Andre fag

UWC - IB

16. december 2005 af JGH (Slettet)
Bag akronymerne i overskriften:
UWC, United World Colleges
Dansk: http://uwc.dk/hvad_er_uwc/
Engelsk: http://www.uwc.org/
IB, International Baccalaureate
Engelsk: http://www.ibo.org/ibo/index.cfm

Jeg overvejer at indsende en afsøgning til UWC. UWC-DK sender årligt 10 - 12 danske lever rundt i verden på internationale skoler, der kører IB-programmet (den internationale to-årige studentereksamen med 3 'højniveau' og 3 'mellemniveau').

Har nogen erfaring med dette?

Jeg bryder mig ikke om det 'sociale aspekt' (under Hjælpearbejde). Hvis man desuden tager et kig på ansøgningen (under Sådan søger du - Ansøgningsblanket) ser man, at de lægger vægt på mental modenhed og ansvarlighed og dét "at hjælpe andre." Det er jeg kort sagt ikke interesseret i.

IB lyder dog fristende. De tilbyder også uddannelsen i Danmark, men det er nok for sent nu, eftersom IB nok ikke er en del af gymnasiereformen.
Har nogen erfaring med IB? Hvad er den umiddelbare vurdering?

Svar #1
16. december 2005 af JGH (Slettet)

Generelt bryder jeg mig ikke om værdigrundlaget:
"Ved modtagelsen af Nobels Fredspris i 1957 sagde Lester B. Pearson:

"How can there be peace without people understanding each other and how can this be if they don't know each other."

United World Colleges er en virkeliggørelse af Lester B. Pearsons tanke. Gennem en international uddannelse på skoler, hvor elever bor og læser sammen og samtidig arbejder aktivt i det lokale samfund omkring skolen, oplever de et stykke praktisk, internationalt samarbejde. Det er det princip, U.W.C. skolerne arbejder efter."

"Alle ansøgere skal for det første være fagligt kvalificerede og dernæst have evner og vilje til at engagere sig i et socialt samvær med elever fra andre nationer."

I #0 skal der desuden stå: "...årligt 10 - 12 danske elever rundt i verden til internationale skoler.."

Svar #2
16. december 2005 af JGH (Slettet)

Nogle bliver vel nødt til at håbe på verdensfred.

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. december 2005 af TheKo (Slettet)

Jeg har da en smule erfaring med IB, dog ikke direkte.

Jeg gik i 10. klasse på en IB school, hvilket altså var året før selve IB-programmet. Det faglige niveau på min årgang var langt højere end DK's tilsvarende 1g. Om det samme gælder for 11. og 12. kan jeg ikke svare på, omend det virker sandsynligt.

Jeg skulle på vores skole (jeg mener at det gælder IB generelt) optjene et vist antal community points som man bl.a. fik gennem "frivilligt" arbejde for lokalsamfundet. Jeg arbejdede fx med at lære forældreløse vietnamesiske børn engelsk, og var til social arrangementer med handicappede, osv.

Så hvis det også gælder for IB generelt får du jo det aspekt med ligemeget hvad.

Forresten forstår jeg ikke hvorfor du er uenig med deres værdigrundlag? De går jo netop ind for at arbejde aktivt for international forståelse og samarbejde!

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. december 2005 af chrisjorg (Slettet)

Jeg går på en international skole i sverige, og er igang med IB1 (2g)
Det er skam godt nok, dog må jeg sige at nogle lærere ikke har forstand på at undervise. Jeg tog det kun fordi de tilbød mig en plads i IB1; enten det eller at skulle begynde 1g i lorte-reformen.

Brugbart svar (0)

Svar #5
16. december 2005 af TheKo (Slettet)

Mht. lærere så har jeg aldrig haft bedre lærere end jeg havde på min IB school - som med alt andet afhænger kvaliteten af lærerne vel af skolen. Det var forresten en UNIS-skole, hvis det skulle betyde noget.

Brugbart svar (0)

Svar #6
16. december 2005 af slettet_bruger (Slettet)

Jeg vil sige det afhænger af hvad du vil:

Hvis du vil holde et par sabbatår efter gym., læse til et eller andet i Danmark og være pladderhumanist, så tag en studentereksamen i DK.

Hvis du er ambitiøs og gerne vil lære noget og måske gerne vil læse i London eller Oxford og i øvrigt synes, at handling bag ord er vigtigere end tomme ord, så tag IB (helst i HK, der har de virkelig en anden kultur end i Europa - jeg lover dig for derude vil du blive udfordret fagligt!).

Brugbart svar (0)

Svar #7
16. december 2005 af Roman Garcia

#6
Man kan da sagtens være ambitiøs, og ville på kendte udenlandske universiteter uden at tage IB. Jeg synes, at du (kac) tillægger IB en værdi, som du ikke med sikkerhed kan sige, at den har. Eksempelvis har flere universiteter i Danmark meget gode udvekslings programmer. Hvis man ønsker hele uddannelsesforløbet i udlandet, så sætter gymnasiet jo heller ikke nogen hindringer. Med hensyn til din udmelding om at være ambitiøs, så er der rig mulighed for at være ambitiøs, og det er ikke nødvendigt at gå på IB-linjen, hvis man vil være ambitiøs. Du skrev også, at man kan bør tage en dansk studentereksamen, hvis man ønsker pladderhumanisme. Det er nok korrekt. Men hvad er der nu galt med almen viden?
Til en lang række videregående uddannelser er det en klar fordel med et godt kendskab til den humanistiske tradition. Og det er ikke kun på de humanistiske uddannelser det er tilfældet, men også i høj grad på flere af de samfundsvidenskabelige videregående uddannelser.

Generelt kan det siges, at der er mange muligheder, hvis man vil ruste sig til en uddannelse i udlandet. Man kan eventuelt tage et semester på skole i udlandet. Det er helt individuelt, hvilken metode der passer bedst til én selv. Ingen kan sige med sikkerhed, at vejen over IB er bedst. Derfor synes jeg, at man bør undersøge de enkelte muligheder, og vælge den vej, der passer bedst til én selv.

Svar #8
16. december 2005 af JGH (Slettet)

#3
Hvorfor stoppede du IB-programmet? Hvad fik dig til at tage afsted? Kunne du bruge det i henhold til stx? Det, du betegner som en 10ende klasses IB - går det under betegnelsen pre-IB i Danmark (og eventuelt andre lande)?
Jeg synes, at deres værdigrundlag er 'sødt' - men hvis jeg skulle gå der, ville det ikke være for at reddes verden, men af et rent egoistisk motiv. Jeg er ikke den store altruist. Kan dog være, at jeg ville skifte mening, hvis jeg oplevede det første hånds.

#4 Hvad mener du om niveauet i forhold til den danske stx? Rækker dit engelske? Rækker dine klassekammeraters engelske? (Og endnu vigtigere: Rækker mit engelske?!)
Gik du på noget lignende pre-IB, før du begyndte på selve IB-uddannelsen? Og hvorfor ikke?
- Hvorfor taler du i øvrigt alle disse sprog flydende? Verdensborger?

#6 Netop! Tog/tager du IB?

Svar #9
16. december 2005 af JGH (Slettet)

#7 Men hellere være på den sikre side. På uwc.dk står der, at IB både kan bruges som kvote 1 og kvote 2.

Brugbart svar (0)

Svar #10
16. december 2005 af Roman Garcia

#9
Jeg tvivler heller ikke på, at IB giver adgang til en dansk videregående uddannelse. Hvorfor skulle det ikke gøre det.
Jeg påpeger blot, at der er mange muligheder for at ruste sig til en uddannelse i udlandet, og der er ingen som kan sige med sikkerhed, at IB er den bedste vej.

Brugbart svar (0)

Svar #11
16. december 2005 af chrisjorg (Slettet)

Mange folk der tager Ib taler adskillige sprog. Vi har 32 nationaliteter på vores skole, og omkring 40 sprog.
Jeg taler dansk, engelsk og spansk flydende. Mit franske fejler i hvert fald ikke noget.
IB er godt fordi du kommer op i fuldt pensum i alle fag, og jeg kan love dig for at mine 600 sider-lange fysik, kemi og matematikbøger har meget at tilbyde.

Brugbart svar (0)

Svar #12
16. december 2005 af TheKo (Slettet)

#8
Jeg stoppede da min fars udstationering ikke kunne forlænges længere. Fagligt har jeg haft stor gavn af tiden på skolen, især set fra et naturfagligt synspunkt. Nu er jeg selvfølgelig også sproglig, men jeg kommer på Mat B ikke til at lære noget som jeg ikke lærte i 10. Det engelske blev da også forbedret en smule. Jeg har også selv puslet med tanken om et uddannelsesforløb i udlandet, men vælger højst sandsynligt en alm. dansk videregående. Man skal jo heller ikke undervurdere god dansk velfærdskvalitet ;)

Og ja, det går vel som pre-IB.

Svar #13
17. december 2005 af JGH (Slettet)

#10 IB kan åbenbart både tages so

Svar #14
17. december 2005 af JGH (Slettet)

Jeg prøver igen:

#10
IB kan åbenbart både tages som kvote 1 og kvote 2 - kvote 2! Dette er nok under det gamle gymnasium, da kvote 2 under den nye reform er ændret en del. Men det illustrerer meget godt, hvordan den danske uddannelsessystem ser på IB. Modsat de danske gymnasielle uddannelser behøver man ikke at suppplere med 'erhvervserfaring', hvis man har et IB diploma.

#11
Hvad er du så mest? Sproglig eller matematisk? Du elsker naturvidenskab, skriver du.
Kan du i øvrigt ikke liste de fag, du har valgt?
Hvis man har engelsk som modersmål, behøver man da at tage pre-IB? Hvor gammel er du, når du skriver, ar du enten kunne vælge mellem den danske 1.g eller IB1 (som skulle være en samme som 2.g klassetrinsmæssigt)?

#12
Det var da ærgerligt. Hvorfor valgte du så ikke IB i Danmark? Det udbydes i hvert fald et par steder på Sjælland.

Brugbart svar (0)

Svar #15
17. december 2005 af allan_sim

#14.
Der er vist noget, du har misforstået. Kvotesystemet har intet med gymnasiereformen at gøre, men drejer sig om, hvordan der optages på de videregående uddannelser.

Selvom dette system ændres, så er det stadig sådan, at man i kvote 1 udelukkende ser på resultatet af den adgangsgivende eksamen, mens man i kvote 2 kan opkvalificere sig. Og i den sammenhæng er det ligegyldigt, om man kommer med stx eller ib, eftersom begge er adgangsgivende.

Brugbart svar (0)

Svar #16
17. december 2005 af allan_sim

Se i øvrigt her:

http://www.ug.dk/Vejledningsportal/Elementer/Guide%20til/Nyheder.aspx?article_id=nyh-nyespecifikkekrav010605

Svar #17
17. december 2005 af JGH (Slettet)

#15
Ja. Men man har da lavet nogle af ændringer ved de videregående uddannelser på baggrund af gymnasiereformen.

Angånde kvote 2 og IB, så står der på http://uwc.dk/undervisning/:
"IB er adgangsgivende til universitetet og andre højere læreanstalter både i Danmark og i udlandet. Den er adgangsgivende både gennem kvote 1 og 2. IB’en er anderledes opbygget end den danske studentereksamen."
Her tolkede jeg det, som IB er adgangsgivende til kvote 2, selvom man kommer direkte fra IB uden kvalifikationer, der egner een til kvote 2.
Hvis man imidlertid kigger på ug.dk:
"Hvis du søger optagelse på en videregående uddannelse i Danmark på baggrund af en IB, skal du søge gennem kvote 2. Årsagen til dette er af teknisk art."

I princippet også ligegyldigt for mit vedkommende, da jeg søger ind på kvote 1.

Svar #18
18. december 2005 af JGH (Slettet)

Tak for jeres svar, jeg har besluttet mig for at: Lade være med at sende en ansøgning. Jeg kan bedre lide det roligere selvstudium med emner, de interesserer mig.

Svar #19
18. december 2005 af JGH (Slettet)

... der interesserer mig.

Brugbart svar (0)

Svar #20
21. december 2008 af martinlynge (Slettet)

Ja, en normal dansk gymnasiel uddannelse er fin. Hvis du har en eksamen fra IB gymnasium er dine muligheder meget bredere og du vil meget sandsynligt få en uddannelse af meget bedre kvalitet.

UWC gymnasier er set på rigtigt godt. Rigtigt mange elever der har en IB eksamen fra en UWC skole bliver enten tilbudt eller har rigtigt god chance for at komme ind på skoler som Harvard, Oxford, Cambridge, Yale osv.. Det siger måske lidt om kvaliteten af skolen.

Men jeg kan da godt forstå det ikke er særligt attraktiv for en stor del danskere. Mange danskere elsker jo janteloven!


Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.