Andre fag
Drama noter
Svar #2
09. maj 2007 af siimba (Slettet)
Men det er ikke computerskrevne noter :( - så det vil tage lidt tid at skrive dem ind..
Svar #3
09. maj 2007 af Bruger slettet (Slettet)
V.h.
Erik Morsing.
Svar #4
09. maj 2007 af siimba (Slettet)
Svar #5
09. maj 2007 af Bruger slettet (Slettet)
Modtager gerne dine kritiske kommentarer...
V.h.
Erik Morsing
Svar #8
09. maj 2007 af siimba (Slettet)
Svar #9
09. maj 2007 af Mia2903 (Slettet)
Svar #10
17. maj 2007 af siimba (Slettet)
Hej, jeg har ikke lige haft tid til at skrive noterne ind.. Hvor lang tid kan du vente med at få dem?
Jeg er ret presset i øjeblikket, med hensyn til skole, arbejde og flytning osv.
Svar #13
30. maj 2007 af siimba (Slettet)
Naturalistisk teater:
Opstod omkring 1870
Handlingen foregår i et lukket scene rum (dagligstue med den ene væg skåret væk).
En virkeligheds illusion tilstræbes.
Vægten lægges på den psykologiske personlighedsudvikling.
Scene rum, scenegang, spillestil er nøje beskrevet fra forfatterens side.
Vigtige naturalistiske dramatikere er Henrik Ibsen, August Strindberg og Anton Tjekov.
Personerne er individer og et produkt af arv, miljø og samfund. Man kan lave psykologisk analyse af personerne og vi får informationer om deres fortid.
Klassicistisk teater:
Omkring 1700 tallet.
Tiden, stedets og handlingens enhed.
Monologer præsenterer personerne og deres baggrund.
Instruktøren stilles frit m.h.t. sceneindretning.
Vægten ligger på intrigen. Personerne bliver typer.
Episk teater:
Fra omkring 1920
Vigtig episk dramatiker: Bertolt Brecht.
Gennem sang - med kor - fremmedgøres publikum overfor handlingen. Sangene har til opgave at belære publikum.
Det episke teater sigter ikke en virkelighedsillusion.
Interressen rettes ikke mod den psykologiske udvikling, men mod kristisk belysning af samfundet og dets normer.
Absurd teater:
Fra omkring 1940
Absurd = menigsløst
Virkelighedillusionen spiller en helt underordnet rolle. Personlighedsudviklingen ligeså.
Meget enkelt scenerum og ofte enklte kostumer.
Sigter mod at vise menneskelige problemer.
Absurde dramatikere: Ionesco, Samuel Beckett
De absurde stykker viser det moderne menneskes isolation i en tilværelse, der har tabt sin mening.
I absurde stykker er tavsheden den vigtigste ikke-sproglige udtryksform. I tavsheden slår tomheden og meningsløsheden sammen om personerne.
Der optræder ikke særlig mange personer i absurde stykker.
Det var hvad jeg lige kunne finde.
Jeg var selv oppe i et absurd stykke, så her er jeg nok stærkest (men også i naturalistisk teater) hvis du skulle have yderligere spørgsmål :)
Må jeg spørge hvilket stykke du/i har valgt??
Svar #15
30. maj 2007 af Mia2903 (Slettet)
Svar #18
25. november 2007 af simonelivsnyderen (Slettet)
Læser privat hos en skuespiller og nhos en instrultør og til min eksamen i dram sidste år fik jeg 13
Svar #19
25. november 2007 af simonelivsnyderen (Slettet)
Læser privat hos en skuespiller og nhos en instrultør og til min eksamen i drama sidste år fik jeg 13
Svar #20
25. november 2007 af simonelivsnyderen (Slettet)
Læser privat hos en skuespiller og nhos en instrultør og til min eksamen i drama sidste år fik jeg 13