Andre fag

Finansiering, annuitetsberegning

23. september 2023 af ramusklump - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg sidder med en opgave, hvori man skal beregne den årlige annuitetsydelse ud fra en tidligere beregnet nutidsværdi. Jeg har opstillet nogle værdier som kan anvendes til eksemplificering.

Jeg har følgende formel at gå ud fra, men går i stå i den.

PMT=PV*r/1-(1+r)^-n

PV  =  260.000

r1 =  3%

r2 = 1,5%

Der er tale om, at man fra 2021-28 betaler 3% i kassekredit og 2029-30 får 1,5% i bankindestående. Således bliver jeg bedt om, at bestemme hvad den årlige annuitetsydelse er i perioden 2021-2030


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. september 2023 af peter lind

Du skal regen ud

1) hvor meget der står ved udgangen af 2028 og med renten er 3%

2) hvor meget der står ved udgangen af 2030, hvor nutidsværdien er resultatet 1) og renten er er 1,5%

3) Derefter skal du finde renten når begyndelsesværdien er 260.000 kr og slutværdien er resultatet fra 2)

NB du mangler nogle parenteser i din formel


Svar #2
23. september 2023 af ramusklump

Tak for svar Peter.

1) FV_2028 = 260.000*1,03^8 = 329.360,2 

2) FV_2030 = 329.360,2*1,015^2 = 339.315,1

3) Er usikker på, når du skriver jeg skal finde renten, da opgaven stiller, at jeg skal finde den årlige annuitetsydelse.

Når jeg bruger formlen for ydelse ved fremtidsværdi (PMT = FV*R/((1 + R)^n-1) ) får jeg umiddelbart et forkert svar.

Først bruger jeg ovenstående formel med n = 2 og r = 1,5%, hvorefter jeg tager dette resultat og bruger formlen med n = 8 og r = 3%. 

Det giver mig en PMT = 17.055,44 kr.

Kan du guide mig til, om hvad jeg gør forkert i 3)?


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. september 2023 af peter lind

Undskyld. jeg har ikke set ordentligt hvad der står i opgaven.

Du bruger jo ikke annuitetsformlen. Den kræver også noget mere information.

Du går jo ud fra at det simpelthen renter, der tilskives år for år.

Hvad er det rigtige?

Indlæg gerne opgaven i  original som en billedfil, men en pdf fil kan også bruges


Svar #4
25. september 2023 af ramusklump

Det er en meget lang opgave med forskellige delspørgsmål, som fører til dette. Men essensen af spørgsmålet bunder i, at jeg skal bestemme en årlig konstant betaling ved to forskellige renter. 

Det er beregningen, der driller mig, når renterne er forskellige i perioden


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. september 2023 af peter lind

Jeg kan jo ikke svare, når jeg ikke ved nok opgaven og dertil kommer at dit forslag til besvarelse ikke stemmer med det du har oplyst om opgaven.

Du siger at det er en annuitetsopgave, men i dit svar bruger du kapitalformlen, som er noget andet en annuitetsformlen.

I annuiteter indgår en indskud/lån, rente, tid og en betalingsrate/indskudsrate samt evt. et slutbeløb. Hvis man har de tre af variable, kan man beregne den manglende og det har du ikke opgivet


Skriv et svar til: Finansiering, annuitetsberegning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.