Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Hjælp til at rette min opgave i finansiering

20. februar 2025 af Jan146 - Niveau: A-niveau

Hej,

jeg har en opgave der handler om finansiering, hvor jeg skal beregne den samlede ydelsesprofil i DKK og udenlandsk valuta for de 3 valutalån. Og her er opgavebeskrivelsen: og mine svar (vedhæftet som fil): 

Finansafdelingen hos en større dansk koncern har fået til opgave at beregne/estimere risikoen ved 3 forskellige valutaer. Det antages, at risikoen følger samme mønster, som de seneste 4-5 år.

Risikoberegningen skal af sammenligningsmæssige årsager foretages både ud fra et flydende lån og et lån med fast valuta, dvs. vekselkursen garanteres af banken mod et gebyr.

Lånene er alle stående lån med en fast nominel rente på 4%. Banken vil garantere fast kurs over låneperioden mod at modtage et gebyr på henholdsvis…

Dollar = 0,25% af valutahandelen i danske kroner.
Schweiziske franc = 0,55% af valutahandelen i danske kroner.
Engelske pund = 0,45% af valutahandelen i danske kroner.

Beregn den samlede ydelsesprofil i Dkr og udenlandsk valuta for de 3 valutalån.
Benyt dette regneark.
Beregn den effektive rente og differencen mellem lån med flydende kurs og fast kurs i de 3 valutaer.
Analysér ud fra beregningerne, hvilken valuta som må betegnes som den mest risikofyldte.
Diskutér hvilke øvrige muligheder, som finansafdelingen kan gøre brug af i forbindelse om optagelse af valutalån.

Skriv et svar til: Hjælp til at rette min opgave i finansiering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.