeside, hvor fremmede skal kunne forstå og hjælpe dig.

Ved altid at bruge skriftsproget til skriftlig kommunikation bliver du måske mere sikker i brugen af det.

Jeg tror, at #3's "Det er meget godt formuleret." kan opfattes som: "Det kan du sige". Og jeg tror, at #4 er en kommentar til #3 (og til #2), der understreger, at du ikke formulerer dig med et korrekt skriftsprog.

Når du så i #5 skriver: "jeg forstår ikke, hvad der menes", så viser jeg blot, hvad der kunne menes i #4.


Brugbart svar (0)

Svar #9
27. marts 2022 af Justitia

Rettelse af #6

j00nsm00nchild har ikke forstået, hvad en tjenesteydelse er...

Den bedste definition jeg kunne finde; 

"En tjenesteydelse er en arbejdsydelse eller anden ydelse, hvor der ikke nødvendigvis sælges en egentlig vare, og som man normalt får betaling for. Det kan fx være arkitekt, håndværker eller turistguide".

En tjenesteydelse kan f.eks. gå ud på, at der udføres et stykke arbejde, f.eks. en klipning (udført af en gartner eller frisør), vedligeholdelse eller reparation af en maskine, udførelse af jord- og betonarbejde.


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. marts 2022 af Justitia

Læs også

https://denstoredanske.lex.dk/tjenesteydelse


Brugbart svar (1)

Svar #11
27. marts 2022 af Justitia

Hvis jeg selv skulle forklare det meget forsimplet, så ville jeg kalde en tjenesteydelse:

"Et stykke arbejde (en ydelse/service), hvor tjenesteyderen tilbyder en service (at gøre noget), hvor selve servicen/tjenesteydelsen ikke medfører at tjenesteyderen får ejerskab over noget af tingslig karakter".

F.eks. indehaveren af en bil vil gerne sælge sin bil, men kan ikke finde en køber til bilen. Derfor kontakter indehaveren af bilen en mand, som kan sælge bilen for ham... Her tilbyder bilsælgeren sin service, som indebære, at bilsælgeren skal forsøge at sælge bilejerens bil. Ergo er der tale om en aftale, hvor der ikke indgår et salg af en ting, men derimod en service...

Hvis bilejeren derimod havde solgt sin bil direkte til en køber, så var der ikke tale om en tjenesteydelse.

Jeg kan ikke forklare det bedre.


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. marts 2022 af Justitia

indebærer*

I mit eksempel er der således tale om en afltale, hvor der ikke sker et egentlig salg af en ting (bilen)... Servicen/ydelsen er derimod at forsøge at sælge bilen. 

Der er således ikke isoleret sket en overførsel af ejerskabet af bilen... 


Svar #13
27. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

Svar #11

Tak for din tid. Jeg forstår det meget bedre nu!


Svar #14
27. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

Svar #8 - ringstedLC

Helt klart, tak for tippet! Men det ser tydeligvis ud til, at alle forstår, hvad jeg skriver, hvorvidt det er skrift- eller talesprog.


Brugbart svar (0)

Svar #15
27. marts 2022 af ringstedLC

#14: Selv tak. Jeg ser nu, at du allerede har taget det til dig. Og ja, vi har måske fået en vis øvelse i at læse jeres spørgsmål. 


Svar #16
30. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

#15

#14: Selv tak. Jeg ser nu, at du allerede har taget det til dig. Og ja, vi har måske fået en vis øvelse i at læse jeres spørgsmål. 

Haha, ja. Så er det forhåbentlig ikke et problem, næste gang jeg skriver med talesprog. :)


Brugbart svar (0)

Svar #17
30. marts 2022 af caprisun19

Hej.


Svar #18
30. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

#17

Hej.

hej einstein, do my hw 


Brugbart svar (0)

Svar #19
30. marts 2022 af caprisun19

#18
#17

Hej.

hej einstein, do my hw 

ej skat, det er da simpelthen noget møg, at DU, dig som ikke kan skriftlige formulering orDenLigT, siger sån noget til mig tsk tsk


Svar #20
30. marts 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

#19
#18
#17

Hej.

hej einstein, do my hw 

ej skat, det er da simpelthen noget møg, at DU, dig som ikke kan skriftlige formulering orDenLigT, siger sån noget til mig tsk tsk

stop>:) det clearly just én, der har lidt itching i bagenden ugh


Forrige 1 2 Næste

Der er 23 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.