Fysik

Med hvilken fart lander bomben?

25. august 2014 af Olympus - Niveau: A-niveau

Hej :-)

Jeg har følgende fysikopgaver jeg ikke kan finde ud af (opgave b og c), her får i det hele:

Et bombefly, der flyver i 2 km's højde med farten 300 km/t, lader en bombe falde. Det oplyses, at luftmodstanden er uden betydning.

a) Hvor langt flyver flyet, mens bomben falder til jorden?

           - Svar: 1.7 km

b) Med hvilken fart lander bomben?

- Jeg ved jeg i denne opgave skal overveje noget med energibevarelse, men kan ikke helt gennemskue det

c) Hvilken vinkel danner bombens hastighed med vandret i landingsøjeblikket?

På forhånd, tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. august 2014 af peter lind

b) Du har ret i at du skal bruge energibevarelse.

 energiener  ½m*v2+m*g*h  I startener v  farten af flyet og h højden. Lige inden bomben rammer jorden er h=0 og v er den fart du skal finde,

c) Tilvæksten i hastighed sker udelukkende i lodretbretning. I den vandrette retning er hastigheden stadig den samme som flyets.

Kommentar. Det er helt urealistisk at luftmodstanden ikke spiller nogen rolle
 


Svar #2
26. august 2014 af Olympus

#1 Nu har jeg forsøgt mig med opagve b, men jeg får ikke det rigtige svar, idet der jo indgår m (massen) og den kender jeg jo ikke.. Hvordan skal jeg så lige få det løst?


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. august 2014 af peter lind

Massen går ud. Hvad har du gjort ?


Svar #4
26. august 2014 af Olympus

Har bare indsat 300 km/t på v^2 plads og 2.0 km på h's plads.. og 9.82 m/s^2 på g's plads.. Det skal jeg vel starte med for at finde energien fra start?

Men i mine beregninger (Jeg arbejder i Maple) går m ikke ud og jeg får derfor ikke det rigtige resultat idet jeg får 19651.5 m m^2/s^2  - og m for massen er der stadig idet den jo ingen værdi har og egentlig bare er et bogstav??


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. august 2014 af peter lind

Du har ½m*v02+m*g*h = ½mv2+m*g*0 hvor v0 er flyets hastighed. Her kan du forkorte m ud. Du skal passe på med enheder. hvis du bruger g = 9,8 m/s2 skal alle andre enheder også være i meter og sekunder


Svar #6
26. august 2014 af Olympus

aaaaaarh.. Okay det var både fordi jeg ikke helt havde forstået det, men også en mindre (dog betydningsfuld) regnefejl fra mig, der gjorde jeg fik det forkerte resultat...Tak for hjælpen :-)


Svar #7
26. august 2014 af Olympus

Hvad mener du med, at jeg skal bruge den vandrette hastighed og resultatet fra b)??


Brugbart svar (0)

Svar #8
26. august 2014 af peter lind

hastigheden har 2 komponenter en vandret komponent, som er flyhastigheden og en anden fra faldet som peger lodret nedad. Du skal finde vinklen mellem de to retninger


Svar #9
26. august 2014 af Olympus

bliver den ikke bare 90 grader? eller skal man beregne den?


Brugbart svar (0)

Svar #10
26. august 2014 af peter lind

du skal beregne den. Den bliver ku 90º hvis der ikke var nogen vandret komponent


Svar #11
26. august 2014 af Olympus

hmmmm... det kan jeg ikke lige se hvordan jeg skal gøre??


Brugbart svar (0)

Svar #12
26. august 2014 af peter lind

Find den lodrette hastighed. Lav en tegning af de to vektorer. Det er en retvinklet trekant med kateter længden af den lodrette komponent og den vandrette komponent


Svar #13
26. august 2014 af Olympus

Kan du ikke komme med et eksempel? det behøver ikke være med de tal jeg skal bruge, bare med nogle andre, men er ret så forvirret lige nu, da vi nærmest kun lige har hørt ordet vektorer og jeg forstår dem ikke... og jeg forstår ikke hvordan det nognsinde skulle kunne give mig et resultat i grader, medmindre jeg skal måle vinklen mellem den ene katete og hypotnusen der bliver dannet af de 2 vektorer...


Brugbart svar (0)

Svar #14
26. august 2014 af peter lind

Lad hastigheden i den lodrette retning være 200 km i timen, den vandrette 300 km i timen. Det giver en vektor der peger skråt nedad, Tegn de to vektorer samt deres sum. Du skal så finde denne vektors vinkel med vandret.


Svar #15
26. august 2014 af Olympus

Okay, jeg forstår det bedre nu, men kan stadig ikke få dte til at lykkeds, så jeg aflevere bare min aflevering og så skriver jeg til min lærer at vi skal gennemgå det, så jeg kan få styr på det ..

Men tak for hjælpen alligevel :-)


Skriv et svar til: Med hvilken fart lander bomben?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.