Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP - Apple

26. november 2008 af StreetPreacher (Slettet)

Hej alle sammen!

Jeg er gået lidt død i min SRP opgave, og jeg vil gerne høre om der er nogen som har et forslag til hvordan jeg skal formulere min problemformulering, opgaven lyder som følgende:
"Lav en virksomhedsbeskrivelse af Apple
Udarbejd en branche/markedsanalyse for computere i Danmark. Inddrag data fra databaser på internettet

Vurder Apples indsats med hensyn til 4 handlingsparametre. Herunder skal du have fokus på en vurdering af deres reklamer på baggrund af en reklameanalyse"

Hvilke modeller vil i forslå, at jeg anvender?

Jeg mangler lidt inspiration, så håber der er nogle hjælpsomme sjæle derude.
 


Svar #1
26. november 2008 af StreetPreacher (Slettet)

Slet ingen der har nogle forslag?


Brugbart svar (2)

Svar #2
27. november 2008 af bQnne (Slettet)

 Jeg vil gerne anbefale dig siden http://www.appleinsider.com/

den har rigtig god info omkring alt Apple relateret, om det så er økonomi, nye produkter, og statistikker. :)


Svar #3
27. november 2008 af StreetPreacher (Slettet)

Super, rigtigt mange tak for det :)


Brugbart svar (1)

Svar #4
01. december 2008 af skifter (Slettet)

Jeg er også på bar pund mht. en virksomhedsbeskrivelse af Apple.

er der nogen der kender en side, hvor man kan se hvornår virksomheden startede, og muligvis nogle tal for noget indtjening de sidste par år? Det ville være så nice hvis en venlig sjæl derude kunne hjælpe lidt. :)


Brugbart svar (1)

Svar #5
03. december 2008 af emilan (Slettet)

jeg kunne, ligesom skifter også godt bruge lidt hjælp til info omkring Apple


Brugbart svar (1)

Svar #6
07. december 2008 af Loi-B (Slettet)

 Nice emne :)

www.macworld.com (verdens største macblad)

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Computer

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Apple

http://www.apple-history.com/

http://applemuseum.bott.org/sections/history.html

http://lowendmac.com/history/index.shtml

http://www.theapplemuseum.com/

Bloomberg kom for nylig til at udgive Steve Jobs' nekrolog (lidt uheldigt når han nu ikke er død), find den her:

http://gawker.com/5042795/steve-jobss-obituary-as-run-by-bloomberg

Hvis i skal lave en reklameanalyse vil jeg anbefale at medtage denne reklame, nemlig reklamen der introducerede macintosh

http://www.youtube.com/watch?v=OYecfV3ubP8

Der er også lavet en film om Apple og Microsoft, den hedder Pirates of Silicon Valley, og den kan bl.a. findes et sted der oversat hedder pirathavnen.. shhh :D

Sig til hvis I skal bruge mere, det kunne jo være det var noget der kunne findes :)


Svar #7
07. december 2008 af StreetPreacher (Slettet)

Super rigtigt mange tak for en genial besvarelse af mit spørgsmål, uheldigvis er min SRP afsluttet og afleverede den her i Torsdags, men ellers mange tak :)


Brugbart svar (1)

Svar #8
07. december 2008 af emilan (Slettet)

så må det være mig, der siger mange tak ! :D fik min i torsdags , og skal igang med den i morgen . !


Brugbart svar (1)

Svar #9
09. december 2008 af miichael-s (Slettet)

Hej med jer

Jeg arbejder ligeledes med apple, men jeg skal fokusere på deres iphone i forhold til innovation. Ligeledes skal jeg fokusere på om den befinder sig i blue ocean. Nogen der har gode kilder til dette???

Desuden skal jeg arbejde med deres mærkestrategi og deres positionering for iphone samt vurdere hvad de bør sætte fokus på i fremtiden for at sikre den ønskede position på markedet. Er der nogen der har kilder, eller som selv har bearbejdet disse emner vil det være suverent hvis i kunne hjælpe mig :)


Brugbart svar (1)

Svar #10
10. december 2008 af Loi-B (Slettet)

 Jeg har ikke hørt om blue ocean strategien før, så det skal jeg ikke kunne sige noget om, men jeg kan sige noget om Apple og iPhone generelt... iPhone er innovativ, ingen tvivl om det - hvad er dit vinkling, Danmark, USA, Vesten, Verden?

Hvilke features iPhone har er jo lette at finde, men jeg synes du skal bide mærke i:

Visual Voicemail (og hele polymikken omkring ejerskabet af dette)

Navnet iPhone (samme som ovenstående; ejerskab, cisko har patent på iPhone - samt branding af Apple produkter med "i" foran)

3G (Blev i starten afvist af Jobs, men senere introduceret. 3G er ikke specielt udbygget i USA, men er næsten standarden i Europa)

Forskellige lande - forskellige funktioner (Nogle ting som WiFi, 3G mm. er slået fra i enkelte lande som fx Kina, så selvom telefonen har de muligheder, er de slået fra pga markedet)

Styresystemet bag iPhone (opbygningen af et desideret styresystem)

AppStore (prof. og brugerudviklede programmer)

Mediestrategien (Retorik, design, målgrupper. Yderligere er Apple >meget< stramme mht. reglerne - tager vi fx iPhone og Telia skal priser og reklamer godkendes af Apple i USA før de kan offentliggøres)

Mht. fremtiden skal du være opmærksom på ting som Jobs' helbred (selvom han påstår det ikke fejler noget), strategien ift. licensbeskyttet musik, digitalt indhold som film og serier, Macs begyndende spilpotentiale samt den øgede sårbarhed i takt med, at Apple går fra at være et lukrativt produkt til et designer-hvermandseje.


Brugbart svar (1)

Svar #11
10. december 2008 af miichael-s (Slettet)

Det var en god hjælp, mange tak.

I min problemformulering står der blot at jeg skal:

analysere og videre mærkestrategi og positionering for Apple/Iphone. Herefter skal jeg vurdere hvad Apple/Iphone bør fokusere på i fremtiden for at sikre den ønskede position for mærket/produktet

 - Således tror jeg at min vinkel er hele verden. Har du/i ideer til hvilke modeller jeg kunne koble på mht. afsætning? - det ville være dejligt. Jeg har selv siddet og gloet mig blind på det.. Er således gået lidt i stå...


Svar #12
10. december 2008 af StreetPreacher (Slettet)

Altså umiddelbart skal du have fat i sådan noget som Boston Modellen eller General Electric modellen til positionering.

Der findes Blue & Red Ocean, kan ikke lige huske henholdsvis om hvordan det er, men en af dem er vidst om produktet er helt nyt og er en niche på et helt nyt marked.

Du kan også bruge omverdensmodellen så vidt jeg husker.


Svar #13
10. december 2008 af StreetPreacher (Slettet)

Altså umiddelbart skal du have fat i sådan noget som Boston Modellen eller General Electric modellen til positionering.

Der findes Blue & Red Ocean, kan ikke lige huske henholdsvis om hvordan det er, men en af dem er vidst om produktet er helt nyt og er en niche på et helt nyt marked.

Du kan også bruge omverdensmodellen så vidt jeg husker.


Brugbart svar (1)

Svar #14
04. december 2009 af ryle088 (Slettet)

 Hej allesammen.

Er der nogen der ved noget om Apple på det Indiske marked?

Skal bruge det til min SRP


Brugbart svar (1)

Svar #15
15. december 2009 af goddaghr (Slettet)

Hello everybody.

Jeg har også om Apple i min SRP og skal aflevere på torsdag. Min problemformulerings problematiske del er når jeg skal analysere udviklingen på det danske og det amerikanske computermarked fra 1980'erne og frem til idag. Skal fokusere på Apples udvikling.

Nogen der eventuelt har noget statistik der kan hjælpe til at afspejle udviklingen?


Brugbart svar (1)

Svar #16
15. december 2009 af Loi-B (Slettet)

Det ser ikke ud til, at der er meget at finde, men prøv her.

Du kan evt. spørge på diverse Apple fora.


Brugbart svar (2)

Svar #17
14. december 2011 af thomasbojensen23 (Slettet)

Jeg har ligeledes Apple som mit SRP område..

Hvor jeg bedes redegører for apples brandingsrategi? og efterfølgende skal jeg redegør for parameteranvendelsen i forbindelse med introduktionen af iPhonen på det danske marked?

Nogen der ligger inde med noget viden eller kilder? er nemlig gået lidt i stå.
Håber der en der kan hjælpe mig - på forhånd mange tak.


Brugbart svar (0)

Svar #18
14. februar 2013 af iiiiiiina (Slettet)

Jeg har også om Apple i min SRP.

Lige nu er jeg kørt lidt død i analyseringen af deres brug af promotion, med særlig henblik på product placement. Derudover skal jeg finde amerikansk relevant materiale, hvilket jeg ikke har været så heldig med at finde.

Nogen der ha nogle idéer?


Skriv et svar til: SRP - Apple

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.