Historie

Finanskrisen år 2000

14. april 2016 af zMathias (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har fået en Anders Fogh Rasmusens nytårstale fra 2002, jeg skal finde nogle eksempler på hvor han "skjuler" at danmark er lidt i krise, grundet finanskisen i år 2000. 

Jeg har fundet følgende info om finanaskrisen i år 2000: 

I år 2000 havde vi et stort problem med computerteknologien. Man var nervøs for om man kunne klare den høje teknologi, så der blev sprøjtet en masse likviditet ud fra bankerne og renterne var lave.

2 ) Så kom terrorangrebet og renterne var fortsat lave.

3 ) I år 2001 blev der sprøjtet endnu mere likviditet ud og renterne blev endnu engang sænket.

4 ) Problemet ligger så i, at renterne blev holdt for lave i for lang tid. Virksomhederne så sit snit til at låne flere penge, optage mere gæld nu hvor renten var så lav og det har jo selvfølgelig en effekt.

5 ) Holdningen til risiko blev afslappet, investorerne følte ikke rigtigt at noget kunne gå galt – grundet lave renter, høj vækst og en enorm efterspørgsel.

6 ) Huspriserne stiger gevaldigt i denne periode og det medføre at de private også sætter sig i mere gæld og mange låner i friværdien.

Det er med andre ord en ond spiral der forekommer af alt dette. Virksomhederne kan ikke låne flere penge som gør at de må skære ned i deres aktivitetsniveau, som medfører fald i produktionen, når produktionen falder så falder indtjeningen også, som får aktiekursen til at falde og derved udvikler det sig.

Det kan sammenlignes lidt med hvis vi i år 2000 begyndte at puste en ballon op og bliver ved med at puste lidt i den dag for dag. Så vil ballon til sidst sprænge og det var det vi oplevede i september i år, hvor alle aktiekurserne styrtdykkede. Ballon kunne simpelthen ikke udvides mere og derfor så vi et kraftigt fald. Vi oplever nu en økonomisk krise, som nok ikke lige går over i år 2009.

HÅBER NOGEN KAN HJÆLPE MED AT FINDE EKSEMPLER PÅ AT ANDERS SKJULER/ SIGER DET INDIREKTE I HANS TALE


Skriv et svar til: Finanskrisen år 2000

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.