Matematik

Brøkker

27. november 2023 af Eca - Niveau: 8. klasse

Hej

Jeg har haft lidt problemer med den her opgave.

En brøk gange med en brøk = en tredje brøk.

Jeg kender hverken tælleren eller nævneren i nogle af brøkkernne.

Jeg må bruge tallene fra 1-6

Hvert tal SKAL bruges men KUN 1 gang.

 på forhånd tak.

Vedhæftet fil: IMG_20231127_215938.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. november 2023 af MentorMath

Hej,

Jeg tror ikke helt jeg er med på, hvad opgaven går ud på? Skal vi finde alle de brøker, der fremkommer ved at gange to brøker sammen, når vi har en mængde af hele tal fra 1 til 6 til rådighed?


Svar #2
27. november 2023 af Eca

Nej, for eksempel: en brøk * en brøk = en brøk

Det giver seks ukendte tal (fra 1-6). De tal skal jeg putte ind i brøkerne, så det stemmer overens.

Man skal bare finde et tilfælde, hvor det passer.

Ved ikke om det giver bedre mening?


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. november 2023 af MentorMath

Hej igen - Jeg er stadig lidt usikker hvad vi bliver bedt om at svare på i opgaven.. Er det sådan det skal forstås (billag)? 

Er der tale om 8.-klasse-niveau, eller er det en fejl, for jeg synes det lyder mærkeligt (hvis det er folkeskoleniveau, betyder tegnet "∈", i dette tilfælde blot et tal x, som ligger i mængden - det er bare en bekvemmelig måde at skrive det på).


Svar #4
27. november 2023 af Eca

Jeg ved ikke om det er 8. klasse-niveau. Jeg går i 8. og min lærer har givet os den for.

I den her opgave skal jeg gange. Vi fik også et spørgsmål hvor vi skulle addere  to brøker.

En brøk + En brøk = En brøk

Jeg prøvede bare en masse forskellige kombinationer.

1/2 + 5/6 = 4/3

Jeg får brugt alle tallene fra 1-6 en gang og regnestyket passer.

Nu skal jeg så bare gøre det med gange..

Så -  En brøk * En brøk = En brøk.

Hvordan skal jeg skrive tallene fra 1-6 ind i regnestykket så det passer.


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. november 2023 af MentorMath

Jeg vil da skyde på, at det var meningen at I skulle bruge formlen til bestemmelse af kombinationer, men det involverer en definition, som først introduceres i gymnasiet.

Jeg beklager, men jeg er ikke helt sikker på, hvilken metode, der så er tiltænkt at I skal benytte. Det er i hvert fald ikke meningen, at I bare skal sætte nogle tilfældige tal ind.

"Jeg ved ikke om det er 8. klasse-niveau. Jeg går i 8. og min lærer har givet os den for." Helt fair. Jeg synes bare at kunne huske, at du tidligere havde stillet spørgsmål herinde i gymnasiestof, så jeg blev lidt i tvivl om niveauet (relevant ift. hvilken metode, der forventes benyttet).


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. november 2023 af SuneChr

Lad

\frac{a}{b}\cdot \frac{c}{d}=\frac{e}{f}
der gælder da

acf=bde
acf kan antage produkterne af elementerne i de tyve 3-delmængder af 6:
{1, 2, 3}, {1, 2, 4}, {1, 2, 5}, {1, 2, 6}, {1, 3, 4}, {1, 3, 5}, {1, 3, 6}, {1, 4, 5}, {1, 4, 6}, {1, 5, 6},
{2, 3, 4}, {2, 3, 5}, {2, 3, 6}, {2, 4, 5}, {2, 4, 6}, {2, 5, 6}, {3, 4, 5}, {3, 4, 6}, {3, 5, 6}, {4, 5, 6}
For bde gælder de samme delmængder.
Vi skal da kombinere de 20 × 20 delmængder på en sådan måde, at \left \{ a,c,f \right \}\times \left \{ b,d,e \right \}
indeholder elementerne \left \{ 1,2,3,4,5,6 \right \} én gang og at  a·c·f = b·d·e.
Det er let at se, at der ikke er så mange muligheder at undersøge. Men kan det lade sig gøre at
opfylde kravet? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. november 2023 af SuneChr

Rettelse # 6

"Vi skal da kombinere de 20 × 20 delmængder på ..."
rettes til
Vi skal da kombinere de 20 × 20 delmængder på en sådan måde, at

{ {1, 2, 3}, {1, 2, 4}, {1, 2, 5}, {1, 2, 6}, {1, 3, 4}, {1, 3, 5}, {1, 3, 6}, {1, 4, 5}, {1, 4, 6}, {1, 5, 6},
{2, 3, 4}, {2, 3, 5}, {2, 3, 6}, {2, 4, 5}, {2, 4, 6}, {2, 5, 6}, {3, 4, 5}, {3, 4, 6}, {3, 5, 6}, {4, 5, 6} }2
...


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. november 2023 af jl9

\frac{ab}{cd}=\frac{e}{f}

Man kunne også beslutte af f := 1. Der kan jo ganges/divideres/tages reciprokke på begge sider af lighedstegnet, så f må kunne være 1 i alle tilfælde.

Så er problemet reduceret til

\frac{ab}{cd}=e

for unikke {a,b,c,d,e} tilhører {2,3,4,5,6}. Det giver 6 * 5 kombinationer. Da ab må være større end cd, bliver der igen færre muligeheder.


Brugbart svar (0)

Svar #9
30. november 2023 af SuneChr

\frac{\square }{\square }\cdot \frac{\square }{\square }=\frac{\square }{\square }         lader sig ikke gøre, hvor tallene 1, 2, 3, 4, 5 og 6 er til rådighed og benyttes én gang.


Brugbart svar (0)

Svar #10
30. november 2023 af SuneChr

{1, 2, 3}{4, 5, 6}  (1·2·3) ≠ (4·5·6)
{1, 2, 4}{3, 5, 6}            ...
{1, 2, 5}{3, 4, 6}            ...
{1, 2, 6}{3, 4, 5}
{1, 3, 4}{2, 5, 6}
{1, 3, 5}{2, 4, 6}
{1, 3, 6}{2, 4, 5}            ...
{1, 4, 5}{2, 3, 6}
{1, 4, 6}{2, 3, 5}
{1, 5, 6}{2, 3, 4}  (1·5·6) ≠ (2·3·4)


Skriv et svar til: Brøkker

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.