Filosofi

Kritisk realisme - Menneskets rolle

08. juni 2022 af Joha4642 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg sidder i øjeblikket med et spørgsmål jeg ikke kan gennemskue. Jeg kan ikke forstå menneskets rolle i kritisk realisme, og om hvorvidt mennesket har en påvirkning på samfundet og verden.

Jeg håber at en derude kan hjælpe...


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2022 af mathon

Kritisk rationalisme:
                                 Karl Popper mener, at historicismern har spillet fallit.: Der vil aldrig eksistere nogen
                                 videnskabelig teori om den historiske udvikling, som kan tjene som basis for
                                 historiske forudsigelser.
                                 Argumentationen modbeviser udelukkende muligheden af at forudsige en historisk
                                 udvikling, for så vidt som denne er påvirket af væksten i vores erkendelse.
                                 Det væsentlige for Popper er, at politikken bliver videnskabeliggjort i retning af en
                                 samfundsteknologi med en skridtvis udvikling ("piecemeal social engeneering").
                                 Det er dette at ville planlægge hele samfundet, totaliteten, som Popper går imod.
                                 Noget sådant er umuligt. Vi kan ikke omforme alt på samme tid. De, som tror,
                                 at de kan det, bliver ikke blot utopiske, men også tendentielt autoritære, da de vil
                                 have alt med i deres planer. 
                                 Den eneste mulige vej er at gå gradvist frem, og det mest ønskelige er at gøre dette
                                 videnskabeligt og åbent. Vi realiserer givne mål ud fra afprøvede midler, og hver
                                 gang vurderer vi, om resultatet blev sådan, som vi regnede med og vi korrigerer
                                 løbende planerne.


Svar #2
09. juni 2022 af Joha4642 (Slettet)

.


Svar #3
09. juni 2022 af Joha4642 (Slettet)

#1

Kritisk rationalisme:
                                 Karl Popper mener, at historicismern har spillet fallit.: Der vil aldrig eksistere nogen
                                 videnskabelig teori om den historiske udvikling, som kan tjene som basis for
                                 historiske forudsigelser.
                                 Argumentationen modbeviser udelukkende muligheden af at forudsige en historisk
                                 udvikling, for så vidt som denne er påvirket af væksten i vores erkendelse.
                                 Det væsentlige for Popper er, at politikken bliver videnskabeliggjort i retning af en
                                 samfundsteknologi med en skridtvis udvikling ("piecemeal social engeneering").
                                 Det er dette at ville planlægge hele samfundet, totaliteten, som Popper går imod.
                                 Noget sådant er umuligt. Vi kan ikke omforme alt på samme tid. De, som tror,
                                 at de kan det, bliver ikke blot utopiske, men også tendentielt autoritære, da de vil
                                 have alt med i deres planer. 
                                 Den eneste mulige vej er at gå gradvist frem, og det mest ønskelige er at gøre dette
                                 videnskabeligt og åbent. Vi realiserer givne mål ud fra afprøvede midler, og hver
                                 gang vurderer vi, om resultatet blev sådan, som vi regnede med og vi korrigerer
                                 løbende planerne.

Hej Mathon, Svaret du er kommet med er svar på kritisk rationalisme, men jeg søger svar på kritisk realisme


Skriv et svar til: Kritisk realisme - Menneskets rolle

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.