Dansk

Dansk grammatik hjælp

17. august 2016 af youcandoit - Niveau: 10. klasse

Hej. 

jeg har altid haft svært med dansk grammatik, og det variere så ved 02 og 4. 

Håber i har gode råd til at jeg kan trække min karakter op især med dansk stile :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. august 2016 af mathias1997

Der er en del, der laver fejl med nutids-r (du laver selv en enkelt, se selv efter) :)

Her kan du med fordel udskifte det udsagnsord, du er i tvivl om med et "hjælpeord", f.eks. læse og læser eller cykle og cykler, hvor man tydeligt kan høre forskel mellem navnemåde og nutid. Selvom sætningen muligvis ikke kommer til at give mening, kan du høre, hvad der lyder mest rigtigt og derved afgøre om der skal et r på eller ej.

Derudover kan din lærer nok fortælle dig, hvad du gør forkert i dine stile og så øve dig på de ting.

Brugbart svar (0)

Svar #2
17. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Er det kun grammatikken, der trækker så meget ned?

Nutids r og kommaer er i hvert fald noget, der mangler. Der er også lidt stavefejl og halv dårlige formuleringer. Det meste kan trænes ved at læse bøger og gennem opgaver. Opgaverne kan du evt. finde på sproget.dk. 


Svar #3
17. august 2016 af youcandoit

Okay, det lagde jeg så ikke mærke til haha. Men har et stort problem med i/på et/en og især i mine dansk stile har jeg problemer med nutid og datid

Svar #4
17. august 2016 af youcandoit

Hvad for nogen dårlige formuleringer?

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Så vidt jeg ved, kan det trænes gennem opgaver på sproget.dk. 

Her er et eksempel på en "dårlig" formulering: "og det variere så ved 02 og 4"


Svar #6
17. august 2016 af youcandoit

Ja okay, hvad kunne jeg så havde skrevet :-)

Svar #7
17. august 2016 af youcandoit

.

Brugbart svar (0)

Svar #8
17. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Nu er det jo ikke en "katastrofal" dårlig formulering, men hvis det er et generelt billede på dit sprog i f.eks. danske stile, kan det godt være et problem. Det er særligt ordet så, der virker forstyrrende. 

Du kunne evt. have skrevet: ...og det varierer fra karaktererne 02 og 4. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. august 2016 af Smut1

#8 Dit forslag til, hvad der kunne skrives, synes jeg er "echt schlecht": Jeg er faktisk mere i tvivl om, hvad der nu menes, end jeg var, da jeg læste den første sætning.

1. Enten skriver man: Det varierer fra... til...

2. Eller også skriver man: Det varierer mellem... og...

Men da der ikke er noget interval mellem 02 og 4, synes jeg, at nr. 2 giver bedst mening.


Brugbart svar (0)

Svar #10
18. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Forskellige meninger er velkommen. Hvis du udelader at skrive "karakterer" eller noget i den dur, så bliver det en lidt indforstået formulering. I den her sammenhæng er det dog nu nok til at forstå for de fleste, men hvis det her giver en indikation på det generelle billede, mener jeg, der er et problem i forhold til f.eks. danske stile. 


Svar #11
18. august 2016 af youcandoit

Hjælper det på grammatikken, at læse bøger?

Brugbart svar (1)

Svar #12
18. august 2016 af JulieW99

#11

Jeg vil vove at påstå, at mine gode formulering, grammatik og store ordforråd kommer af at jeg har læst helt ekstremt meget som lille. Igennem en sommerferie har jeg gerne læse minimum 20 bøger. Kom du bare i sving med bøgerne.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #13
18. august 2016 af Smut1

#11 Jeg tror, at hvis du interesserer dig for grammatik, eller blot tvinger dig selv til at fokusere på den, så vil det hjælpe at læse bøger. Du kan jo sagtens bladre en matematikbog igennem uden at blive meget klogere, ligeledes kan det helt sikkert også lade sig gøre at læse alverdens bøger uden at blive betydeligt bedre til kommatering.


Skriv et svar til: Dansk grammatik hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.