Matematik

Gør rede for hver af graferne A, B og C

05. maj 2016 af Toffiie (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa :)

Jeg sidder med en opgave, hvor jeg skal gøre rede for hvilke forskrifter, som passer til graferne (uden hjælpemidler). 
Dette er jeg meget dårlig til, og ved slet ikke, hvordan jeg skal formulere, hvorfor det forholder sig sådan.
Opgaven er vedhæftet. 

Håber I vil hjælpe :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. maj 2016 af Soeffi


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. maj 2016 af nera

f(x)=2^x er C

g(x)=3*x^{-2} er B

h(x)=2*(1/2)^x er A


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. maj 2016 af PeterValberg

#2 Du mangler så lige at fortælle spørger hvorfor.....

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #4
05. maj 2016 af Toffiie (Slettet)

Tak til alle :)
Men var også selv noget frem til at f(x) er C, g(x) er B og h(x) er A, men mangler en måde, at forklare hvorfor det lige er sådan? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. maj 2016 af Soeffi

#1 Start med den funktion, der er nemmest, og henvis evt. til udelukkelsesprincippet for den som er sværest.

f(x) er en voksende eksponentialfunktion, da dens grundtal (2) er større end 1. Da den er en eksponentailfunktion, skærer den y-aksen. Eneste mulighed er C

h(x) er omvendt en aftagende eksponentialfunktion (grundtal = 1/2 < 1). Den skærer også y-aksen. Eneste mulighed er A.

Eneste tilbageværende mulighed er: g(x) svarer til B. g(x) er en potensfunktion, hvor eksponenten er negativ. g(x) er dermed aftagende for alle x og skærer ikke y-aksen (den er ikke defineret for x = 0).


Skriv et svar til: Gør rede for hver af graferne A, B og C

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.