Almen studieforberedelse (AT)

Forberedelse til den naturvidenskabelige linje (STX)

02. august 2014 af Anonymstuderende1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej allesammen. 

Jeg har i samarbejde med familie, lærere og vejledere besluttet mig, at jeg vil på den naturvidenskabelige (Matematik A, Fysik A, Kemi B) linje på STX. 

Jeg har i øjeblikket sommerferie. Min første skoledag er d. 13, så tænkte at lidt ekstra forberedelse ikke kunne skade mere end at gøre gavn. Jeg forlod folkeskolen, eller efterskolen om du vil, med et snit på nogen og 11,5 - med de bedste karaktere i henholdsvis: Matematik, Fysik/Kemi, Dansk og Engelsk. 

Alligevel har jeg ladet mig fortælle, at man, nærmest uanset hvad, bliver bombet godt ned i karakterene i 1.g. Hvilket min storebror er et godt eksempel på. (Samfundsfaglig/sproglig linje). Alligevel ville jeg hører om der er noget jeg kunne gøre, læse, se, for at forberede mig på min valgte linje. Måske noget jeg burde vide, tips osv. 

Tak på forhånd, god sommer! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. august 2014 af Heptan

Det er rigtigt at man sandsynligvis går ned i karakterer i starten, men der er især fordi man lige skal vænne sig til den anderledes skolegang. Lad dig ikke slå ud af det, det er kun de afsluttende karakterer der tæller, dvs. du får de første "rigtige" karakterer om ca. et år.

Forummet "Almen studieforberedelse" har egentlig ikke noget med studieforberedelse at gøre, men det kan du self. ikke vide; det er et forløb på STX, som vist er ved at blive bortskaffet.

Jeg vil anbefale at få nogle gode karakterer i de afsluttende fag, og følge godt med i fortsætterfagene. Det lyder som om, at du er engageret i naturvidenskabelige fag, og det vil være godt at træne især matematik engang imellem, da der er mange afleveringer. I kemi og fysik skal du skrive en række rapporter.

De fleste gymnasier giver en god introduktion til livet i gymnasiet, men hvis du allerede nu vil forberede dig, kan du jo vænne dig til at bruge office pakken, hvis du har den, herunder OneNote. I undervisningen bliver bærbare computere brugt meget til at skrive noter eller til informationssøgning.

Stil endelig spørgsmål :-)


Skriv et svar til: Forberedelse til den naturvidenskabelige linje (STX)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.