Debat
Piger og drenge i uddannelsessystemet
Mener I, at det danske skolesystem er indrettet for piger frem for drenge? Hvis ja, hvilke faktorer spiller ind?
Mener I, at skolen skal være mere fleksibel end den er nu mht. undervisning, fravær og afleveringer?
Jeg synes det er en interessant debat. I de sproglige klasser er 90% piger (min klasse), og selv i de matematiske klasser er ca. halvdelen piger. Jeg tror en del drenge "bliver tabt på gulvet", fordi undervisningsformen ikke appellerer til dem. Det er da klart, at den flittige pige på forreste række, der har lavet alle sine lektier til hver time, får bedre karakterer end drengen på bagerste række, der udmærket kan klare sig selv, så længe han tager sig sammen.
Piger og drenge lærer på helt forskellige måder. Jeg vil endda gå så langt at sige, at alle lærer bedst på deres egen måde.
Det er i hvert fald helt sikkert, at en masse drenge ikke gider mere. Se bare på en normal gymnasieklasse...
Svar #1
23. april 2007 af Peden (Slettet)
Det er sådan en ting som politikerne elsker at gøre til et problem, men jeg tror ikke det er så slemt når alt kommer til alt. De fleste glemmer jo at medregne HTX, der så vidt jeg ved er meget domineret af drenge.
Svar #2
23. april 2007 af hiat (Slettet)
Prestigefyldte jobs som læge, dyrlæge, antropolog etc. bliver jo omdannet til rene pigeskoler (ok, det er en overdrivelse). Hvorfor? Fordi det kræver et vist gennemsnit for at komme ind.
Svar #3
23. april 2007 af Findus2y (Slettet)
I min klasse er der flest drenge, og det er dem der laver flest lektier og er de er utrolig dygtige. Kan ikke se noget stort problem i det..
I de naturvidenskablige klasser er der mange drenge..
Svar #4
23. april 2007 af Findus2y (Slettet)
Svar #5
23. april 2007 af hiat (Slettet)
Jeg udtaler mig om forholdene på mit gymnasium. Der har jeg fint overblik over, hvor mange piger og drenge der er.
Nu synes du sikkert det ikke er noget problem mht. galla, fordi du er dreng :)
Men efter min mening er det et irrelevant argument. Gymnasiet handler først og fremmest om uddannelse. Fester og sociale arrangementer er en bonus, som de fleste er glade for :)
DU generaliserer også, når du udtaler dig om situationen i din klasse alene!
Faktum er, at der er flere piger end drenge i gymnasiet. Jeg kan prøve at finde en statistik til dig, men det bliver lidt senere.
Svar #6
23. april 2007 af Peden (Slettet)
Bare for at give et surt opstød, så tror jeg ikke der er meget prestige i at være antropolog. Men sådan er vi jo så forskellige.
Jeg læser til ingeniør, og her er 90-95% mænd, så kvinderne har ikke overtaget det hele endnu :)
Svar #7
23. april 2007 af hiat (Slettet)
Drenge: 18 698
Piger 23 378
Dvs. klart overtal af piger.
#6 Nej, det er klart :)
Jeg tog det efter gennemsnittet. Det er da klart uddannelser, hvor mænd/kvinder er i overtal. Men et gymnasiel uddannelse skal gerne ramme bredt ( hvert fald stx og hf samt studenterkursus) og derfor ikke være rettet mod et køn. Hvis man vælger det almene gymnasium i statistikken ser man, at der er
Drenge: 9 158
Piger: 14 459
Det er en stor forskel.
Men igen. flere kvinder vælger naturvidenskabelig uddannelser. Hvis du tager de mere bløde naturvidenskabelige fag, så er der næsten overtal af kvinder på uddannelser som biologi eller biokemi. Sådan var det ikke for 100 år siden :)
Jeg tror datalogi er det fag, der har bevaret sin kønsfordeling "bedst." Ikke fordi det er en positiv ting.
Svar #8
23. april 2007 af hiat (Slettet)
Ude i venstre menu vælger man "Uddannelse og kultur" (anden øverst), herefter "Tilgang af elever" og "U291: Tilgang til gymnasiale uddannelser efter område, herkomst, national oprindelse og køn".
Mine tal er fra 2005.
Svar #9
23. april 2007 af Banjo_Næstved (Slettet)
Svar #10
23. april 2007 af hiat (Slettet)
De forstår vel min argumentation :)
Fordelingen af piger og drenge kan ikke retfærdiggøres, det er et faktum vi bliver nødt til at bearbejde.
Svar #11
23. april 2007 af chrisjorg (Slettet)
Svar #12
24. april 2007 af Sinatra (Slettet)
Svar #13
24. april 2007 af 150972 (Slettet)
Procesorienteret undervisning er fokus på selve processen, man diskuter sig frem til en løsning og man øver de demookratiske spilleregler. Jeg tror mange drenge går "død" i processen, de er mere interesseret i at løse opgaven ikke hvordan.
Svar #14
24. april 2007 af hiat (Slettet)
#12 Jeg er helt enig. Derfor synes jeg netop, at undervisningskulturen skal ændres.
#13 Det er vel en generalisering, men jeg forstår godt, hvad du mener. Jeg vil nu lige tilføje, at reformen har gjort gymnasiet en del mere projektorienteret, hvor man arbejder sammen i grupper (eller i sjældnere tilfælde individuelt) for at lave en rapport osv. (jeg tænker især på AT-forløbene).
Svar #15
25. april 2007 af Balletsko (Slettet)
Nogle, der appelerer til piger og nogle, der appelerer til drenge!
Det er da ikke noget nyt, at det almene gymnasium er domineret af piger, mens htx er domineret af drenge!?
Sådan har det været i lang tid, og det bunder vel i, at undervisningsformen er forskellig og htx appelerer mere til drenge end gymnasiet gør.
Er det så ikke fint nok?
Man kan ikke forvente, at en undervisningsinstitution skal kunne fange _alle_ på een gang.
Og der er da mange drenge, der går på gymnasiet, især i de naturvidenskabelige klasser, og hvis de ikke har lyst til det, har de heldigvis mulighed for at vælge noget andet, som er bedre for dem, fx htx eller hhx.
Kan ikke se problemet?
Skriv et svar til: Piger og drenge i uddannelsessystemet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.