Matematik

Matematik problemregning terminsprøve

22. januar kl. 16:26 af myaow - Niveau: 9. klasse

Hej, 

I morgen skal jeg op i matematik i min terminsprøver og skal lave problemregning, altså med hjælpemider. Er der nogen specifike emner der kommer? for eskemple algebra, fuktioner osv. Så kan jeg forberede mig på det. 

tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. januar kl. 18:15 af MentorMath

Hej,

Det nok bedste råd jeg kan give dagen inden, er at læse alle de afleveringsopgaver, I har haft i problemregning, igennem. På den måde får du repeteret opgavetyperne, samtidig med at du får en klar ide om hvad det går ud på og hvad du kan forvente af de opgaver, der vil blive stillet til prøven i morgen (stil endelig også spørgsmål herinde, hvis der er en opgavetype du er i tvivl om).

Det er en klar fordel at være stærk i algebra (ikke kun i folkeskolen, men generelt for alt matematik i gymnasiet og i særdeleshed på højere niveau), men taget i betragtning at prøven i morgen er en problemregningsprøve med hjælpemidler tilladt, ville jeg nok ikke lægge mit krudt på algebraen, men i stedet fokusere på de gennemgående emner, som stort set altid kommer som del af besvarelsen af en opgave. Her vil de mest væsentlige, kunne jeg forestille mig, nok være funktioner og ligninger.

Ligninger får vi stort set altid brug for i problemregning, i form af, at forsøget på at løse et givent matematisk problem, ofte fører os til en ligning, som vi efterfølgende får brug for at kunne løse. 

I forhold til funktioner, ville jeg især lægge vægt på funktionen for en ret linje, f(x) = ax + b. Herunder f.eks at kunne aflæse oplysninger ud fra en graf.

Slutteligt, ville jeg så vidt muligt prøve at fokusere på, ikke at stresse for meget over prøven i morgen.

Det er endelig kun en god ting at have interesse i at klare sig godt, da det viser at du går op i faget. Med det sagt, kan du, når du har forberedt dig ved at læse op og gjort dit bedste for ikke at være "ligeglad", ikke gøre mere, end at præstere dit bedste. - Det er trods alt bare en prøve :)

Held og lykke i morgen!


Svar #2
22. januar kl. 22:30 af myaow

Mange takkk for denne svar!!!!


Skriv et svar til: Matematik problemregning terminsprøve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.