Musik

Ebm7(sus4) i Ab-dur

17. december 2007 af =DFC= (Slettet)
Hejsa! er i gang med SRP og har rimelig travlt, så en hurtig hjælpende hånd ville være lige det rette at modtage her.. :)

Jeg står i den situation at jeg analysere en sang, som går i Ab-dur, men jeg er stødt på en Ebm7(sus4).. Eb, er jo dominanten, men nu er den mol.. og sus4?

Det skal siges at den nok indgår i en lokal dominatkæde, da den efterfølgende akkort er tonika7, og den næste igen er subdominant6.

Men altså.. hvorfor er det mol, og sus4?

Håber i kan hjælpe.. på forhånd tusind mange tak! :)

Brugbart svar (1)

Svar #1
17. december 2007 af Musikipedia (Slettet)

Hej DFC.

Det er rigtigt at dominant akkorder ofte er i dur og har en 7'er på, men de ses også ofte i mol og med diverse alterationer (fx sus4). Akkorden indgår som du siger i en dominantkæde (oftere kaldet kvintskridtssekvens), og her er det normalt at ikke alle akkorder i kvintskridtssekvensen er Dur7. For at skabe afveksling tager man ofte mol akkorder, tritonussubstitutioner eller andet jeg ikke vil komme nærmere ind på her.
I dit tilfælde er der altså til en afveksling taget en mol sus4 akkord. Når du skriver analysen, kan du skrive at der bliver spillet en faldende kvintskridtssekvens fra eksempelvis Bb7-Db7, og at han/hun for at afveksle spiller en mol7 sus4 på den og den akkord.

Så svaret på dit spørgsmål: "hvorfor er det mol, og sus4?". Fordi komponisten/arrangøren/kunstneren ønsker en mere varieret kvintskridtssekvens en bare dur7 akkorder.

Mvh. Lasse.

Svar #2
17. december 2007 af =DFC= (Slettet)

Tusind tak! Du er meget klog! :)
Hvis du stadig er til stede, så har jeg lige et bonusspørgsmål.. :D

Er det stadig femte trin? Til trods for variationerne?

Og når nu også tonikaen bliver lavet til en lille septim-akkord, og bliver bidominant, er det så stadig første trin i sin egen toneart, selvom det ikke er tonika længere?

Brugbart svar (1)

Svar #3
18. december 2007 af Musikipedia (Slettet)

Som du selv skriver er det en del af en dominantkæde. Det vil sige at alle akkorder er en slags dominanter, uanset om det er mol eller dur og uanset hvilke alterationer der er på.
Hvis du laver funktionsanalyse ville jeg bare skrive at der kommer en faldende kvintskridtssekvens fra Bb7 - Gb7 (eller hvor den nu starter og slutter). Her behøver du ikke give dem navne som Dominant, Tonika osv. Tonika fungerer jo i det her tilfælde også som en dominant (til Subdominanten), så man kan ikke tale om nogen egentlig Tonika. Når du har en kvintskridtssekvens kan man heller ikke tale om nogen egentlig toneart. I princippet skifter tonearten jo for hver akkord..

Hvis du laver trinanalyse kan du skrive det på følgende måde:
(V)-> (V)-> (V)-> (V) osv
Parenteserne skyldes at alle akkorderne er bidominanter og pilene peger hen på den akkord bidominanten er dominant til.

Brugbart svar (1)

Svar #4
23. juni 2008 af Henrievel (Slettet)

Hej.. har jeg misforstået noget? altså.. Afstanden mellem Bb7 - Gb7 er altså en lille sekst..
kvintskridtssekvens betyder at man rygger en ren kvint op eller ned med samme afstand.


Skriv et svar til: Ebm7(sus4) i Ab-dur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.