Andre fag

2 måneder

07. maj 2007 af frede000 (Slettet)
Hej

Jeg skrive ikke blot på vegne af mig selv men også en del af mine klassemarrater her i 1.g. Vores dansklærer har fra første time ikke givet os et godt indtryk pga. utrolig mange fraværs timer, som bliver aflyst i sidste sekund. Samtidig har vi også i 1.g kun skrevet 3 dansk stile som ikke er tilfredsstillende. Grunden til at bægeret flyder over nu er fordi vi den 23. marts afleverede vores 3. dansk stil. Og gæt en gang vi har ikke fået den tilbage endnu. Vi har forgæves spurgt ind til hvorfor det tager så fandens lang tid at gennemgå 28 stile. Vores næste dansk time er først d. 17 maj og så er der ved at være gået 2 måneder siden vi afleverede den. Det er ej heller blot gennemgangen af vores afleveringer som er problemet. Det er også undervisningen som ikke er af særlig høj kvalitet.

Synes det er et stort problem at vores lærer har den indstilling til tingene. Så vi har overvejet at snakke med studievejlederen om problemet som så må tage en alvorlig snak med vores lærer om det.

De gange vi har snakket med hende om vores utilfredshed, skubber hun det hele tiden til at det er fordi man også skal have tid til så mange andre ting. Når det tager 2 måneder at gennemgå vores stile må det jo også være et tegn på stress. Fordi hun hele tiden udsætter det.

I behøves ikke at kommentere indlægget, skulle bare have det ud af kroppen, det er nemlig begyndt at fylde meget i min hverdag.

Har I generelt oplevet, at lærerne er blevet mere stressede efter den nye reform trådte i kraft?

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. maj 2007 af Bruger slettet (Slettet)

Dit indlæg fortjener et svar.

De nye regler lægger beslag på alt for megen tid, og desuden mangler der lærere. Så hun viser sin utilfredshed ved at sylte stilene. Det er mit bud.

V.h.
Erik Morsing.

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. maj 2007 af holretz (Slettet)

Nu har jeg selv prøvet at arbejde som underviser, og det kommer meget an på de nærmere omstændigheder.
Ved du hvor mange klasser din dansklærer har ?
Det kan jo være at hun er i overtid og er presset af den grund. Er hun ny eller er hun erfaren ?
Måske er det en lærer der er ved at gå ned af stress det ved man aldrig. Hvis I slet ikke kan få det til at fungere, så kan i snakke med jeres rektor og spørge hvad han mener, for han har det overordnede pædagogiske ansvar. Hvis den pågældende lærer har for meget at lave, kan det da blive aktuelt med et mindre timetal for vedkommende. Det kan selvfølgeligt også være at det er andre forbigående forhold, der er forklaringen.

m.v.h.

Martin S.

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. maj 2007 af Mandelbrot (Slettet)

Det er synd, at en gymnasielærer ikke kan opfylde de krav, som der bliver stillet til denne. Især når det går udover så mange mennesker.
I får jo et problem til eksamen i 3.g :(

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. maj 2007 af wiczar (Slettet)

ja det er bestemt ikke tilfredsstillende.

nogen der ved hvor længe, der må gå inden man får sin rettede aflevering tilbage.

Har nemlig ogs selv en ret dårlig lærer og der kan nemt gå 3 måneder inden man får sin rettede aflevering tilbage og der har man jo stortset glemt hvad man har skrevet...

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. maj 2007 af DanniBred (Slettet)

#4 - på mit gymnasium har vi den regel at vi får 2 uger til at lave den i, og lærerene får ligeledes 2 uger til at rette :) desværre kan vores kemi lærer ikke følge med til det, da han underviser 118 elever (tænk på alle de opgaver!!)

Brugbart svar (0)

Svar #6
08. maj 2007 af Romulus (Slettet)

Det er meget forskelligt fra lærer til lærer.

Selv havde jeg en tysklærer, der var ualmindelig hurtig til at rette stilene, og endda meget grundig, hvor vi fik rettet selv de mindste fejl, og der var paragrafhenvisninger overalt til grammatikken. Typisk fik vi stilene/oversættelserne tilbage timen efter.

Men samtidig havde jeg også lærere, der brugte 2-3 mdr, hvorfor ved jeg ikke, men lærere er lige så forskellige, som elever er..

Brugbart svar (0)

Svar #7
08. maj 2007 af hiat (Slettet)

Det er fint, at I også kan se det fra lærerens synspunkt. En af mine lærere er gået ned med stress (og hun underviser i to fag, der ikke har skr. afleveringer), og generelt virker lærerne er smule stressede pga. reformen.
Jeg har en lærer, der egentlig er ligeglad om man laver sine skr. afleveringer eller ej. Han giver fravær, hvis man ikke gør, men han gider ikke sige det til eleverne. Så det er sådan set en eget ansvar, om man får det gjort, fordi det kommer til at gavne/rammes een selv, når man skal til skr. eksamen.
Det giver selvfølgelig bagslag for nogle elever, som slet ikker gider at lave noget (fordi de mener, at læreren er ligeglad alligevel), hvorfor de får _meget_ lave karakterer.
Hvad er min pointe? Jo, først og fremmest synes jeg, at du skal se de skr. afleveringer som en tilbud til dig. Nu er det lidt sværere med et fag som dansk, fordi der ikke er een facit, og lærerens bedømmelse derfor spiller en vigtig rolle (det er jo meningen, at man skal læse kommentarerne og rettelserne og derved blive bedre til det, ikke bare at glo på karaktereren og derefter smide stilen i tasken, som mange gør!), men hele processen med at skrive selve stilen er en rigtig god øvelse for dig.

#2 Må man godt undervise på gymnasiet, når man ikke er helt færdiguddannet (selv som vikar)?

Brugbart svar (0)

Svar #8
08. maj 2007 af Bruger slettet (Slettet)

Når jeg (som gammel matematiklærer) hører dette her, så synes jeg, at I skal skrive om det i aviserne. Lad os få debatten ud i det offentlige rum!

V.h.
Erik Morsing.

Svar #9
08. maj 2007 af frede000 (Slettet)

Som E.M er det vel det eneste der kan få de dovne gymnasie lærer op af stolene, men nu skal vi heller ikke glemme at mange faktisk er meget stressede.

Hvis nogen er med på ideen, kunne vi evt. gå sammen nogle stykker over msn eller mail og få stykket en artikel sammen som vi kunne sende til en avis.


Skriv et svar til: 2 måneder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.