Samfundsfag

Enhedslønomkostninger - Globalisering

06. januar 2023 af Siljest - Niveau: A-niveau

Hejsa - jeg søger en der kan hjælpe mig med at forstå et bilag

Opgavens hovedspørgsmål lyder således:

Undersøg hvad der kan udledes om udviklingen i globaliseringen og Danmarks eksport. Viden om konkurrenceevne og relevante beregninger skal inddrages i besvarelsen.

Det bilag jeg har svært ved at forstå er vedhæftet (Bilag 3) :)

Som jeg kan se er modellen lavet på indekstal, hvor basisåret er 2015, her bliver jeg dog forvirret over at basisåret ikke er lig 100 men fx 99,5 m.m.

For mig er det heller ikke tydeligt hvad disse tal fortæller om den generelle globalisering og hermed eksport, da enhedslønomkostninger fortæller noget om hvor meget et land eksporterer.

Hilsen Silje, tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. januar 2023 af ringstedLC

Med hensyn til indekstal: Aflæs bilaget nøjere, - der er flere datoer for 2015.


Svar #2
06. januar 2023 af Siljest

I en vurdering af et lands udvikling kigger man jo efter en vækst på produktiviteten/pr. produceret enhed og lønomkostninger pr. time. 

Hvad kan man så udlede om udviklingen i globaliseringen og Danmarks eksport?


Svar #3
06. januar 2023 af Siljest

Sådan hvad fortæller enhedslønomkostninger, om hvor meget en land eksporterer. Enhedslønomkostninger er jo lønomkostninger pr. produceret enhed. Med særligt fokus på Danmark ser det ud som om, at de har en forholdsvis lav vækst fra 2020 til basisåret (6%). Det er vel så en god ting ik? Da man så eksporterer mere, eller hvordan fungere det?


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. januar 2023 af ringstedLC

Med hensyn til konkurrenceevne som følge af enhedslønomk.:

Se hvor godt indekstallene følges ad i de lande som vi har størst samhandel med. Det siger noget om globaliseringen. Med mindre globalisering, fx uden et EU og fastkursen, ville tallene sikkert have større spredning fordi nationale forhold ville have en større betydning for lønnen.


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. januar 2023 af ringstedLC

#3: Jeg er ikke sikker på, at man umiddelbart kan sige noget om størrelsen af eksporten alene udfra lønomkostningen.

Men du har nok ret i, at når lønnen stiger mere i importlandene, så har de ihvertfald økonomien til at købe vores eksport.


Skriv et svar til: Enhedslønomkostninger - Globalisering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.