Filosofi

Naturlig deduktion - introduktionsreglen for implikation & antagelser

20. april 2023 af AvgJoe - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, kan nogen forstå trinene i vedhæftede billede? Jeg tror det, der især forvirrer mig, er, at jeg ikke ved, hvordan en underordnet antagelse (altså antagelse, der er underordnet præmisserne eller en anden antagelse) skal forstås natursprogligt. Fx man kan antage hvad som helst, men hvad i hulen betyder det, at når man har antaget A, og så laver endnu en antagelse B, som er underordnet A? Bare "jeg antager B, givet jeg har antaget A" ?  

Måske er det nok, at I forklarer mig vedhæftede billede til linje 5 i dette fitch style-skema. Jeg forstår introduktionsreglen for implikation så langt, at når man kan bevise q ud fra antagelsen p, så kan man deducere p->q. Men jeg kan slet ikke se, at q er blevet bevist her! Hvordan? Og det forvirrer mig, at p antages to gange, når der er en gentagelsesregel. Og jeg kan heller ikke følge strategien. Det er måske bare lidt for abstrakt til dumme mig. Hjælp værdsættes. VH

Vedhæftet fil: logikhjælp1.jpg

Skriv et svar til: Naturlig deduktion - introduktionsreglen for implikation & antagelser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.