Matematik
Statistik - Sample space
Hej
Er der nogen, som kan hjælpe mig med disse to statistik opgaver?
På forhånd tak!
Svar #2
27. november 2015 af peter lind
Du skal lave et stolpediagram med P(1), P(2), P(3), P(4) o.s.v.
Svar #3
27. november 2015 af nejvelda
Men hvad er P(1) ... P(4) hvor hvor langt ska jeg fortsætte med P() ?
Svar #4
27. november 2015 af Therk
Du skal altså lave en grafisk repræsentation af sandsynlighedsfordelingen for summen af to terninger X og Y.
hvor n = 1, ..., 12 og sandsynligheden for et udfald af en terning er 1/6:
for k = 1, ..., 6.
Dvs. per notation i #1 og #2, fortsæt op til P(12), fordi P(13) = 0: Sandsynligheden for at summen af to terninger er 13 er lig nul.
Brug nu at X og Y er uafhængige til at beregne sandsynlighederne (eller tæl, om man vil).
Svar #5
28. november 2015 af SådanDa
Nu er det jo ikke sandynlighedsfunktionen for X+Y der skal laves som graf, men udfaldsrummet for to terningekast. Udfaldsrummet er alle de udfald som kan ske, så se altså på alle kombinationer for udfald.
, dette kan så repræsentereres grafisk ved at lade din ene akse være første terning, og den anden være anden terning, og så sætte en prik ved alle udfald, altså 36 prikker. Og så er den anden opgave forholdsvis lige til :)
Svar #6
28. november 2015 af nejvelda
#5 Altså er sample space (udfaldsrum) S:
S = { (1,1),(1,2),(1,3),(1,4),(1,5),(1,6)
(2,1),(2,2),(2,3),(2,4),(2,5),(2,6)
(3,1),(3,2),(3,3),(3,4),(3,5),(3,6)
(4,1),(4,2),(4,3),(4,4),(4,5),(4,6)
(5,1),(5,2),(5,3),(5,4),(5,5),(5,6)
(6,1),(6,2),(6,3),(6,4),(6,5),(6,6) }
Skal grafen så laves, hvor den er 6 af x-aksen og 6 af y-asken også laver prikker? Men så er det da ikke en stolpediagram?
Svar #8
29. november 2015 af SådanDa
Det bør heller ikke være et stolpediagram, sample space er nemlig den mængde du nævner i #6. Og ja, jeg vil foreslå dig at lave det som prikker i et to dimensionelt koordinatsystem (selvom det måske ser lidt fjollet ud med så mange prikker), især fordi at den anden opgave bliver så simpel af det, f.eks. er din hændelse A prikkerne som ligger i "diagonalen".
Svar #9
29. november 2015 af nejvelda
Okay, nu har jeg lavet opg 3.
Opgave 13 forstår jeg ikke. Jeg skal vidst lave et venn diagram, ikk?
Det billede jeg har vedhæftet forstår jeg ikke, hvordan jeg skal lave og placere det i de der cirkler. Især den sidste linje med AUB osv. forstår jeg slet ikke hvad betyder. Jeg har godt nok kigget i min bog, men jeg forstår det ikk :/
Svar #10
29. november 2015 af peter lind
#8 Det kommer an på hvad der menes med sample space. Normalt er udfaldsrummet antal øjne og så er det bedst at bruge stolpediagram
Svar #11
29. november 2015 af nejvelda
Jeg får sample space til:
S = { (1,1),(1,2),(1,3),(1,4),(1,5),(1,6)
(2,1),(2,2),(2,3),(2,4),(2,5),(2,6)
(3,1),(3,2),(3,3),(3,4),(3,5),(3,6)
(4,1),(4,2),(4,3),(4,4),(4,5),(4,6)
(5,1),(5,2),(5,3),(5,4),(5,5),(5,6)
(6,1),(6,2),(6,3),(6,4),(6,5),(6,6) }
Svar #12
29. november 2015 af SådanDa
Svar #13
29. november 2015 af nejvelda
#12 men jeg vil gerne lærer og forstå at lave venn diagram :( Men i værste tilfælge så gør jeg bare som du skriver (y)
Svar #14
29. november 2015 af SådanDa
Svar #15
29. november 2015 af nejvelda
Ja oka det rigtigt :D
Er A, så A={(1,1),(2,2),(3,3),(4,4),(5,5),(6,6)} ? Hvad er B så?
Mit bud er: B=(1,4),(2,3),(3,2),(4,1)
Svar #16
29. november 2015 af SådanDa
Svar #17
29. november 2015 af nejvelda
Men hvad menes der så med det vedhæftet, som er i opgave 13 (også i #1)
Svar #18
29. november 2015 af SådanDa