Historie

Historie guf

06. juni 2011 af sa-123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skal op i historie i morgen og har fået mine kilder i dag. Jeg har lavet nogle problemstillinger til mit emne ud fra mine kilder, men jeg vil bare gerne være sikker på, om de opfylder de taksonomiske niveauer.

Mit emne er: Enevælde i Danmark.

Mine problemstillinger:
- Hvad var baggrunden for enevældens opståen i Danmark?
- Hvordan var tildelingen af magten under Enevælden?
- Hvilke konsekvenser fik enevælden for Danmark i de efterfølgende år?
 

Takkker :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. juni 2011 af Mads1980 (Slettet)

Kender ikke din eksamensform, men sålænge du selv er bevidst om hvad du fortager dig kan din problemformulering opfylde både det redegørende, analyserende og diskuterende/perspektiverende niveau.

Uden at kende kravene til din eksamen, er det altid godt hvis man specifikt skriver hvad man vil fortage sig i sin problemformulering. Det giver en sikkerhed for dig selv og for undervisere. En problemformulering hvor man konkret har skrevet hvilket taksonomisk niveau man vil bevæge sig på er en god ide hvis man er lidt usikker på at man når de hele

Eksempel:

Førdst vil jeg redegøre for baggrunden for enevældens opståen i Danmark. Dernæst vil jeg analysere (med udgangspunkti relevante kilder) hvorledes magtfordelingen tog sin form under enevælden. Sidst vil jeg diskutere hvilke konsevenser enevælden fik for Danmark i de efterfølgende år.

Ved konkret at skrive/fortælle hvilket taksonomisk niveau du bevæger dig på i problemformuleringens forskellige punkter, holder du bedre fokus således at du undgår f.eks. kun at redegøre. Det betyder at du kommer godt fra start samtidig (og ligeså vigtigt) giver du lærer og censor en fornemmelse af at du har styr på din præsentation/fremlæggelse.

Du naturligvis holde hvad du lover. Det vil sige at hvis du i din problemformulering har et perspektiveringspunkt, så skal du også perspektivere i dette punkt (og ikke f.eks. udelukkende redegøre). Jeg fornemmer at du er lidt i tvivl om hvilket taksonomisk niveau du egentlig bevæger dig på i din problemformulerings forskellige punkter. Hvis du er lidt usikker så skriv stikord ind i din problemformulering (hvis du må have noter med til den mundtlige eksamen) 

 Eksempel:

Førdst vil jeg redegøre for baggrunden for enevældens opståen i Danmark (note:redegørelse, dvs hvad skete der). Dernæst vil jeg analysere (med udgangspunkti relevante kilder) hvorledes magtfordelingen tog sin form under enevælden.(note: kildeanalyse og kildekritik) Sidst vil jeg diskutere hvilke konsevenser enevælden fik for Danmark i de efterfølgende år.(note: perspektivering til eftertiden)
 


Svar #2
06. juni 2011 af sa-123 (Slettet)

Årh tusind tak, det var et stort hjælp.

Det var faktisk det, jeg ikke helt havde styr på, som du siger.


Skriv et svar til: Historie guf

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.