Matematik

Hvordan bestemmes toppunktet og nulpunkterne for et andengradspolynomium?

16. april kl. 10:50 af FernandoEspinosa (Slettet) - Niveau: B-niveau

 hvordan bestemmes toppunktet og nulpunkterne for et andengradspolynomium?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. april kl. 12:06 af MentorMath

Hej,

Nulpunkterne, for en funktion, er de punkter, der opfylder at billedet af funktionen er 0, dvs. opfylder at

f(x) = 0.

Hvis du har haft differentialregning, kan du finde x-koordinaten til toppunktet ved at differentiere funktionen (finde et udtryk for den afledede funktion) og sætte udtrykket lig med 0 og løse ligningen, f '(x) = 0. Heraf er y-koordinaten i toppunktet givet ved funktionsværdien hørende til det x, der opfylder at f '(x) = 0.

En anden metode til at finde toppunktet, er at bruge den formel, der står i formelsamlingen. 

Se gerne denne video:

https://www.youtube.com/watch?v=lEnmQr9Gs_4


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. april kl. 13:15 af mathon

\textup{Toppunktet }\left ( x_T,y_T \right )=\left ( \frac{-b}{2a},c-a\cdot \left ( x_T \right ) ^2\right )


Svar #3
16. april kl. 13:26 af FernandoEspinosa (Slettet)

kan du uddybe hvilke ligninger jeg skla løse


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. april kl. 13:30 af MentorMath

#3

Er det i forhold til det med nulpunkterne eller toppunktet?


Svar #5
16. april kl. 13:32 af FernandoEspinosa (Slettet)

nulpunkter er lidt uklare 


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. april kl. 13:45 af MentorMath

Lad være givet en funktion f på formen

f(x) = ax2 + bx + c (kaldes en andengradsfunktion eller et andengradspolynomium).

Det at nulpunkterne til funktionen opfylder at billedet af funktionen er 0, betyder at nulpunkterne er de punkter, hvori grafen skærer x-aksen. 

Grafen skærer x-aksen, når f(x) = 0.

f(x) = 0 er ensbetydende med at 

ax2 + bx + c = 0 (kaldes en andengradsligning).

Løsningerne til ligningen er bestemt af tallene a, b og c samt noget, der hedder en diskriminant.

Diskriminanten, betegnet D (eller d), knytter sig til funktionen og er pr definition givet ved b2 - 4·a·c.

Når vi har identificeret tallene a, b, c og fundet diskriminanten er løsningerne til ligningen givet ved:

x = (-b + √D)/2a eller x = (-b - √D)/2a.

Giver det mening indtil nu?:) 


Svar #7
16. april kl. 13:46 af FernandoEspinosa (Slettet)

ja tusind tak du ved tilfældigvis ikke noget om IØ vel?


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. april kl. 13:51 af MentorMath

(#7)

Selv tak.

Nej, min viden i økonomi er begrænset, så det kan jeg desværre ikke hjælpe indenfor. 

Der er flere herinde, der har større viden på området, så du kan prøve at oprette spørgsmålet under IØ :))


Svar #9
16. april kl. 13:52 af FernandoEspinosa (Slettet)

det ville jeg prøve, tak for din tålmodighed og respekt 


Skriv et svar til: Hvordan bestemmes toppunktet og nulpunkterne for et andengradspolynomium?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.