Studievalg og videregående studie

Hvad sker der, hvis man dumper til eksamen?

27. februar 2019 af lasm

Hej Studieportalen

Jeg har Matemtik på A nivaeu, hvor jeg har fået årskaraktererne; 4 skriftlig, 7 mundtlig.

For at komme ind på mit drømme-studie, skal jeg have bestået matematik A.

Jeg er derfor bange, for at dumpe til eksamen.... jeg har dog hørt, at man stadig godt kan bestå faget, da man beregner gennemsnittet af både eksamen-karakter og årskarakter. F.eks. skr: 4 mdlt: 7 skr. eksamen: 00 mdlt. eksamen: 00 (Dette er blot et eksempel) gennemsnit = 2,75

Passer det mon? Vil det så sige, at man har bestået faget og dermed kan komme på den videregående studie? Eller skal man også have bestået eksamen(erne)?

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. februar 2019 af oppenede

Hvis matematik A skal være bestået så er det ingen forhindring hvis du får 00 i mdt. og skr. eksamen, hvis dine årskarakterer samtidigt er 4 og 4 (eller 02/7, eller 00/10). Det er kun det vægtede gennemsnit af alle karakterer i et fag der betyder noget, og i mat er alle vægtene ens, så hvis du ender med 3 karakterer skal deres sum bare være 6 og hvis du ender med 4 karakterer skal summen være mindst 8.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. marts 2019 af guzbak

Ja, jeg kender en som dumpede mundtlig eksamen, men bestod faget pga. mndt og skrift årskarakterer.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Hvad sker der, hvis man dumper til eksamen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.