Studievejledning

Eksamensprojekt

21. maj 2007 af lillyjan (Slettet)
Hej allesammen!
Det er første gang man skal skrive eksamensprojekt på HF, og jeg skal præsenterer min opgave i morgen. Jeg har skrevet en synopsis om Jerusalem (religion og historie), så er der nogle her der kan komme med nogle gode råd...

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. maj 2007 af Odense pige (Slettet)

Hold dig til emnet gennem hele fremlæggelsen - og vær sikker på, at dit budskab og din(e) problemstilling(er) kommer til at være tydelige!

Læg en plan!Din fremlæggelse skal vise, hvad du har lært - og hvordan du har lært det

Først og fremmest skal du lave en disposition over, hvordan din fremlæggelse skal foregå.
Det er også en god idé at fortælle dine tilhørere, hvad de skal overvære.

I din fremlæggelse skal det fremgå, hvorfor du har valgt dit emne, og hvordan det hænger sammen med overemnet.
Du skal også huske at fortælle om din arbejdsproces.
Desuden skal du konkludere på din projektopgave, altså give din egen mening til kende.

Sådan KAN det gøres Din fremlæggelse kan se sådan ud: (men du kan også selv have flere ideer til indslag)
Skriv din disposition op på tavlen - eller ha´ den klar på et stort stykke papir og gennemgå den hurtigt.

Hvad er dit emne, og hvorfor har du valgt det?
Hvordan hænger dit emne sammen med projektopgaven?
Fortæl om din arbejdsproces.
Gennemgå de forskellige punkter i din opgave, også dit produkt.
Din konklusion.
Måske er der plads i din tidsplan til spørgsmål og diskussion med dit publikum.

Håber du ka bruge det




Brugbart svar (0)

Svar #2
21. maj 2007 af Occulta (Slettet)

Der står følgende i vejledningen fra ministeriet om den mundtlige prøve:

Den afsluttende prøve er en individuel, mundtlig prøve baseret på en synopsis. Udgangspunktet for eksaminationen er synopsen, hvor eksaminanden har valgt fokuspunkter, som præsenteres i en oversigt over oplægget. Fokuspunkterne omfatter ikke blot problemformulering og konklusion, men også vigtige indholdsmæssige pointer i form af centrale begreber og teorier samt facts og dokumentation. Det er muligt for eksaminanden at inddrage nye aspekter i diskussionen ud over dem, der er nævnt i synopsen, hvis de er relevante for eksaminationen. Eksaminanden kan i sin præsentation gøre brug af fx et præsentationsprogram. Præsentationen afsluttes med et oplæg til dialog, hvorefter eksaminanden indgår i en faglig dialog med eksaminator, eventuelt med inddragelse af censor.

Og følgende om bedømmelsen:

Da problemformuleringen inddrager flere fag, indebærer det, at det i bedømmelsen må inddrages, hvorvidt eksaminanden formår at inddrage flere fags faglighed i behandlingen af problemstillingen. Desuden lægges der vægt på, at de faglige mål i de indgående fag er opfyldt. Ved bedømmelsen af strukturering og formidling af stoffet indgår præsentationen under den mundtlige prøve. Der skal lægges vægt på, at eksaminanden er i stand til at fremlægge stoffet, således at ”den røde tråd” fremtræder klart for censor og eksaminator, og at eksaminanden er i stand til at anvende fagsprog i de indgående fag. Endvidere indgår det i bedømmelsen, i hvilket omfang eksaminanden er i stand til at indgå i faglig dialog med eksaminator og evt. også med censor.

Skriv et svar til: Eksamensprojekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.