Matematik

Kombinatorik matematik

18. februar 2017 af Stjerneskud2016 - Niveau: 9. klasse

Hej!

Jeg har en opgave som lyder:

"I et edb spil skal man indtaste en 3 cifret kode for at få adgang.Hanne har glemt koden, men kan huske at den består af ulige cifre. Hvor mange gange skal hun forsøge?"

a) hvis hvert ciffer må bruges flere gange. Jeg vil sige at svaret er (jeg ved at der er 5 ulige cifre indenfor 0-10. )Når jeg prøver at forestille. mig det med at tegne, giver det mening for mig at sige: Der er tre cifre, og hvert ciffer har 5 muligheder. Det vil sige at der er 5 muligheder for ciffer 1, 5 muligheder for ciffer 2 og 5 muligheder for ciffer 3. Alt i alt er der 5*5*5 mulige koder.  MEN i fasit listen står der at svaret er 3^5=243 forsøg. Jeg forstår ikke hvorfor. Hvilken formel er der brugt?

b) hvis hver ciffer kun må bruges en gang? I fasitlisten står der 5*4*3=60 forsøg. Hvorfor ikke 3*2*1.? Hvilken formel er der brugt?

Mange mange tak på forhånd!


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. februar 2017 af StoreNord

I a) vil jeg gi dig helt ret, hvis opgaven er som du har beskrevet.

I b) vil jeg gi facitlisten ret!


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. februar 2017 af StoreNord

"Der er fejl i facit, hvis der står 35, der skal skal nemlig stå 53"

Se

https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1328824


Brugbart svar (1)

Svar #3
18. februar 2017 af SuneChr

a)  Man udtager ét ciffer blandt fem og lægger cifret tilbage igen. Det gør man tre gange.     5·5·5 = 53 = 125 
b)  Man udtager første ciffer blandt 5 men lægger ikke tilbage,
     man udtager andet ciffer blandt 4 men lægger ikke tilbage,
     man udtager tredje ciffer blandt 3.                                                                                                5·4·3 = 60


Svar #4
18. februar 2017 af Stjerneskud2016

StoreNord

Mange tak!


Svar #5
18. februar 2017 af Stjerneskud2016

SuneChr

Mange tak!


Skriv et svar til: Kombinatorik matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.