Engelsk

Sprogopgave

08. januar 2016 af LailaAriana - Niveau: B-niveau

Hi

Det er sådan at jeg har fået en sprogopgave, men er usikker på om det er rigtigt. Håber jeg kan få hjælp. Måske kunne jeg få nogle bedre forklaringer i opgaven... :)

Opgaven lyder sådan:

Ret fejlene i følgende sætninger, og forklar på dansk dine rettelser. Der er kun én fejl i hver sætning. Skriv den korrekte sætning.

1. "The gang leader kept all the money that were stolen at the robbery."

Rettelse: Der skal stå was i stedet for were, fordi man kan sætte "it" i stedet for "the money" og "it" står i 2. person ental og 1.2.3.person flertal.

Korrekte sætning: "The gang leader kept all the money that was stolen at the robbery."

2. "Do you mind to close the door on your way out?"

Rettelse: Verbet "mind" følges med ingform, derfor rette vi "to close" til "closing"

Korrekte sætning: "Do you mind closing the door on your way out?"

3. "It is often claimed that men think more logical"

Rettelse: logically? -> synes bare det lyder dumt med logical...

Korrekte sætning: "It is often claimed that men think more logically"

4. "My old father and mother lives in Spain"

Rettelse: "Live" i stedet for "lives", måske fordi det er nutid?...

Korrekte sætning: "My old father and mother live in Spain"

5. "She has always been interesting in architecture"

Rettelse: "Interested" i stedet for "interesting", fordi det er noget der har altid været sket, og det står i datid.

Korrekte sætning: "She has always been interested in architecture"

6. "Those whom are in favour of the proposal claim that it will help children from poor families"

Rettelse: "Claims" i stedet for "claim", fordi...synes bare det lyder forkert?

Korrekte sætning: Those whom are in favour of the proposal claims that it will help children from poor families.

7. "The room was much noisyer than he had expected"

Rettelse: Når det står i "flertalsform" ændre -y til -i, dvs til noisier

Korrekte sætning: "The room was much noisier than he had expected"

8. "The child was bitten of the dog"

Rettelse: Der skal stå "by the dog", fordi... lyder forkert.?

Korrekte sætning: "The child was bitten by the dog"

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. januar 2016 af JulieW99

1. Din begrundelse er ikke korrekt. Det skal være was, fordi money er utælleligt, og derfor tager 3. person ental. Hvordan synes du selv følgende sætning lyder, hvis du sætter it i stedet for money?

"The gang leader kept all it that was stolen at the robbery."

3. Det er logically fordi det er et adverbium(så vidt jeg husker, latinske betegnelser er ikke min stærke side), og beskriver et verbum, i stedet for en person/genstand. Altså beskriver logically noget om måden mænd tænker på, men ikke måden en tanke eller en person er.

4. Det er live i stedet for lives, da father and mother er flertal, og kan omskrives til they. Lives bruger du i 3. person ental.

5. Interested fordi always been er i perfektum, der består af to have + præteritum participium af hovedverbet, altså interest.

7. Noisier i stedet for noisyer, da y->ie når der sættes r på. Dette har ikke noget at gøre med nutid, så vidt jeg husker.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. januar 2016 af Stygotius

7. -ikke helt.

"y" ændres til "ie" når der tilføjes en endelse såfremt der umiddelbart før y'et står en konsonant.

smlgn.  boy-boys/lady-ladies  -  play-plays/try-tries/fly-flies

6  I stedet for "whom" skal der stå "who" da ordet er subjekt i relativsætningen.

6  Ordet "claim" er helt korrekt da dets subjekt er "those", som er flertal."

-Det er en helt uacceptabel begrundelse for noget  at sige at "man synes at det lyder dumt"  eller (på hvilket sprog?)  "fordi... lyder forkert"

.........ellers fine rettelser i #1


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. januar 2016 af Stygotius

#0

"it" står i 2. person ental og 1.2.3.person flertal."  

-Det er vist nye, hidtil ukendte resultater i engelskforskningen.


Svar #4
10. januar 2016 af LailaAriana

kan jeg også få hjælp til #8?

tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. januar 2016 af Stygotius

ad #8

I passiv (kun ved transitive verber)  udtrykkes den der handler (agens), med præpositionen "by" og med den aktive sætnings subjekt som styrelse. "the dog bit the child")


Skriv et svar til: Sprogopgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.