Debat

Værnepligten skal afskaffes

13. juni 2022 af Anonym4321

Det er absurd at mænd bliver tvunget til at lege soldat i 9 måneder. Det er desuden også sexistisk at det kun er mænd der skal aftjene værnepligt. Danmarks militær er alligevel så småt og elendigt at det ikke giver mening at bruge ressourcer på det, og det er derfor pudsigt at man tvinger unge menesker til at lege soldat. Værnepligten er en arkaisk og forældet tradition som skal afskaffes. 

Her er en hjemmeside der viser hvordan man kan slippe for militærtjeneste: https://www.angelfire.com/yt/slipfor/

Jeg skal i hvert fald ikke aftjene min værnepligt når jeg bliver 18 år, jeg vil hellere brække min arm bare så jeg kan blive erklæret uegnet (og hvis jeg er heldig kan jeg måske endda få tilkendt førtidspension; to fluer med ét smæk) :))


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juni 2022 af SuneChr

Hvem synes du skal forsvare  d i g,  hvis f.eks. Rusland ville have til hensigt at besætte vort land eller afskyde langtrækkende missiler imod os?
Hvem synes du skal betale  d i n  førtidspension, som du så inderligt ønsker?


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. juni 2022 af kravlundis

#0

Jeg ved ikke, hvorfra du har din information om, at værnepligten varer 9 måneder - den almindelige værnepligt varer kun 4 måneder. 

Du kan altid bare blive militærnægter; så slipper du i hvert fald for den militære del af værnepligten. Desuden tror jeg også, at det er en del sjovere end at brække armen. 

Din udtalelse om førtidspension virker egentlig bare en smule barnlig...

Til sidst vil jeg sige, at man altså ikke bliver sendt til Rusland for at slås mod Putin, mens man bare er værnepligtig - det er en opgave for de "rigtige" soldater. Da jeg selv gik i 8. klasse, syntes jeg også, at det med værnepligten lød som noget underligt noget; hvorfor skulle jeg tvinges til at risikere mit liv ved frontlinjen. Jeg lover dig for, at værnepligten ikke er farlig - nogle siger, at de føler sig mere modne og "voksne" efter værnepligten. For lige at understrege: lad for guds skyld være med at brække din arm, bare fordi du ikke vil i militæret. 


Svar #3
14. juni 2022 af Anonym4321

#1

Hvem synes du skal forsvare  d i g,  hvis f.eks. Rusland ville have til hensigt at besætte vort land eller afskyde langtrækkende missiler imod os?
Hvem synes du skal betale  d i n  førtidspension, som du så inderligt ønsker?

Det skal vi i hvertfald ikke. :))

Det ville være spild af tid og menneskeliv at prøve at vinde en krig mod et land som Rusland. Danmark's hær er ubrugelig.


Svar #4
14. juni 2022 af Anonym4321

#2

#0

Jeg ved ikke, hvorfra du har din information om, at værnepligten varer 9 måneder - den almindelige værnepligt varer kun 4 måneder. 

Du kan altid bare blive militærnægter; så slipper du i hvert fald for den militære del af værnepligten. Desuden tror jeg også, at det er en del sjovere end at brække armen. 

Din udtalelse om førtidspension virker egentlig bare en smule barnlig...

Til sidst vil jeg sige, at man altså ikke bliver sendt til Rusland for at slås mod Putin, mens man bare er værnepligtig - det er en opgave for de "rigtige" soldater. Da jeg selv gik i 8. klasse, syntes jeg også, at det med værnepligten lød som noget underligt noget; hvorfor skulle jeg tvinges til at risikere mit liv ved frontlinjen. Jeg lover dig for, at værnepligten ikke er farlig - nogle siger, at de føler sig mere modne og "voksne" efter værnepligten. For lige at understrege: lad for guds skyld være med at brække din arm, bare fordi du ikke vil i militæret. 

Næh, som militærnægter skal man stadig arbejde og spilde sin tid, så det skal jeg sådan set ikke.


Brugbart svar (1)

Svar #5
14. juni 2022 af kravlundis

#4 og #3
Ifølge din profil går du endnu kun i 8. klasse. Derfor er det naturligt, at du undrer dig, og stiller spørgsmål til mange af de nye ting, du møder i livet.

Det betyder også, at der stadig er nogle ting, som du ikke helt er klar over, hvordan fungerer.

At du ikke vil være hverken værnepligtig eller militærnægter, er en holdning som jeg ikke tror, at du er alene med.

Din generelle holdning til krig og forsvaret, bærer dog stadig præg af dit klassetrin.

At mene at Danmark, i tilfælde af krig, bare bør lægge sig fladt ned, tror jeg næppe ville falde i god jord hos enhver med en IQ over stuetemperatur.



Brugbart svar (0)

Svar #6
10. oktober 2022 af Quarr

#0

Værnepligten skal ikke afskaffes.

- - -

Ja

 


Skriv et svar til: Værnepligten skal afskaffes

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.