Eksamensforberedelse

Hjælp til studieteknik

18. november 2022 af Sofieeni - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa 

Jeg skriver herinde fordi jeg føler mig lidt lost på mit studie.

Jeg læser medicin på SDU- og her kører vi moduler af ca. 10 uger efterfulgt af en eksamen som er en eksamen uden noter altså udenadslærer.

Jeg er nu på B4 og har indtil videre ikke dumpet men kæmpet mig igennem på et 02. Der ærger mig, for jeg synes jeg bruger rigtig rigtig meget tid på det- og er nervøs for senere moduler når jeg kun lige kan komme igennem studiet. Jeg ville derfor hører om nogle havde gode erfaringer med effektive studietekniker, hvor meget tid de selv ligger i studiet osv. Da jeg selv synes det er rigtig svært at navigere i det med at uni er så meget selvstudie- og op til den enkelte elev at finde ud af hvordan man lærer stoffet bedst muligt.

Håber nogle kan hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. december 2022 af DrNielsen

Den mest effektive studieteknik er din egen teknik. Man skal lære at gå på universitetet. Lære at kende sig selv og hvordan man lærer. Medicin er fundamentalt anderledes end hvad mange kender fra gymnasietiden. Nogen finder deres teknik fra start - andre er flere år undervejs. Det er sindssygt frustrerende i starten, men det kommer ligeså stille. Omvæltningen er bare enorm når man skal til at lære monstrøse mængder information udenad for derefter at have en dyb forståelse af ting og hvordan de virker og hænger sammen.

Husk på at i lægeverdenen betyder karakterer intet. Jeg er aldrig blevet spurgt til mit eksamensbevis. Man er meget mere interesseret i personen samt hvad denne har af kompetencer. Du skal nok blive en dygtig læge.

Hilsner fra en der karrieremæssigt har nået mange ting med flere 02'ere på papiret :-)


Skriv et svar til: Hjælp til studieteknik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.