Fysik

Procestid

28. maj 2022 af Lise123Lise - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har vedhæftet en fil med opgaven og mindre beregninger, som jeg tror er forkerte, da jeg har fået procestiden til at være omkring det samme for de to gryder. En der kan hjælpe og se hvad jeg har gjort forkert?

Vedhæftet fil: procestid.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. maj 2022 af Eksperimentalfysikeren

Kan du ikke vedhæfte et billedei stedet for worddokumentet. Wordokumentet kræver at blive gemt på modtagecomputeren, hvilket jeg i hvert fald ikke vil acceptere. .jpg-, .png- og .pdf-filer kan åbnes uden at blive gemt.


Svar #2
28. maj 2022 af Lise123Lise

Hov ja.

Opgave beskrivelsen:


Svar #3
28. maj 2022 af Lise123Lise

Gryde A:


Svar #4
28. maj 2022 af Lise123Lise

Gryde A del 2:


Svar #5
28. maj 2022 af Lise123Lise

Gryde B:


Svar #6
28. maj 2022 af Lise123Lise

Her det også som pdf samlet, hvis det er nemmere

Vedhæftet fil:pdf procestid.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #7
28. maj 2022 af Eksperimentalfysikeren

Det er desværre et område, jeg ikke kender så meget til. Der er nogle af begreberne, jeg ikke kender. Jeg håber, der er andre, der kan hjælpe.


Svar #8
28. maj 2022 af Lise123Lise

Men ellers tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #9
29. maj 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #10
29. maj 2022 af ringstedLC

#0: Du beregner hele den krumme cylinderflade (på en noget omstændig måde) og bruger den som hedefladeareal.

Hvis du bruger de opgivne hedefladearealer fås alene dér en forskel på ca. 300 sek.


Brugbart svar (0)

Svar #11
29. maj 2022 af ringstedLC

#3: Såvidt jeg kan se, bruges oplysningen om viskositeten ved grydevæggen ikke.

#4: Bemærk iøvrigt:

\begin{align*} \textup{Data:}&&h_{ydre} &= 5000\,\frac{\textup{W}}{\textup{m}\!\cdot \textup{K}} \\ \textup{I beregning:}&&h_{2,\,ydersiden} &= 5000\,\frac{\textup{W}}{\textup{m}^{\color{Red} 2}\!\cdot \textup{K}} \end{align*}

Jeg er dog også en hel del på "udebane"...


Brugbart svar (0)

Svar #12
29. maj 2022 af ringstedLC

Bemærk også, at hvis du beregner højderne af produktet i de to gryder (som i din tidligere opg.), så ses det, at det opgivne h.-fl.-areal er mindre end det "krævede" for B-gryden:

\begin{align*} \textup{H\o jde: }h &= \frac{m}{\pi\cdot r^2\cdot \rho } \\ A_{h.-fl.} &= 2\,\pi\,r\,h=2\cdot \frac{m}{r\cdot \rho }\\ A_B &= 2.45\,\textup{m}^2>2.23\,\textup{m}^2 \end{align*}

Noget af produktet er altså ikke "dækket" af  varmekappen. Og det har vel betydning for opvarmningstiden.

Men igen; dér er jeg også på udebane.


Skriv et svar til: Procestid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.