Oldtidskundskab

Disposition til Old-eksamen

17. juni 2008 af [email protected] (Slettet)
Hej allesammen


Skal til old-eksamen på onsdag. Jeg har rimelig godt styr på tekster mm., men problemet opstår når jeg skal disponere den kendte tekst. Er der nogen som kan komme men en god disposition og "go'e fif" til hvad man skal gøre når man fremlægger den?

Har godt set nogle af de andres indlæg, men ville nu bare få det hele samlet her - klart, tydeligt og helt konkret.

Mange tak.


- Ara

Brugbart svar (4)

Svar #1
17. juni 2008 af Karstenkaj (Slettet)

Altså vi har fået følgende vejledning til brug til eksamen i old, håber den kan bruges:

Der er afsat ca. 1 time til forberedelse og ca. 25 minutter til eksamination.

Du trækker en seddel, hvorpå der er angivet ca. 1½ side fra en gennemgået tekst fra oldtiden (græsk eller romersk). Derudover vil du få enten en moderne (fra renæssancen og frem) perspektiverende tekst på 2-5 sider, der ikke er gennemgået i undervisningen, eller en ukendt græsk eller romersk skulptur/relief plus 2 perspektiverende skulpturer, der ikke er gennemgået.
Altså enten ukendt perspektiverende tekst eller ukendt antik skulptur + ukendt perspektiverende.

Det vigtigste er den gennemgåede tekst, som du kan gennemgå på følgende måde:

1) Sæt kort tekststedet ind i en sammenhæng (fx i Iliaden I sang, at grækerne er i krig mod Troja og at Akilleus og Agamemnon lige her skændes om en pige (det her var ultra kort)).

2) Giv et kort referat af tekststedet med vægt på nøglebegreber (fx i Iliaden ære, ry, helte/antihelte, guder/mennesker - - - )

3) Uddyb nøglebegreberne (fx i Iliaden: ved karakteristik af personerne kan du fortælle om deres måde at forvalte fx æresbegrebet på, og her inddrage alt det læste fra Iliaden).
Sørg for at være rigtig godt hjemme i dine tekster, så du ubesværet kan hive eksemplerne frem (ikke med linjeangivelse selvfølgelig).
Under dette punkt vil det også være oplagt at komme ind på særlige homeriske/ græske træk fx den måde Homer bruger guderne på, epitheter, lignelser, formelvers, mundtlig overlevering.
Når tekststedet er totalt udtømt går du til næste punkt.

4) Sammenlign med de andre helte vi har læst om fx Brutus, Cæsar, Ødipus (må selvfølgelig gerne inddrages, selvom vi har læst ham i en anden sammenhæng). Dette danner så en naturlig overgang til:

5a) Den ukendte, perspektiverende tekst, der skal refereres, analyseres, kommenteres og sættes ind i den store sammenhæng. Den har tematisk sammenhæng med den kendte tekst.

5b) Hvis du har fået skulptur, starter du med at analysere den ukendte skulptur på den måde, vi har gjort det i timerne, og derefter sammenligner du med de perspektiverende. Jeg vil forsøge i skulpturen at skabe en sammenhæng til teksten, men det vil sikkert ikke lykkes hver gang.


Men sørg for at læse de tekster og gennemgå de billeder, der står i studieplanen.
Basisteksterne skal først og fremmest læses, for herfra tages eksamensspøgsmålene, men de pespektiverende er også vigtige for en bredere forståelse, og de supplerende er svære at klare uden, da det ofte er dem, der får det hele til at hænge sammen.


Og husk, dette er kun en vejledning!

Brugbart svar (2)

Svar #2
17. juni 2008 af karamellen2 (Slettet)

Tak skal du have :) Tror lige det var hvad manger, herunder mig selv, gerne ville vide

Skriv et svar til: Disposition til Old-eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.