Matematik

2Pi periodisk funktion

13. april 2016 af rexden1 - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa,

Jeg har en funktion som er defineret på intervallet 0 ≤ t ≤ π

Funktionen er endvidere 2π periodisk.

Når jeg nu skal skitsere denne funktion på intervallet [-2π ; 2π]

så er det vel korrekt at funktionens skal gentage sig selv, som jeg har forsøgt at skitsere ??


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. april 2016 af SuneChr

Det er tilstrækkeligt, at f er π periodisk.
f skal vel så være defineret for      pπ ≤ t ≤ (p + 1)π      p ∈ Z ∪ {0}


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. april 2016 af hesch (Slettet)

Hvis du nu nummerer "boblerne" fra venstre mod højre med 1, 2, 3, 4, så kan du da ikke tegne de lige bobler, for de er jo ikke defineret. De lige bobler kan jo lige så godt have funktionsværdien 0, samtidig med at funktionen er 2π periodisk.


Svar #3
13. april 2016 af rexden1

Ja det kan jeg selvfølgelig godt se, tak for det 


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. april 2016 af hesch (Slettet)

Jeg tænkte på at en sådan "halvudefineret" periodisk funktion, kunne komme i praktisk anvendelse ifm. med (gammeldags?) stereotransmission: Her multiplexede man begge kanaler til een kanal, samtidigt med at man transmitterede et andet signal, der anvendtes til at demultiplexe det første signal ( adskille det i højre/venstre kanal ). Altså man har en elektronisk omskifter, der skiftevis leder det første signal til højre/venstre højttaler ).

Ses nu på det signal der ledes videre til venstre højttaler i de ulige halvperioder, er det for den venstre højttaler komplet uvedkommende hvad der ledes til den højre højttaler i de lige halvperioder (forhåbentligt).


Skriv et svar til: 2Pi periodisk funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.