Filosofi

Kunstigbefrugtning - dydsetik og pligtetik

10. juni 2012 af YodawgYowwwwwww

Hey folks.

Jeg har eksamen i videnskabsteori og medicinsk filosofi i morgen. Jeg fandt et spørgsmål i et eksamenssæt, og jeg kan ikke svare på det ifht. dydsetikken og pligtetikken. Jeg kan godt svare på det ud fra Utilitarismen.

Her er spørgsmål:

1) Er det i orden – moralsk set – for læger at medvirke til kunstig befrugtning, når de derved bidrager til betalt surrogatmoderskab? Diskutér dette aspekt i etisk perspektiv.

Altså, det der ligger i spørgsmålet er at man betaler jo surrogatmoren penge for at bære barnet.

Pligtetisk, så tænker jeg, at det er fair nok. Surrogatmoderen er jo et fornuftsvæsen, og det er forældrene som ikke kan få barn jo også. Så hvis de indgår aftalen under afklarede forhold, så er det vel rimeligt nok?

Men derigen, så mener Kant også at livet er noget særligt, og det at prissætte et menneskeliv - det kommende barn, er vel i sig selv en moralsk uforsvarlig handling.. Så ud fra den synsvinkel, så vil jeg mene man ikke kan gøre det.

 

Dydsetisk, denne har jeg meget svært ved at forstå. Altså dydsetikken i sig selv. 

En besvarelse på det her eksempel ud fra dydsetikken kunne være fedt, så jeg kan se dydsetikken blive brugt.

Umiddelbart selv tænker jeg at det vigtige for dydsetikken er et liv i trivsel. Det er ikke et liv i trivsel for familier som ikke kan føde børn, og hvis man fjerner det kommercielle (dvs at man ikke betaler surrogatmødre), jamen så vil der nok være færre af disse til rådighed, og derved flere familier som skal gå rundt uden børn og dvs. flere familier som ikke vil trives.

... selvom det at prissætte et mnsk-liv ikke er dydigt, så kan det atlså forsvares set ud fra en overordnet helhed...

 

Men igen, jeg ved det ikke, så uddybende kommentarer til eksemplet især, samt også lidt generelle kommentarer (som så kan benyttes til specifikke eksempler (vi får jo specifikke eksempeler til eksamen)) kunne være mega fedt. Er som sagt lidt forvirret ifht. hvordan særligt dydsetikken - men også pligtetikken - vil betragte denne problemstilling. 

 

 


Svar #1
10. juni 2012 af YodawgYowwwwwww

Lige en kort kommentar til pligtetikken.. Så mente kant jo også at man ikke må tage et liv..

Nogen af disse kvinder som ikke kan få et barn, kan egentlig godt føde, men pga. en sygdom, så vil fødslen føre til at moderen og evt barnet begge dør.. så de tør derfor ikke af denne grund..

Så kan det ikke ud fra pligtetikken go dette faktum forsvares at man handler 'umoralsk' ved at prissætte et menneskeliv for at redde et menneskeliv? : O 


Skriv et svar til: Kunstigbefrugtning - dydsetik og pligtetik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.