Matematik

Hjælp til de oprindelige gormler til at beregne/opskrive formler

25. januar kl. 22:22 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau
Hej
Er der nogle det kan hjælpe med at forklare og vise mig de formler jeg skal bruge. Jeg forstår nemlig ikke hvad der skal gøres i følgende opgaver.

Helst ikke sådan noget med Y =xx ….. (altså random punktummer og formler uden nogen kort forklaring.

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. januar kl. 23:57 af MentorMath

Hej,

I opg 1) skal vi løse ligningen for y. Dette gøres ved, at vi "gør noget på begge sider af lighedstegnet" (fortager en række matematiske operationer), så vi til sidst ender med at have omskrevet ligningen til et ydtryk, hvor der står y lig med, og så det som står på højre side af lighedstegnet. 

I dette tilfælde lægger vi 15x og 45 til udtrykket på begge sider af lighedstegnet, så leddene, der ikke indeholder y, forsvinder på venstre side (vi siger at leddene går ud). Hernæst deler vi med 5 på begge sider af lighedstegnet. Vi har nu omskrevet ligningen til et udtryk, hvor vi kan aflæse y. 

Hvis du har svært ved at løse ligninger, vil jeg anbefale dig f.eks at se nogle videoer omkring det, at løse ligninger, på Youtube. Der ligger en masse videoer derude, som forklarer det ret godt. Det er også min overbevisning, at det nogle gange er nemmere at forstå ud fra en video, end ud fra det vi kan skrive og forklare på tekst.

Opg. 2) Her skal vi sætte funktionen p(x) lig med 0 og løse ligningen (en andengradsligning). I dette tilfælde, er det en simpel andengradsligning, på den måde at vi kan sætte x uden for en parentes. Hvis vi gør det, får vi at

x(x + 10) = 0. 

Da to tal kun kan give nul, hvis mindst et af tallene (faktorene) er nul eller begge tal er nul, får vi at (denne regel er også kendt under navnet "nulreglen")

x = 0 eller x + 10 = 0 ⇔

x = 0 eller x = -10.

Opg. 3) Her skal vi bruge funktionen for en ret linje, f(x) = ax + b, og henholdsvis opskrive et udtryk for x løbende i intervallet 0 ≤ x ≤ 2 (da middagen oplyses at vare i to timer) og et andet udtryk for x > 2.

Vi kan også løse a), ved i stedet at opstille og løse en ligning.

Jeg håber det giver mening - ellers må du skrive igen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. januar kl. 00:29 af MentorMath

#0

Se eventuelt disse videoer.

Ligninger og deres løsning(er):

https://www.youtube.com/watch?v=9Fw9GN8uaH0

https://www.youtube.com/watch?v=IU53tNlfYdY&t=437s

Nulreglen:

https://www.youtube.com/watch?v=X-ajuo_N73w&t=114s

https://www.youtube.com/watch?v=WXRNWaAgLyI

Stykkevise funktioner (gaffelfunktioner):

https://www.youtube.com/watch?v=WL7w6aZ4jfQ


Svar #3
27. januar kl. 21:49 af SkolleNørd

#1

Hej,

I opg 1) skal vi løse ligningen for y. Dette gøres ved, at vi "gør noget på begge sider af lighedstegnet" (fortager en række matematiske operationer), så vi til sidst ender med at have omskrevet ligningen til et ydtryk, hvor der står y lig med, og så det som står på højre side af lighedstegnet. 

I dette tilfælde lægger vi 15x og 45 til udtrykket på begge sider af lighedstegnet, så leddene, der ikke indeholder y, forsvinder på venstre side (vi siger at leddene går ud). Hernæst deler vi med 5 på begge sider af lighedstegnet. Vi har nu omskrevet ligningen til et udtryk, hvor vi kan aflæse y. 

Hvis du har svært ved at løse ligninger, vil jeg anbefale dig f.eks at se nogle videoer omkring det, at løse ligninger, på Youtube. Der ligger en masse videoer derude, som forklarer det ret godt. Det er også min overbevisning, at det nogle gange er nemmere at forstå ud fra en video, end ud fra det vi kan skrive og forklare på tekst.

Opg. 2) Her skal vi sætte funktionen p(x) lig med 0 og løse ligningen (en andengradsligning). I dette tilfælde, er det en simpel andengradsligning, på den måde at vi kan sætte x uden for en parentes. Hvis vi gør det, får vi at

x(x + 10) = 0. 

Da to tal kun kan give nul, hvis mindst et af tallene (faktorene) er nul eller begge tal er nul, får vi at (denne regel er også kendt under navnet "nulreglen")

x = 0 eller x + 10 = 0 ⇔

x = 0 eller x = -10.

Opg. 3) Her skal vi bruge funktionen for en ret linje, f(x) = ax + b, og henholdsvis opskrive et udtryk for x løbende i intervallet 0 ≤ x ≤ 2 (da middagen oplyses at vare i to timer) og et andet udtryk for x > 2.

Vi kan også løse a), ved i stedet at opstille og løse en ligning.

Jeg håber det giver mening - ellers må du skrive igen.

hjælp med at vise hvordan du opskriver/besvarer 3. fatter det ikke.


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. januar kl. 22:27 af MentorMath

#3

Jeg vil mere end gerne hjælpe dig videre, men så må du først og fremmest skrive på et fornuftigt nivaeu. Det er helt fair, at du ikke forstår det - Men at jeg, "skal" hjælpe dig, fordi du ikke "fatter det", går jeg ikke med på.

Forummet er bygget op omkring frivillige, der gerne på bedst mulig vis vil hjælpe med faglige problemstillinger. 

Hvis jeg skal hjælpe dig videre - og det vil jeg gerne - må du i første omgang skrive hvor det går galt (vedlæg gerne et billede af dine beregninger/tanker indtil videre).


Svar #5
28. januar kl. 01:35 af SkolleNørd

#4

#3

Jeg vil mere end gerne hjælpe dig videre, men så må du først og fremmest skrive på et fornuftigt nivaeu. Det er helt fair, at du ikke forstår det - Men at jeg, "skal" hjælpe dig, fordi du ikke "fatter det", går jeg ikke med på.

Forummet er bygget op omkring frivillige, der gerne på bedst mulig vis vil hjælpe med faglige problemstillinger. 

Hvis jeg skal hjælpe dig videre - og det vil jeg gerne - må du i første omgang skrive hvor det går galt (vedlæg gerne et billede af dine beregninger/tanker indtil videre).

Jeg har selv læst op og bereget1 og 2, men forstår ikke hvilken type funktion der er tale om i sammenhæng med opgave 3. Har kigget på flere forksellige funktioner, men kanbare ikke finde frem til hvilken funktion der er tale om


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. januar kl. 01:50 af Quarr

En stykkevis funktion

- - -

Ja

 


Brugbart svar (1)

Svar #7
28. januar kl. 01:52 af ringstedLC

- Igen; én opgave pr. tråd, tak!

Så kan du også meget lettere skrive en god titel ved at bruge udtryk fra opgaveteksten i stedet for det sludder som denne tråds titel er.


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. januar kl. 01:52 af ringstedLC

Opg. 3

a) I løbet af middagen som varer 2 timer, stiger promillen med 0.6 pr. time:

\begin{align*}f(x)=0.6\,x\;,\;0\leq x\leq 2 \end{align*}

Efter 2 timer (x1falder promillen med 0.2 pr. time:

\begin{align*}a &= \frac{y_2-y_1}{x_2-x_1} \\ -0.2 &= \frac{0-f(2)}{x_0-2} &&,\,x_0>2 \\ x_0 &= ... \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. januar kl. 01:52 af ringstedLC

Opg. 3

b) Gaffelforskrift:

\begin{align*}f(x_0)=0 &= -0.2\,x_0+{\color{Red} b} \\ b &= ... \\ f(x) &= \left\{\begin{matrix} 0.6\,x\;&,\;0\leq x\leq 2\;\;\\ -0.2\,x+{\color{Red} b}\;&,\;2<x\leq x_0 \end{matrix}\right. \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. januar kl. 02:51 af MentorMath

#5

Det er også forståeligt nok. 

Jeg kan se, at der er givet svar med videre hjælp i #6, #8 og #9. Hvis du stadig har brug for hjælp, skal du ikke forstå #4 på den måde at du ikke må spørge igen - det må du altid! Om det så er anden, trejde eller fjerde gang for den sags skyld. Bare det foregår på et fornuftigt niveau og det ikke er vores opgave at lave dine opgaver for dig.


Svar #11
28. januar kl. 20:32 af SkolleNørd

#10

#5

Det er også forståeligt nok. 

Jeg kan se, at der er givet svar med videre hjælp i #6, #8 og #9. Hvis du stadig har brug for hjælp, skal du ikke forstå #4 på den måde at du ikke må spørge igen - det må du altid! Om det så er anden, trejde eller fjerde gang for den sags skyld. Bare det foregår på et fornuftigt niveau og det ikke er vores opgave at lave dine opgaver for dig.

forstår ikke ringsteds forklaringer hvor der bare er skrevet formlen for a. Nogle der kan forklaare/vise hvordan man kommer frem til, for forstår nærmest aldrig når ringsted skriver x_0=.... uden videre forklaring


Brugbart svar (0)

Svar #12
28. januar kl. 20:56 af MentorMath

#11

Se bilag

NB: Det er næsten ikke til at se hvad der står (deler det op i to dele)..


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. januar kl. 20:58 af MentorMath

#11

Opgave a)


Brugbart svar (0)

Svar #14
28. januar kl. 21:00 af MentorMath

Opgave b)


Brugbart svar (0)

Svar #15
28. januar kl. 21:29 af ringstedLC

b)

\begin{align*} f(t) &= \left\{\begin{matrix} 0.6\,t &,\;0\leq t\leq 2\\ -0.2\,t+1.6 &,\;2<t\;{\color{Red} \leq 8}&&\textup{, da }f(t)\geq 0 \end{matrix}\right. \end{align*}


Skriv et svar til: Hjælp til de oprindelige gormler til at beregne/opskrive formler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.