Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

markedstyper

04. juni 2007 af lith (Slettet)
hej ..er der nogen der kan give eks. på nogle virksomheder der er under de følgende kategorier:


fuldkomme konkurrence:
monopolistiske:
oligopol:
monopol:

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni 2007 af skallersk (Slettet)


"Monopolistisk konkurrence betegner et marked med mange udbydere og hvor forbrugerne har en præference for en af udbyderne."

Hvad med telefonselskaber?


"Et oligopol er en markedsform, hvor et marked er domineret af et lille antal sælgere, såkaldte oligopolister. Ordet stammer fra græsk og betyder få sælgere. På grund af de få deltagere på markedet er hver oligopolist opmærksom på de andre oligopolisters handlinger. Oligopolistiske markeder er karakteriseret af interaktivitet. Det vil sige, at det ene firmas beslutninger influerer, og er influeret af, de andre firmaers beslutninger."

Oligopol er vel fx oliefirmaer som shell, statoil og q8. De holder priserne sammen.


håber det hjalp lidt

Brugbart svar (0)

Svar #2
05. juni 2007 af gniller (Slettet)

Fuldkommen konkurrence: (Findes ikke) er et marked hvor der er uendelig mange udbydere og uendeligt mange aftagere, desuden har forbrugerne ingen præferencer.
Virksomhederne producerer vare ind til deres marginale omkostninger er lig med prisen.


Det nærmeste man kommer fuldkommen konkurrence er nok grønttorvet, el lign.

Monopol: Kun en stor udbyder, som sætter prisen. Dårligt for forbrugerne og konkurrencen, da CS vil være langt mindre en PS. Ex på monopol er nok firmaet R98.

Håber det hjalp på de resterende markeder.

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. juni 2007 af gniller (Slettet)

j

Svar #4
05. juni 2007 af lith (Slettet)

hm hvad betyder cs og ps

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. juni 2007 af gniller (Slettet)

Undskyld...

Forbruger overskud (Consumers surplus), det forbrugeren vinder ift den pris han er villig til at give. Dvs. hvis der er monopol er priserne kunstigt skruet op, og så taber forbrugerne differencen mellem det som de ville have betalt under fuldkommen konkurrence og det som de betaler nu.

Producent overskud (Producers surplus) er bare det modsatte, det som virksomheden tjener ved høje priser i fht lavere.


Så det er bare nogle udtryk for hvad økonomien taber ved ikke at være i fuldkommen konkurrence.

Men det er nok mere nogle mikroøkonomiske analyser, som man ikke skal bruge i erhvervsøkonomi.

Så bare brug det der er skrevet om markedet.

Brugbart svar (0)

Svar #6
06. juni 2007 af 2400nv (Slettet)

monopol DONG har en slags monopol på det københavnske elforsyningsmarked

Brugbart svar (0)

Svar #7
06. juni 2007 af 2400nv (Slettet)

glem ikke duropol, hvor der er to der sidder på markedet.

Brugbart svar (0)

Svar #8
06. juni 2007 af Frede.. (Slettet)

Det nærmeste man kommer fuldkommen konkurrence, er der internationale aktiemarked..

Svar #9
06. juni 2007 af lith (Slettet)

mange tak for hjælpen..jeg var op i dag :)...

Brugbart svar (0)

Svar #10
06. juni 2007 af gniller (Slettet)

håber det hjalp så

Skriv et svar til: markedstyper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.