Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)
hjælp til excel
Jeg har et skema jeg skal udfylde vha.' cellereferencerne i excel'. Jeg har forsøgt mig frem, men forstår ikke hvordan man regner ud for fx : indkøb pr. gang og hvordan man kan udfylde det med Excel.
Filerne bliver vedhæftet i 2 spørgsmål
Er der nogle som har lidt tid til overs, til at forklare det? rigtig mange tak
Svar #1
08. december 2025 af 2026LÆS
1. billede der viser oplysningerne vi skal regne og bruge i skemaet i billede 2- vedhæftet.
Svar #2
08. december 2025 af ringstedLC
Cellereferencer betyder at Excel selv "læser" de værdier, der skal regnes på. Det vil sige, at du i cellernes formler skal have referencer til andre celler og altså ikke værdier som du selv har læst og skrevet.
Hvis "Indkøb pr. gang i stk." er 800 / 6 (salget foregår jævnt over hele året):
Begynd formlens indtastning som vanligt med " = ". Men istedet for så at skrive 800/6 markerer du den celle, hvor der står 800 og skriver så "/6".
Alternativt: I "Vis-menuen" sættes flueben i "Formellinje". Markér så de 800, aflæs og husk cellens reference. Indtast så formlen og skriv referencen, der hvor du ville have skrevet 800.
Hvis A1 er "Antal indkøb pr. år" ville jeg skrive formlen i B2. Og da 2 - 6 skal være den samme formel, udfyldes disse med: = B2
Fidusen er, at du nu kan ændre de 800 stk. hvorefter cellerne B2 - G2 så opdateres automatisk.
Med andre ord: Dine formler må ikke indeholde de værdier, der skal regnes på, - altså undtaget de "6" fordi der er seks kolonner.
Svar #3
08. december 2025 af 2026LÆS
Begynd formlens indtastning som vanligt med " = ". Men istedet for så at skrive 800/6 markerer du den celle, hvor der står 800 og skriver så "/6".
Jeg forsøger at skrive "/6" ved det 6 år....men det skal give 133 og det gør det ikke, desværre. Jeg ved IKKE hvad det er jeg gør forkert.
Markér så de 800, aflæs og husk cellens reference. Indtast så formlen og skriv referencen, der hvor du ville have skrevet 800. VED C1 står der 800, og her markere jeg cellen og skriver =C1 ?
Svar #6
09. december 2025 af 2026LÆS
Er der 1 af jer, der har hjulpet lidt med excel, der evt. kan hjælpe mig med spørgsmålet vedhæftet i den nye fil fra det skema jeg lige har udfyldt og evt. 1 vedhæftet fil?
Jeg har kigget selv og synes ikke jeg kan finde den formel.
Spørgsmålet er : Hvor mange stk bør virksomheden indkøbe pr. gang svaret skal begrundes?
Svar #7
09. december 2025 af SuneChr

Summen af "Indkøb pr. gang i stk." i søjle 1 - 6 er indkøb i alt.
Gennemsnittet er summen divideret med 6.
Hvis jeg har forstået det rigtigt.
Svar #8
09. december 2025 af 2026LÆS
Svar#7 ; mener du at jeg skal lægge hele rækken af : Gennemsnitslager i stk sammen og dividerer det med 6.
Jeg får det til at være sammenlagt 980: 163,33. Dvs de skal købe 163 armbånd ind hvergang ?
Svar #9
10. december 2025 af SuneChr
Det er lidt svært at hjælpe, når vi ikke ved, i hvilke celler der skal indtastes en værdi, og i hvilke celler
der automatisk bliver udfyldt v.h.a. en formel.
Kan du ikke angive den eller de celler, hvor du indtaster en værdi og angive de celler, der udfyldes med
en formel.
Indkøbes der netop seks gange pr. år?
Ønsker man, at lager- og ordreomkostninger skal være så lille som muligt?
Skriv et svar til: hjælp til excel
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.