Matematik

Injektive funktioner??

12. oktober 2015 af ua1 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, 

En der kan hjælpe med følgende?:

En funktion er givet:

f(x)=\frac{1}{x^2-x-2}

Argumenter for at ?? er injektiv på intervallet ??=(2,uendelig) og vis at ??(3) = 1/4.
Benyt dette til at bestemme (f^{-1})'(\frac{1}{4})


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. oktober 2015 af Eksperimentalfysikeren

Vis, atfunktionen er strængt monoton i intervallet. Indsæt 3 i funktionsudtrykket.


Svar #2
12. oktober 2015 af ua1 (Slettet)

Funktionen er aftagende, men hvordan kan dette bruges som et argument for at den er injektiv..?


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. oktober 2015 af StoreNord

At den er injektiv betyder vist, at den ikke kan have mere end een funktionsværdi for en givet x-værdi. Kun en injektive funktion har en omvendt funkyion (f-1 (x)).

At funktionen er strengt aftagende betyder, at den er injektiv på dette interval.

f(x) har nulpunkter i x=-1 og i x=2, men kun x=2 ligger i intervallet.


Brugbart svar (1)

Svar #4
12. oktober 2015 af StoreNord

Er der hul igennem her?


Svar #5
12. oktober 2015 af ua1 (Slettet)

Ikke helt..


Brugbart svar (1)

Svar #6
12. oktober 2015 af Brusebad

#3 En funktion har altid kun en funktionsværdi for et givet x. Derimod gælder der om en injektiv funktion, at for hver f(x) = y så er der netop et x som opfylder ligningen.

Injektivitet defineres ofte som følger:

En funktion, f : \mathbb{R}\rightarrow \mathbb{R}, er injektiv hvis f(x_1)=f(x_2)\Rightarrow x_1=x_2.

Standard måden at vise, at en funktion er injektiv på, er så at antage at f(x_1)=f(x_2) og så vise, at så må x_1 = x_2.

Du kan, som foreslået i #1, også vise at den er strengt monoton.


Brugbart svar (1)

Svar #7
12. oktober 2015 af Brusebad

Når du har vist at din funktion er injektiv på det pågældende interval, så kan du benytte at

(f^-^1 (a))'=1/(f'(f^-^1(a)))


Brugbart svar (1)

Svar #8
12. oktober 2015 af Eksperimentalfysikeren

Funktionen er injektiv, hvis der for enhver værdi af y højst findes ét x, der tilfredsstiller f(x) = y. Det er ikke sikkert, at der findes en x-værdi for hver y-værdi.

Hvis der for alle y-værdier findes mindst én x-værdi, så f(x) = y, kaldes funktionen surjektiv.

Hvis begge betingelser er opfyldt, kaldes funktionen bijektiv.

Funktionen arctan(x) er injektiv men ikke surjek.

f(x)= x3 - x er surjektiv, men ikke injektiv.

g(x) = x3 er bijektiv.


Brugbart svar (1)

Svar #9
12. oktober 2015 af Brusebad

#8 Jeg fornemmer lidt, at det er henvendt til mig? I såfald så synes jeg ikke, at jeg har blandet rundt på surjektivitet og injektivitet. Når jeg skriver "for hver f(x) = y", så nævner jeg ikke noget om, at alle y har en "f(x) løsning".

Hvis det var henvendt på den formel jeg henviste til, så er det klart at han skal sikre sig at a ligger i billedemængden.


Brugbart svar (1)

Svar #10
12. oktober 2015 af StoreNord

Her er funktionen og dens inverse og de ønskede funktionsværdier.

Har trådstarter også fået det?

Ups, jeg misforstod det sidste spørgsmål. Der bliver jo spurgt om den afledede!

det bliver vist     \frac{-1}{45} = -0,02

Vedhæftet fil:Injektive funktioner.png

Brugbart svar (1)

Svar #11
12. oktober 2015 af StoreNord

Sådan her kan du finde den inverse funktion:

\\y=\frac{1}{x^{2}-x-2} \\x=\frac{1}{y^{2}-y-2} \\y^{2}-y-2=\frac{1}{x} \\y^{2}-y=\frac{1}{x}+2\\y^{2}-y+\frac{1}{4}=\frac{1}{x}+2+\frac{1}{4} \\(y-\frac{1}{2})^{2}=\frac{1}{x}+2+\frac{1}{4} \\y-\frac{1}{2}=\sqrt{\frac{1}{x}+2+\frac{1}{4}} \\y=\sqrt{\frac{1}{x}+2+\frac{1}{4}}+\frac{1}{2}

Først ombyttes x og y

Så inverteres begge sider

Så tægges der 2 til på begge sider

Så laves der squares completion

Så reduceres venstre side

Så tages kvadratroden på begge sider

Så lægges der en halv til på begge sider

y er besværlig at differentiere, men se Svar #10 med tilhørende billede.


Brugbart svar (1)

Svar #12
13. oktober 2015 af Eksperimentalfysikeren

#9 Din forklaring er ikke helt klar. Hvad mener du med "for hver f(x) = y"? Der er ikke angivet, hvilken mængde y skal tages fra. I så fald er det normalt R, der er underforstået.


Brugbart svar (1)

Svar #13
13. oktober 2015 af Brusebad

#12 Ja, y er et reelt tal.

Når jeg skriver "for hver f(x) = y" så mener jeg, at hvis f(x) = y, så er x entydigt bestemt (har netop en løsning). Det havde måske været mere klart hvis jeg har skrevet hvis i stedet. Jeg valgte "hver" for at understrege, at det skulle gælde for alle de tilfælde hvor f(x) = y. Idet x og y er vilkårlige ville det naturligvis betyde det samme, hvis jeg havde skrevet "hvis" i stedet for "hver".

Når jeg skriver "for hver f(x) = y" så mener jeg ikke at der for hvert et y findes et x, så f(x) = y.

#trådstarter
I stedet for at finde den inverse, så kan du benytte at f er injektiv på intervallet og at f(3) = 1/4
hvorfor f-1(1/4) = 3
 


Svar #14
13. oktober 2015 af ua1 (Slettet)

#1 - 13

Tak for hjælpen! Det hjalp rigtigt meget! :)

Jeg er i tvivl om følgende:
Jeg har fået udregnet   (f^{-1})'(\frac{1}{4}) = -3,20

Passer dette?


Brugbart svar (1)

Svar #15
13. oktober 2015 af StoreNord

#0   Hvis du har set #10, hvor jeg skrev noget forkert i teksten, har du måske glemt at se det billede der var vedhæftet. Der kan du sikkert ane, at du har ret.

Hvis du ser på det her vedhæftede forbedrede billede, kan du føle dig sikker.    :)

Jeg mener #13 tager fejl, når han skriver 3.

Jeg håber også du har læst #11.

Vedhæftet fil:Injektive funktioner2.png

Brugbart svar (1)

Svar #16
15. oktober 2015 af Brusebad

#15

Hvad mener du, at der er galt i 13? Det gælder pr. definition, at hvis f(3) = 1/4 og f er injektiv, så er f-1(1/4) = 3, hvor  f-1 er defineret i en passende omegn af 1/4. Svaret er naturligvis ikke 3, da han stadig skal udregne den afledede af f, evaluere den i 3 og tage den reciprokkeværdi. Dvs. bruge formlen angivet i #7


Brugbart svar (1)

Svar #17
15. oktober 2015 af StoreNord

#15 undskyld jeg ikke forstod dig i  #13  "f-1(1/4) = 3". Du havde jo ret.

Har du også taget stilling til mine grafer i #15: injektive funktioner2.png, sommetider har jeg en fornemmelse af at der ikke er nogen, der kan se mine ellers fine billeder.   :)

Nå, godnat og sov godt. zzzzzzzzzzzzzz


Brugbart svar (1)

Svar #18
17. oktober 2015 af Brusebad

#17. Intet problem, jeg synes bare det ville være synd hvis trådstarter troede, at det var forkert. Jeg ved ikke om spørgsmålet er henvendt til mig, men jeg har set dine grafer i #15, jeg har dog ikke taget stilling til dem ;).


Svar #19
19. oktober 2015 af ua1 (Slettet)

#16
Begge grafer gav et godt overblik, tak. :)

#1-18
Tak for hjælpen! :)


Skriv et svar til: Injektive funktioner??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.