Matematik

Beregne reale huspriser efter inflation vha husprisindeks

29. marts 2017 af storevanskeligheder (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har følgende problemstilling:

Jeg er ved at undersøge husprisudviklingen fra 1965 og frem til 2015.

Ved hjælp af Danmarks Statistikbank er fundet husprisindeks for samme periode (2006 er basisår). Det er ikke muligt at finde historiske huspriser så langt tilbage med mindre der er tale om indekstal.

Jeg ønsker dog at kende de reale huspriser for perioden og vil derfor gerne have huspriserne "renset" for inflationen. Jeg har ved hjælp af Danmarks Statisikbank fremfundet forbrugerprisindekset opgivet i årlige prisstigninger for samme periode.

Jeg er dog i tvivl om fremgangsmåden, når et indekstal skal deflateres? Dette er intet problem, hvis huspriserne blot var opgivet i nominelle tal.

Er der nogle, som kan give et hint til, hvordan dette kan gøres - se evt. vedhæfet excel ark med data.

På forhånd tak for hjælpen :)

Vedhæftet fil: Ejerboligpriser.xlsx

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2017 af Therk

Hvis du har huspriserne efter inflation og du har inflationen, så kan du regne tilbage ved

e(x) = f(x) \cdot i(x)

f(x) er førprisen til år x, i(x) er indekset til år x og e(x) er husprisen efter inflation til år x. Du kan nu se at hvis du dividerer e(x) med i(x) så deflaterer du prisen, og finder husprisen før inflation, dvs. den mængde mønter, der på tidspunktet blev langet over kassen.


Skriv et svar til: Beregne reale huspriser efter inflation vha husprisindeks

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.