Billedkunst

virkelig brug for hjælp?

18. juni 2008 af Skat1 (Slettet)
Er der nogle som har eller ved hvor der er nogle notater om Rennæsence og Barok, Landskabsmaleri,skulptur, Arkitektur= Det moderne og det postmoderne , Konceptkunst ..

ville jeg blive rigtig glad for :D

Brugbart svar (3)

Svar #1
19. juni 2008 af ditt (Slettet)

Hej :)
håber ikke det er for sent:
Renæssancen (1420-1500):
• Renæssance = stilbetegnelse om det 15 og 16 årh. kunst, men blev først benyttet i det 19 årh.
• Der var stor vilje til forandring (ikke kun i kunsten).
• Antikkens tanker dominerede.
• Kunsterne studerede proportionerne på de antikke skulpturer i Rom.
• Skulpturer og malerier forekom mere levende end dem der var skabt i gotikken.
• Firenze åndeligt og kulturelt centrum i det 13 årh. med mange store og betydelige kunstnere.
• Kunstnerne fik støtte fra adelsfamilier
• Medici (adeligfamilie) var med til at præge det åndelige og kulturelle i byen i generationer
• ”Hemmelighederne” ved billedligefremstillinger blev diskuteret i offentligheden
• Det lykkedes forfatteren/maleren Alberti at sammenfatte principperne i den perspektiviske fremstilling i matematisk form i 1435 (de blev udviklet af Giotto til at starte med)
• Billedhugger og bygmester for Firenze domkirke havde nogle år tidligere at alle parallelle linjer i naturen af vores syn opfattes som løbende sammen i samme punkt
• Alberti udviklede på baggrund af dette et koncept til fremstilling af 3-dimensionelle elementer på en 2-dimensionelflade – alt koncentreres i ét punkt, forsvindingspunktet
• Masaccio forstod som den første hvad ”opdagelsen” af perspektivet betød
• Han chokerede i 1427 kirkegængere ved at konstruere en tilsyneladende rumillusion
• Menneske og rum er afbilledet i samme målestok
• Interessen for mennesket viste sig i den nye genre portrættet og i det hellige
• Malerne koncentrerede sig især om ansigtet – motivet var det foretrukne motiv
• Strenge og klare detaljer
• Malerkunsten blev nu betragtet som en fri kunstart

Kunstnere i renæssancen:
- Masaccio (1401-1428) var renæssancemaler, der ved at anvende centralperspektivet bragte orden i forholdet mellem kroppen og rummet i harmoni.
- Leonardo da Vinci (1452-1519) Universalkunster fra højrenæssancen og en betydningsfuld kunstnerpersonlighed der blev afgørende for maleriet ved at opfinde den kontrastløse ’sfumatoteknik’

Formanalytiske træk:
• Centralperspektiv
• Guddommelige proportioner: Det gyldne snit,
• Former og linjer: cirkler, kvadrater, trekanter, den harmoniske port
• Lys: Clairobscur
• Motivisk: Gud og verden

Barok 1600-1750 og rokoko 1715-1780:
• Troskamp indledt i det 16. årh. og voksede sig ind i det 17. årh. til en kamp om verdslig magt
• Barokken forener forskellige åndsholdninger og kunstneriske opfattelser
• Barokken var præget og afhængig af religiøsitet og nationalitet
• I Holland udviklede landskabsmaleriet, genremaleriet og stilleben sig til genrer.
• Barokken var den sidste store fælleseuropæiske stilretning
• Kompakt barokkunst ender i midten af det 18. årh. og går over til det mere yndefulde rokoko
• Kunst og kunstnere i Italien nyder godt af fornyet styrke hos den katolske kirke
• Rom blev forvandlet til kunsthovedstad
• Kirkens satsning på kunsten = selviscenesættelse og propaganda ? skønhedens overtalelses kraft ? storslåede fremstillinger af kristendomshistorie
• Beherskelse af perspektivet gør det muligt for malerne at ”åbne” det reelle rum vha. synsbedrag: den virkelige arkitektur viderebearbejdes af maleren og overføres til en illusion – grænserne mellem det reelle og visionen forsvinder.
• ”Barok-klassicisme” blev foretrukket i Frankrig, barokken var for overlæsset. Den fik sit navn pga. sin strenghed og klarhed. Store navne var Poussin og Lorrain (begge levede i Italien, her mente de at kunne finde det åndelige og moralske ideal, de savnede i Frankrig)
• Det evige/guddommelige er vigtigt
• Illusionsmaleri, ”kælderbelysning”/projektørlys/dualistisk (Caravaggio), dramatisk lys (Rembrandt)
• Vanitassymboler: døde træer, visne blomster, tilgroede ruiner kranier, udbrændte lys osv. – ting der symboliserer livets forgængelighed.

Vigtige kunstnere i barokken/rokokoen:
- Caravaggio (1573-1610) var det italienske barokmaleris vigtigste kunstner. Karakteristisk for hans billeder er en ny dramatisk behandling af lyset og en original fortolkning af traditionelle billedtemaer. Han fik lyset til at give rum, farverne lys, figurerne plasticitet ? mystisk spiritualitet. Han illustrerede ikke bare åndelig eller bibelsk historie men analyserede den. ”Utrecht cavaggisterne” var blandt hans umiddelbare efterfølgere og blandede hans lysføring og komposition med hverdagsagtige motiver.
- Poussin (1594-1665) Vigtig repræsentant for klassicismen hvis værker er præget af den antikke mytologi.
- Pozzo (1642-1709) var maler, billedhugger og bygmester som perfektionerede den illusionistiske rumvirkning i loft- og vægmalerier (illusionsmalerier).
- Rembrandt (1606-1669) var den betydeligste gravør, maler og tegner i det 17. årh. hvis clair- obscur maleri og psykologiske indfølelse gav en yderligere dimension til barokkens maleri. Han brugte lys, og var inspireret af Caravaggio.

Formanalytisk:
• Lys (der medfører lette figurer)
• Illusionsmaleri (der ophæver faste grænser mellem illusion og virkelighed)
• Dynamisk og livfuld komposition og linjeføring (der leder blikket opad og væk fra det jordiske)

Betydningsanalytisk:
• Himlen på jorden
• Det inderlige og det åndelige
• Stræben efter det Guddommelige


Har desværre ikke noget til det andet, men håber du kan bruge det :)

Svar #2
19. juni 2008 af Skat1 (Slettet)

uha mange tak for det..
Helt klart noget jeg kan bruge:D

Skriv et svar til: virkelig brug for hjælp?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.