Eksamensforberedelse

Feedback-mekanismer

22. maj 2023 af Annicca (Slettet) - Niveau: C-niveau
Hej. Jeg er ved at forberede mig til eksamen i geografi, og et spørgesmål lyder, at jeg skal komme med et eksempel på en hvv positiv og negativ feedbackmekanisme.

jeg har godt styr på den positive feedbackmekanisme, men den negative feedbackmekanisme driller - jeg kan simpelhen ikke komme med et eksempel.

Ved godt den negative feedbackmakanisme ikke er selvforstærkende - mere en hæmmende proces.

Min lærer siger, at det kan være noget indenfor istid som går til mellemistid. Men jeg forstår intet.

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj 2023 af M2023

#0. Negativ feedback når vi taler om klimaet kunne være:

Stigende temperatur betyder, at havvand fordamper og danner skyer som holder sollys ude og mindsker solindstrålingen, hvorved temperaturen mindskes eller yderlígere temperaturstigning hæmmes. Se evt.: https://www.global-klima.org/Kap%204/s4_5b.html.

Posiiv feedback kunne være:

Stigende temperatur får tundraen i Rusland til at smelte, hvilket betyder at drivhusgasser frigives og forstærker temperaturstigningen.

Isen omkring polerne smelter, hvorpå udstrålingen af sollys bliver mindre, hvilket betyder at temperaturen stiger yderligere. Dette kaldes albedoeffekten.  


Svar #2
22. maj 2023 af Annicca (Slettet)

Super. Tusinde tak skal du have :)

Skriv et svar til: Feedback-mekanismer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.