Fysik

Fysik/kemi eksamen

04. juni 2007 af Webbie (Slettet)
Hej, skal op i Fysik/Kemi eksamen på Fredag kl. 800.

Så er i fuld gang med at forberede, altså læse alle de kopi sider jeg har fået. Og lavet en disposition - for hvert emne.

- Emner man kan komme ind på
- Forskellige ting, jeg kan fortælle om og komme ind på - til eksamen

Den sidste er hvad de kapitler jeg læser, handler om.

Så er mit spørgsmål:
hvis man trække, fx magnetisme - må man så gerne lave forsøg om induktion. Fx lave noget med en spole?

Synes I ikke det ser godt ud? - eller tror jeg skal længere ned i detaljer?

Brugbart svar (1)

Svar #1
04. juni 2007 af peberdelfinen (Slettet)

Jeg synes et forsøg om induktionsstrøm ville være helt fint, hvis du trækker om magnetisme.

Det er kun dig selv, der bestemmer, hvad du vil lave forsøg om.

Du virker rigtig godt forberedt, men hvis du vil være lidt mere på den sikre side, kan du sammen med din disposition lave henvisninger til dine bøger, noter og kopier. Således kan du hurtigt finde dem i en eksamenssituation:D

Svar #2
04. juni 2007 af Webbie (Slettet)

#1 - takker. Vil jeg gøre.

Brugbart svar (3)

Svar #3
04. juni 2007 af DanniBred (Slettet)

Er det 9. klasses niveau??

Hvis det er, skal du helt sikkert have induktion med. Her citere jeg mig selv fra en mail til en anden bruger:

"Hvis du skal op i magnetisme, vil det da helt klart være en foredel at lave noget med spoler. Vis evt. noget med et galvanometer.
så er der jo Jordens magnetfelt. Her kan du via et kompas vise at Jorden har et, og hvilken vej det ligger. Sig noget om at den magnetiske sydpol, ikke ligger lige oven på den geografiske nordpol, men ca. 800km (så vidt jeg husker) ved siden af, altså over i Canada. så kan du sige lidt om at man mener at polerne har skiftet plads et par gange i løbet af Jordens levetid, og sikkert er godt igang med at gøre det lige nu (her kan du så perspektivere over i hvad det vil betyde for f.eks. havstrømmene, trækfuglene (de navigere jo via magnetfeltet) osv.).
Derefter er der jo H.C. Ørsted, han fandt udaf at en ledning også har et magnetfelt, og det forsøg kan du selvfølgelig også lave. Det eneste du skal bruge er en ledning der er sat til en strømforsyning (volten har ingen betydning, da magnetfeltet bare vil blive henholdsvis større og mindre), og et kompas. Du sætter kompasset på bordet, og holder ledningen over, og så vil du se at kompasnålen flytter sig. Hvis du gør det samme igen, men denne gang bare placere ledningen under kompasset, vil du ligeledes se et udslag, dog bare til den anden side. Til ledningen er der en huske regl der siger: Hold højre hånd sådan at tommelfingeren peger i strømretningen, magnetfeltet vil da løbe med fingrene.
Du kunne også lige, bare hurtigt (som det første når du begynder på magnetfelterne), lægge en stangmagnet på bordet, og så ligge et papir ovenpå, drys nu lidt jern-pulver over, og du skal banke lidt på kanten af papiret. Nu kan man se magnetfeltet i 2D husk det er hele vejen rundt om den, altså 3D.
Prøv også at tabe en magnet, og du vil kunne via et kompas kunne vise at den har mistet sin magnetisme. Ligeledes kan du vise at du kan lave en magnet ved at stryge en magnet over en jerngenstand ca. 50 gange.
Hvis du går efter de rigtig høje karaktere, skal du nok også ind på hvordan denne magnetisme dannes. Her kan du sige lidt om, at atomet er opbygget af protoner, elektroner og neutroner, og lidt om deres elektronnegativiteter, altså proton=positiv, elektron=negativ og neutron=neutral. Så vidt jeg husker er det atomets omdreninger om sin egen akse, der forsagere magnetisme.Jeg kan ikke lige huske det, men du kunne jo prøve google.dk.

Der er sikkert mange jeg ikke lige har skrevet, men det er jo også begrænset hvad man kan nå.. :D"

Jeg har vist ikke skrevet om induktion, men måske du alligevel kan bruge det til noget..

Brugbart svar (2)

Svar #4
04. juni 2007 af DanniBred (Slettet)

Måske, hvis det er tid tilovers, dette kunne bruges: (også fra en mail)

"Hvis transformation er det du skal op i, vil jeg varmt anbefale at bruge omend ikke det hele, så i hvert fald en del af følgende:

Vis (hvis i har det på skolen) at det er vigtigt at kernen er lavet at lameller (som er adskilt af et lag lak). Det kan du gøre ved at sætte en masiv 'top' på hvorpå man vil kunne se et betydeligt tab på udgangsstrømmen, yderligere vil den masive stang blive varm.
Så skal du selvfølgelig vise hvad en transformator kan. hvis vi sætter 10V veksel (vis evt. at det ikke virker ved jævnstrøm) til en primærspolen (start evt. 600 vindninger) og sæt et voltmeter på sekundærspolen (ligeledes med 600 vindninger). Her vil man kunne se at der her også er 10V (hvis du sætter et amperemeter på vil disse også være ens (begge måleapperater skal på))Hvis du så skifter primærspolen ud med en på 1200 vindninger, så vil (så vidt jeg husker, det kan også være det er omvendt) du kunne se at voltmeteret på seundærspolen nu viser 5V, mens A-meteret viser 20mA. Nu kan du bytte om på spolerne, så primærspolen er på 600 vindninger og sekundærspolen på 1200 vindninger. Her vil V-meteret vise 20V og A-meteret viser 5mA.
Hvis du må (ellers bare forklar) synes jeg du skal prøve højspændning. Sig lidt om hvad det bruges til og hvorfor det er smart at transpotere el via højspændning (normalmaster er på ca. 150.000V mens de største er på ca. 400.000V). Derudover kan du vise forsøget hvor man har to elektroder der går væk fra hinanden. Sæt et fyrfadslys lige under der hvor de er tættest på hinanden og sæt ca. 4.200V gennem dem, og du vil kunne se blå gnister løbe opad. Hvis du må vise det, er der en lille mulighed for at du også må vise dette, ellers bare sig det.
Sæt et tygt søm fast ved sekundærspolen, og lav en meget høj A, sømmet vil først blive rødglødende siden hvidglødende (hvilket betyder meget høj temperatur), for så tilsidst at brænde over. Du kan også snakke lidt om spolens magnetfelt, og hvorfor der skal være vekselstrøm. Lidt teori: Primærspolens magnetfelt 'løber' med jernkernen, og dermed igennem midten af sekundærspolen. Når strømmen så skifter retning, sker der igen en induktion i sekundærspolen, og der sabes et strøm 'stød'. Dette bliver ved og dermed dannes der også vekselstrøm."

Svar #5
04. juni 2007 af Webbie (Slettet)

#3 - ja, det er folkeskole (9. klasse)

Takker for dem ;)

Brugbart svar (2)

Svar #6
04. juni 2007 af tamrotte (Slettet)

Ja, det må man godt :) Og det er 9. klasse nivo .
Du må lave alt med magnetisme, jeg har selv tænkt på transformere - dette har jeg hørt skulle være godt, hvordan man laver en energi om til en anden.

Du kan fortælle noget om vekselstrøm og induktions enerig og komme lidt ind på hvordan en generator virker. Held og lykke.

Brugbart svar (1)

Svar #7
04. juni 2007 af DanniBred (Slettet)

#6 - ved transformation laver du ikke en energi om til en anden.. Du ændre kun værdierne for den elektriske energi

Brugbart svar (1)

Svar #8
04. juni 2007 af tamrotte (Slettet)

#7 Ja så siger vi det :)

Svar #9
03. juli 2007 af Webbie (Slettet)

Fik 9 !! :D

Brugbart svar (1)

Svar #10
03. juli 2007 af DanniBred (Slettet)

Tillykke :D

Brugbart svar (1)

Svar #11
04. juli 2007 af Mussy06 (Slettet)

argh ! det da godt at der er nogle gode folk herinde som hjælper ;D

Skal nemlig selv bruge det til næste år, takker! (:

Brugbart svar (1)

Svar #12
04. juli 2007 af Mussy06 (Slettet)

argh ! det da godt at der er nogle gode folk herinde som hjælper ;D

Skal nemlig selv bruge det til næste år, takker! (:

Skriv et svar til: Fysik/kemi eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.