Fysik

Tennisbold

16. marts 2023 af Fr00gmann - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har lidt svært med de to sidste opgaver som er vedhæftf (c & d)

c har jeg beregnet ved at tage hastighed for konstant acceleration (altså antaget at a= 9,82)

v=a*t+v0 og så isoleret t (vidende at i sidste opgave beregnede jeg v til ca. 15,98 m/s). Men ved ikke om det er korrekt? tror evt jeg har fat i den forkerte formel så da jeg ikke forstår at man kan finde tiden uden at oplyse de 13 m...(da v0 =0?) 

i opg d forstår jeg ikke helt rigtgt hvordan jeg skal finde højden da jeg skal bruge den til at kunne beregne Epot..

på forhånd take for forklaringer og hjælp! vh

Vedhæftet fil: fystennisbold.png

Svar #1
16. marts 2023 af Fr00gmann

????


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. marts 2023 af peter lind

c) Du har v = g*t hvis  uret starter ved starten af faldet

d) Brug at Ekin + Epot = Etotal


Svar #3
16. marts 2023 af Fr00gmann

#2

c) Du har v = g*t hvis  uret starter ved starten af faldet

d) Brug at Ekin + Epot = Etotal

ok! Det går jeg ud fra det gør// Der står ikke mere end hvad opgaven opgiver for oven.

ift til d er jeg stadig usikker på hvordan jeg gør? hvis tiden er 0,95 s så kan jeg vel beregne v med formlen du har givet mig- men hvad med højden til Ekin? Jeg har ikke beregnet Emek(total?) - er den evt konstant uanset hvor bolden er? Skulle jeg beregne den i opg b? Undskyld hvis jeg lyder forvirret- vi har nemlig ikke rigtigt haft undervisning i materialet...


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. marts 2023 af peter lind

Du kan beregne Etotal som den potentielle energi ved start

Hvis du har v er den kinetiske energi ½mv2


Svar #5
16. marts 2023 af Fr00gmann

#4

Du kan beregne Etotal som den potentielle energi ved start

Hvis du har v er den kinetiske energi ½mv2

Jeg er lidt usikker på hvad du mener med E total som potentiel energi ved start.. Altså at beregning af potentiel energi som jeg har beregnet i vedhæftet fil også kan betegnes som E total? (Og undskyld jeg mente højden for Epot, blev lige hurtigt forvirret) 

Vedhæftet fil:screenshot.png

Brugbart svar (1)

Svar #6
16. marts 2023 af peter lind

Ved starten er den kinetiske energi 0. Den totale energi er derfor Etotal = Epot + Ekin = Epot + 0


Svar #7
16. marts 2023 af Fr00gmann

#6

Ved starten er den kinetiske energi 0. Den totale energi er derfor Etotal = Epot + Ekin = Epot + 0

nu forstår jeg! Mange tak! evt hurtigt spr hvis du har lyst til at svare :) Jeg har en opgave hvor en klods bliver 'skudt' op ad en skråplan. På skråplanen bliver koldsen selfølgelig påvirket af en normal, tyngde og gnidnings kraft. Men skal jeg også indberegne den kraft der 'skyder' den op (jeg går ud fra at det betyder skubbe?) Jeg kender til vægten af klodsen, vinklen af planen, og hvor lang tid det tager før klodsen går i stå samt gnidningskoefficien. Altså er mit spørgsmål- skal der defineres en fjerde kraft som er skubbet/skuddet (som så kaldes F?? Ved ikke hvad ellers man ville kalde den: se vedhæft) Eller definere retning på gnidningskraften samt komposanterne på tyngdekraften allerede at den bevæger sig op ad? 

Vedhæftet fil:klods.png

Brugbart svar (1)

Svar #8
16. marts 2023 af peter lind

Du skal ikke angive en fjerde kraft, som skubber den i gang.

Du skal for fremtiden ikke komme med mere en en opgave pr. tråd.


Skriv et svar til: Tennisbold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.