Debat

Piger og drenge i uddannelsessystemet

23. april 2007 af hiat (Slettet)
Er det er problem, at der er så mange piger i gymnasiet i forhold til drenge?
Mener I, at det danske skolesystem er indrettet for piger frem for drenge? Hvis ja, hvilke faktorer spiller ind?
Mener I, at skolen skal være mere fleksibel end den er nu mht. undervisning, fravær og afleveringer?

Jeg synes det er en interessant debat. I de sproglige klasser er 90% piger (min klasse), og selv i de matematiske klasser er ca. halvdelen piger. Jeg tror en del drenge "bliver tabt på gulvet", fordi undervisningsformen ikke appellerer til dem. Det er da klart, at den flittige pige på forreste række, der har lavet alle sine lektier til hver time, får bedre karakterer end drengen på bagerste række, der udmærket kan klare sig selv, så længe han tager sig sammen.
Piger og drenge lærer på helt forskellige måder. Jeg vil endda gå så langt at sige, at alle lærer bedst på deres egen måde.

Det er i hvert fald helt sikkert, at en masse drenge ikke gider mere. Se bare på en normal gymnasieklasse...

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2007 af Peden (Slettet)

Jeg tror ikke at det er så underligt. De fysisk hårde fag appelerer nu engang mere til mænd end til kvinder, og herhjemme er håndværkerfagene for manges vedkommende bedre betalt end de typisk kvinde-dominerede mellemlange vidergående uddannelser (lærer, pædagog, sygeplejerske).

Det er sådan en ting som politikerne elsker at gøre til et problem, men jeg tror ikke det er så slemt når alt kommer til alt. De fleste glemmer jo at medregne HTX, der så vidt jeg ved er meget domineret af drenge.

Svar #2
23. april 2007 af hiat (Slettet)

Ok, men nu er der er del flere stx-studerende i forhold til htx-studerende. Og der er også piger på htx (i modsætning til myterne :P). Jeg kender en, der går på htx i "Biotek"-linje, og hun siger, at de nok er 75% piger i klassen.

Prestigefyldte jobs som læge, dyrlæge, antropolog etc. bliver jo omdannet til rene pigeskoler (ok, det er en overdrivelse). Hvorfor? Fordi det kræver et vist gennemsnit for at komme ind.

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. april 2007 af Findus2y (Slettet)

Jeg synes slet ikke det er noget problem - kun at finde en dreng til galla i 3.g

I min klasse er der flest drenge, og det er dem der laver flest lektier og er de er utrolig dygtige. Kan ikke se noget stort problem i det..

I de naturvidenskablige klasser er der mange drenge..

Brugbart svar (0)

Svar #4
23. april 2007 af Findus2y (Slettet)

Du generaliserer alt alt for meget. Måske er det sådan i lige netop din klasse, men bestemt ikke i alle..

Svar #5
23. april 2007 af hiat (Slettet)

#3+#4
Jeg udtaler mig om forholdene på mit gymnasium. Der har jeg fint overblik over, hvor mange piger og drenge der er.
Nu synes du sikkert det ikke er noget problem mht. galla, fordi du er dreng :)
Men efter min mening er det et irrelevant argument. Gymnasiet handler først og fremmest om uddannelse. Fester og sociale arrangementer er en bonus, som de fleste er glade for :)
DU generaliserer også, når du udtaler dig om situationen i din klasse alene!
Faktum er, at der er flere piger end drenge i gymnasiet. Jeg kan prøve at finde en statistik til dig, men det bliver lidt senere.

Brugbart svar (0)

Svar #6
23. april 2007 af Peden (Slettet)

#2:
Bare for at give et surt opstød, så tror jeg ikke der er meget prestige i at være antropolog. Men sådan er vi jo så forskellige.

Jeg læser til ingeniør, og her er 90-95% mænd, så kvinderne har ikke overtaget det hele endnu :)

Svar #7
23. april 2007 af hiat (Slettet)

Som lovet i #5 har jeg fundet en statistik (fra Danmarks Statistik). Følgende tal er for ALLE gymnasielle uddannelser, dvs. både bl.a. htx og stx, men også alle de andre. Den viser "Tilgang til gymnasiale uddannelser efter område, herkomst, national oprindelse og køn." Man kan selv ændre på parametrene her: http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1024
Drenge: 18 698
Piger 23 378
Dvs. klart overtal af piger.

#6 Nej, det er klart :)
Jeg tog det efter gennemsnittet. Det er da klart uddannelser, hvor mænd/kvinder er i overtal. Men et gymnasiel uddannelse skal gerne ramme bredt ( hvert fald stx og hf samt studenterkursus) og derfor ikke være rettet mod et køn. Hvis man vælger det almene gymnasium i statistikken ser man, at der er
Drenge: 9 158
Piger: 14 459
Det er en stor forskel.

Men igen. flere kvinder vælger naturvidenskabelig uddannelser. Hvis du tager de mere bløde naturvidenskabelige fag, så er der næsten overtal af kvinder på uddannelser som biologi eller biokemi. Sådan var det ikke for 100 år siden :)
Jeg tror datalogi er det fag, der har bevaret sin kønsfordeling "bedst." Ikke fordi det er en positiv ting.

Svar #8
23. april 2007 af hiat (Slettet)

Linket duer ikke.
Ude i venstre menu vælger man "Uddannelse og kultur" (anden øverst), herefter "Tilgang af elever" og "U291: Tilgang til gymnasiale uddannelser efter område, herkomst, national oprindelse og køn".
Mine tal er fra 2005.

Brugbart svar (0)

Svar #9
23. april 2007 af Banjo_Næstved (Slettet)

Jeg går selv på htx. Her er vi klart flest drenge. 5 piger 15 drenge. hvorimod mon storebror tog HHx, dette skyldes blandt andet at han ikke havde så mange sproglige fag, og bla. at det går mange flere piger på HHx. Det ligger altsammen i hvad de forskellige uddanelser tilbyder. og som sagt tidligere så er der langt flere mænd på håndværkeruddanelserne en piger. Det er så slemt at de første kvindelig maler blev spyttet da de arbejdede. Så der ligger også en masse på samfundet, hvad man forventer. Jeg har selv ingen ide i at se mig selv om sygeplejeske. Der ville sikker også være mange flere der tror at jeg ville blive soldat end sygeplejeske, bare for at tage to modsætninger. gad vide hvor meget mening der er i dette jeg lige har skrevet :) Bund og grund, valget af uddanselse skyldes blandtandet de sociale normer og blandt andet udvalget af fag på de enkelte instutioner.

Svar #10
23. april 2007 af hiat (Slettet)

#9 Skyldes valget af uddannelse de sociale normer? Dvs. flere piger end drenge kommer fra velstående, akademiske hjem, hvor det er normen at børnene gør videre til en gymnasiel uddannelse?
De forstår vel min argumentation :)
Fordelingen af piger og drenge kan ikke retfærdiggøres, det er et faktum vi bliver nødt til at bearbejde.

Brugbart svar (0)

Svar #11
23. april 2007 af chrisjorg (Slettet)

#7 nu er biologi heller ikke et af de mest spændende eller mentalt udfordrende fag :P Tons vis af nomenklatur og udenadslære.

Brugbart svar (0)

Svar #12
24. april 2007 af Sinatra (Slettet)

Jeg er ikke i tvivl om at uddannelsessystemet på visse områder appellere mere til piger, end drenge. Langt de fleste piger lærer fra helt små mange dyder, som der ses positivt på i uddannelsessystemet, f.eks. sid stille og se sød ud, dialog, gør som de voksne siger osv. Skolen bliver derfor af pigerne oplevet som en positiv bekræftelse på allerede indlærte normer, mens drenge vil føle sig fremmedgjort overfor en kultur, som ikke stemmer overens med den de er blevet opdraget til og har levet i i deres første leveår. Drengene vil derfor opleve nederlag, som virker demotiverende, modsat pigernes sejre, som motivere.

Brugbart svar (0)

Svar #13
24. april 2007 af 150972 (Slettet)

Som uddannelsessystemet er opbygget i dag, vægtes den procesorienteret undervisning i langt højere grad end den undervisning hvor man arbejder med et mål.
Procesorienteret undervisning er fokus på selve processen, man diskuter sig frem til en løsning og man øver de demookratiske spilleregler. Jeg tror mange drenge går "død" i processen, de er mere interesseret i at løse opgaven ikke hvordan.


Svar #14
24. april 2007 af hiat (Slettet)

#11 Og det er der ikke i et fag som kemi? :)

#12 Jeg er helt enig. Derfor synes jeg netop, at undervisningskulturen skal ændres.

#13 Det er vel en generalisering, men jeg forstår godt, hvad du mener. Jeg vil nu lige tilføje, at reformen har gjort gymnasiet en del mere projektorienteret, hvor man arbejder sammen i grupper (eller i sjældnere tilfælde individuelt) for at lave en rapport osv. (jeg tænker især på AT-forløbene).

Brugbart svar (0)

Svar #15
25. april 2007 af Balletsko (Slettet)

Ja, piger og drenge lærer på forskellige måder - Og så er det jo heldigt, at der er flere forskellige uddannelser man kan vælge imellem!
Nogle, der appelerer til piger og nogle, der appelerer til drenge!
Det er da ikke noget nyt, at det almene gymnasium er domineret af piger, mens htx er domineret af drenge!?
Sådan har det været i lang tid, og det bunder vel i, at undervisningsformen er forskellig og htx appelerer mere til drenge end gymnasiet gør.
Er det så ikke fint nok?

Man kan ikke forvente, at en undervisningsinstitution skal kunne fange _alle_ på een gang.
Og der er da mange drenge, der går på gymnasiet, især i de naturvidenskabelige klasser, og hvis de ikke har lyst til det, har de heldigvis mulighed for at vælge noget andet, som er bedre for dem, fx htx eller hhx.

Kan ikke se problemet?

Skriv et svar til: Piger og drenge i uddannelsessystemet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.