Matematik

Matematik parabler og paraboler

08. januar 2015 af Joha3909 - Niveau: A-niveau

Strålebanen efter brydning kan generelt bestemmes med formlen: (Se billede) hvor x0 er den x-værdi, hvor strålen ankommer. Eftervis denne formel.

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. januar 2015 af peter lind

Vi er altså ikke synske. Du må ulejlige dig med at fortælle præcist hvad det drejer sig om


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. januar 2015 af Soeffi

#0

En parabel samler lysstråler, der er parallelle med symmetriaksen i et brændpunkt. Du skal nok eftervise, hvad der sker med en sådan stråle, når den reflekteres af parablen indvendigt ved hjælp af tangent-formlen for et andengradspolynomium..


Svar #3
09. januar 2015 af Joha3909

Altså jeg kan ikke finde ud af hvordan man skal eftervise formlen for den opgave :/


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. januar 2015 af Soeffi

#3

Altså jeg kan ikke finde ud af hvordan man skal eftervise formlen for den opgave :/

Overskriften er "parabler" og der står noget om stråler i opgaven, hvilket er baggrunden for svar #2. Samtidig er opgaven kun punkt *f af flere. Det kunne være rart at kende hele opgaven.


Svar #5
09. januar 2015 af Joha3909

Her er det hele samlet :)

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #6
09. januar 2015 af Soeffi

Har du løst de andre? I givet fald kunne nogle af resultaterne måske bruges.


Brugbart svar (0)

Svar #7
09. januar 2015 af peter lind

parablens ligning er y= a*x2.  Du skal sådan set blot gentage de foregående beregninger bare med generelle data.

Du har en indkommende stråle, der er paralel med x aksen i afstanden y0 fra x aksen. Den rammer parablen i punktet (x0, y0) Her er det nemmest at erstatte y0 med den x koordinat hvor den rammer så punktet får koordinaterne (x0, a*x02).  Find tangentens hældning i punktet og deraf udfaldsvinklen. Find dernæst ligningen for den brudte stråle og hvor denne skærer x aksen


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. januar 2015 af Soeffi

Vedlægger billeder jeg fandt andetsteds på SP.

Vedhæftet fil:parabol (2).png

Brugbart svar (0)

Svar #9
10. januar 2015 af Soeffi

Vedhæftet fil:parabol (3).png

Skriv et svar til: Matematik parabler og paraboler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.