Matematik

Bestem en forskrift for M som funktion af t udtrykt ved p og bestem mængden af p

20. januar kl. 17:32 af Hao23 - Niveau: A-niveau

Det er det sidste spørgsmål jeg mangler i min aflevering og kan ikke finde ud af så kunne godt bruge lidt hjælp til at finde svaret

Vedhæftet fil: fwafsafw.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. januar kl. 18:20 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. januar kl. 18:33 af peter lind

Brug formel 177 side 29 i din formelsamling. Sæt derefter M = 100μg og t = 3 timer


Svar #3
20. januar kl. 18:42 af Hao23

Ved ikke rigtig hvad jeg har gjort forkert

Vedhæftet fil:wafsa.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #4
20. januar kl. 18:47 af MentorMath

#3

Du har brugt y' som betegnelse for den afledede til M. Hvis du bruger y', skal den variabel du har kaldt for m, også hedde y :)

Der er jo tale om én variabel og dens afledede.


Svar #5
20. januar kl. 18:51 af Hao23

Jep det opdagede jeg lige efter jeg sendte beskeden

Vedhæftet fil:awdsasss.PNG

Svar #6
20. januar kl. 18:53 af Hao23

Har jeg skrevet det rigtigt ind nu?


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. januar kl. 18:54 af MentorMath

#5

Ah super!


Brugbart svar (0)

Svar #8
20. januar kl. 19:01 af MentorMath

#6

Ikke helt.. 

M er en funktion af t (det, som svarer til dit y), mens den du har kaldt for x i udtrykket jo ikke angiver t, men en anden funktion p.

Jeg ville lige svare i forhold til #3, da det var en lille ting, jeg tænkte lige hurtigt at kunne svare på, så du ikke skulle vente unødigt, nu hvor jeg alligevel havde set hvor fejlen lå. Jeg har dog desværre ikke så meget tid lige nu og her, så jeg tænker, at @peterlind, som allerede har givet et svar, måske kan hjælpe dig videre. Ellers vil jeg meget gerne forsøge at hjælpe også, når jeg har mulighed for at kigge på det :)


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. januar kl. 19:16 af ringstedLC

Prøv at løse diff.-ligningen kun for y og se om ikke det giver noget i retning af:

\begin{align*} \frac{\mathrm{d} M}{\mathrm{d} t} &= p-0.03\,M\;,\;M(0)=0 \\ M(t) &= \frac{p}{0.03}+c\cdot e^{-0.03\,t} &&\textup{formel (177) omskrevet} \\ M(0) &= 0&&\Rightarrow c=(...) \\ M(t) &= \bigl(...\bigr) \end{align*}

da du skal bestemme forskriften udtrykt ved p.

Løs så ligningen:

\begin{align*} M(3) &= 100 &&\Rightarrow p=...\,(\,\mu \textup{g}\,) \end{align*}


Skriv et svar til: Bestem en forskrift for M som funktion af t udtrykt ved p og bestem mængden af p

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.