Studievalg og videregående studie

Studie på KU eller AU.

18. maj 2023 af Anon12

Lidt baggrundsinfo: Jeg er næsten færdig med min hf (med overbygning), men har stadig ikke endeligt besluttet mig for, hvilken by jeg har tænkt mig at studere (fysik) i. Jeg har talt med et familiemedlem der sidder på fakulteten i københavn, og han fortæller mig at indholdet stort set er ens, med den undtagelse, at AU måske underviser lidt mere gammeldags. Og at kvaliteten også er ens.. Jeg læner lidt til KU siden pga. den gode offentlige transport, og fordi man jo har adgang til alt i København. Jeg har også tjekket studieboligpriserne, som virker til at være ens i København og Aarhus. Jeg må dog indrømme, at jeg er lidt ignorant ift. prisforskelle mellem Aarhus og København generelt, og at jeg kun har tjekket studieboligpriser ved at kigge på priserne på de 3 store (2 kbh 1 aarhus) kollegieselskaber. Men det skulle vel ikke være et problem at overleve nogen af stederne på SU + handicaptillæg? (i alt 15961 kr. pr. måned før skat.)

Hvilke fordele er det AU har over KU, som gør at folk anbefaler det over KU så ofte? Bekymer jeg mig for meget, og er det enligt lidt ligemeget?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2023 af jl9

Er der kun de 2 universiterer som mulighed?


Svar #2
18. maj 2023 af Anon12

#1
Er der kun de 2 universiterer som mulighed?
Umiddelbart ja. Jeg ved ihvertfald, at Aalborgs gruppearbejde fokus ikke er noget for mig. Var der et specifikt universitet du tænkte på?

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. maj 2023 af jl9

Det ser ud til at der er disse steder i Danmark:

https://www.ug.dk/uddannelser/bachelorogkandidatuddannelser/bacheloruddannelser/naturvidenskabeligebacheloruddannelser/matematikfysikkemiogdatalogi/fysik

(under Uddannelsessteder). Derudover er der også ingeniør uddannelserne med fysik.


Svar #4
20. maj 2023 af Anon12

#3

Det ser ud til at der er disse steder i Danmark:

https://www.ug.dk/uddannelser/bachelorogkandidatuddannelser/bacheloruddannelser/naturvidenskabeligebacheloruddannelser/matematikfysikkemiogdatalogi/fysik

(under Uddannelsessteder). Derudover er der også ingeniør uddannelserne med fysik.

Niveauet på de andre universiteter er ikke helt op til standard så vidt jeg ved. Har godt overvejet en ingeniør uddannelse, men jeg er bange for, at den praktiske fokus fylder for meget. Det er fedt at bruge sine evner i virkeligheden, og pengene gør heller ikke skade, men jeg kan godt lide det abstrakte (til en vis grad, ren matematik bliver for meget), og jeg er bange for at det måske går helt tabt på en ingeniør uddannelse. Jeg har dog læst, at nogle ingeniør kandidater er åbne for folk med en bachelor i specifikke naturvidenskabelige fag. Ved du hvor man eventuelt kunne finde ud af, hvilke kandidater og naturvidenskabelige uddannelser der helt specifikt er tale om? Er det noget det er nødvendigt at få fat i studievejledningen for at få svar på?


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. maj 2023 af Amywh

Nu nævner du selv studieboligpriser, og der tænker jeg din tilgang er en smule naiv. 
Det er ikke tilfældet at du bare liiiige får fat i en af de billige studieboliger, da der altså er lang venteliste til de forskellige selskaber. Kig evt. inde på s.dk, der kan man skrive sig op og der står også estimeret ventetid. 
Nu nævner du selv handicaptillæg, så tænker du har en eller anden form for handicap, og ved ikke om dette kunne give dig nogle "fordele" ift.  at få studiebolig, men umiddelbart er det ikke så billigt i København som du tror.


Svar #6
29. maj 2023 af Anon12

#5

Nu nævner du selv studieboligpriser, og der tænker jeg din tilgang er en smule naiv. 
Det er ikke tilfældet at du bare liiiige får fat i en af de billige studieboliger, da der altså er lang venteliste til de forskellige selskaber. Kig evt. inde på s.dk, der kan man skrive sig op og der står også estimeret ventetid. 
Nu nævner du selv handicaptillæg, så tænker du har en eller anden form for handicap, og ved ikke om dette kunne give dig nogle "fordele" ift.  at få studiebolig, men umiddelbart er det ikke så billigt i København som du tror.

Mange tak for svaret. Og du havde ret, jeg var ret så naiv. Man får et kosteskab i København til samme pris som en pæn lejlighed på 25-30 m^2 i f.eks. Aalborg.


Skriv et svar til: Studie på KU eller AU.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.