Studievalg og videregående studie

Statskundskab / Politik og Adm.

05. marts 2019 af ullebulle15

Jeg interesserer mig en del for politik og samfundsmæssige forhold og overvejer derfor enten at læse politik og adm. på RUC eller statskundskab på KU.

Jeg har imidlertid svært ved at gennemskue hvad forskellen på de 2 uddannelser er. Jeg er klar over at en af forskellene er gruppearbejde, men kan derudover INGEN oplysninger whatsoever finde omkring hvad forskellene er på indholdet og jobsigtet på de 2 uddannelser.

Nogle steder kan man læse at jobsigtet er det samme, passer det?

Hjælp søges :)

Hvad er forskellen på de 2 uddannelser (ud over læringsformen)?

Hvilken uddannelse kan i anbefale (og hvorfor) ?

På forhånd tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. marts 2019 af ræsonnement

Generelle facts fra uddannelseszoom:

- Arbejdsløsheden for nyuddannede i politik og adm. på RUC 20 %, hvorimod den på statskundskab på KU kun er 4 %.

- Lønnen for en nyuddannet i politik og adm. på RUC er på (gns) 25.800, hvorimod den på statskundskab på KU er (gns) 31.300.

- Den primære undervisning for politik og adm. på RUC er forlæsninger og projektarbejde, mens den på statskundskab på KU er selvstudie og derefter forelæsninger. Her taler vi om bacheloren. 

- Der er flere afsluttende prøver og eksamener på statskundskab på KU. Her taler vi om bacheloren.

- På politik og adm. på RUC dropper 14 % ud mens kun 9 % dropper ud på statskundskab på KU. Her taler vi om bacheloren.

- 11 % af dem, der vælger at tage en kandidat efter politik og adm. på RUC afslutter kandidaten på statskundskab på KU.


Skriv et svar til: Statskundskab / Politik og Adm.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.