Filosofi

Descartes

28. maj 2021 af UCL (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg har læst meget op om Descartes, alligevel synes jeg at hans teori om erkendelse er svær at forstå. Om hvordan han begrunder at fornuften er kilden til erkendelse.

1.Er der nogle der kan henvise mig til noget på internettet, der er lidt letlæseligt og som vil give mig mere mulighed for at forstå hans teori.

2.Jeg har burg for hjælp til at forstå det følgende i en tekst jeg har læst om ham: "Descartes forkastede alle opfattelser, som han fandt, der kunne betvivles og kom frem til at erkendelsens sikre kilde findes i menneskets fornuft og sikre ideer.

Hvad mener han med at erkendelsens sikre kilde findes i menneskets fornuft og sikre ideer...hvad er det for ideer?


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. maj 2021 af mathon

Erkendelsen kan - ifølge Decartes - kun baseres på menneskets fornuft og sikre ideer, som det eneste pålidelige.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. maj 2021 af mathon

Når deduktionen er et erkendemiddel, der fører fra det simple til det sammensatte, etableres en ordnet følge af udsagn. Begyndelsesleddene i deduktionerne er simple udsagn, hvis sandhed begribes intuitivt. Dernæst ræsonneres frem til mere sammensatte udsagn, der kun som resultat af deduktionen opleves som sande. Den orden, som deduktionen etablerer, er således en erkendeorden.


Svar #3
29. maj 2021 af UCL (Slettet)

Hvad menes der med sikre ideer....hvad er det for nogle ideer. Tak for dit tidligere svar,  men jeg desværre harrigtig svært ved Descartes teori om erkendelsen... Kan du forklarer dit sidste svar på et lidt lettere sprog?synes det lyder lidt som en konklusion


Skriv et svar til: Descartes

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.