Almen studieforberedelse (AT)

Kampen om længdegraden

03. februar 2009 af ÆrligeBendt (Slettet)

Hejsa.

Til den afsluttende prøve i AT 2009, har jeg under emnet "Rejser" valgt at arbejde med "kampen om længdegraden", og det sker i fagene naturgeografi og historie.  Det handler kort fortalt om følgende:

I 1500-tallet var det kun breddegraden, man var i stand til at bestemme nøjagtigt, hvorimod længdegraden var et stort problem. At man ikke kunne bestemme længdegraden nøjagtigt, resulterede i skibsforlis, søfolk druknede og store værdier gik tabt. Længegradsproblemet var faktisk en af de største naturvidenskabelige udfordringer i et par hundrede år, indtil det blev løst af Harrisons ur.

Jeg har indtil videre overvejet følgende problemstillinger:

- Redegør for hvordan man bestemte længdegraden.
- Undersøg hvorfor man taler om kampen om længdegraden.
- Diskuter hvilken betydning det havde for datidens samfund, at man blev i stand til at bestemme længdegraden.
 

Jeg synes måske at det er lidt tyndt, og vil høre om der er nogen der har andre gode ideer eller konstruktive forslag til forbedringer. Bl.a. tror jeg måske at mine to første problemstillinger vil komme til at overlappe hinanden for meget i indhold.

Håber på jeres hjælp :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. februar 2009 af Hunden1677 (Slettet)

Hej

Kampen om at kunne bestemme længdegraden præsist, er en fantatisk historie om verdensherdømmet, og hvor admiraliteten i Londan havde udsat en dusør på 10.000 pund.

Brøderne Harris, der var sejlmager løste opgaven, ved at konstruerer et kronometer, der ikke var styret af et pendul, men en "tourbillon", men de fik ikke prisen før tyve år efter.

James Cook fik instrumentet med på sine tre jordomrejser, og gennem hann sømandsskab og instrumentet fik England New- Zeland og Australien med et slag, og faktisk det Antaktiske kontinent, som de prøvede at fastholde til 1911, men tabte til nordmanden Amundsen da Scott fejlede.

Instrumentet var også med på Bounty, og under mytteriet da Bligh skal i langbåden, forlanger han det med, men da F. Christian selv skal bruge det, må Bligh bruge stjernenavigation med en kvadrant hvilket faktisk var muligt over ca. 7000 sømil.

At england vandt denne kamp om længdegraden gjorde jo netop, at tabet i Nordamerika, blev vundet ved at være den første nation, der havde fuldstændige søkort, og fik dermed verdensherredømmet.

Længegradens bestemmelse var indgangen til et helt nyt paradigme i Vesten, og som vi er del af den dag i dag.


Svar #2
08. februar 2009 af ÆrligeBendt (Slettet)

Sikke en masse viden du har om emnet - har du nogle kilder du kan anbefale at bruge i arbejdet med dette emne?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. februar 2009 af Athelas89 (Slettet)

Hej!

Jeg har nogenlunde samme emne, dog i matematik og historie. Har du fundet nogle kilder, du evt. kan anbefale?


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. februar 2009 af bonjovi_lotr (Slettet)

Jeg har også om det samme emne i fagene matematik og historie. Er der nogle der villle være interesseret i at snakke om emnet over mail? Man kunne give hinanden ideer og hjælpe med nogle kilder måske.

Skriv til min mail hvis dette har interesse
[email protected]

Hilsen Christina


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. februar 2009 af Athelas89 (Slettet)

Jeg har sendt dig en mail...


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. februar 2009 af janett90 (Slettet)

Hej

Jeg har samme problem med kilder. Har sammen emne men dog fagene Matematik og Engelsk.

Min problemformulering går på hvilken betydningen det har og har haft at Harrison fandt ud af at måle længdegraden.

Det mangler jeg nogle kilder til. Og jeg frygter lidt at komme til at bruge den historiske metode frem for den engelsk analyserende metode. Er her nogen som kan hjælpe med de kilder? Ville være en stor hjælp.

MVH janett.


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. februar 2009 af Athelas89 (Slettet)

Har du kigget inde på www.geomat.dk? Der bliver også linket til den i ressourcerummet - der er i hvert fald nogle tekster, bl.a. den lov, der blev lavet om længdegraden. Den er i hvert fald på engelsk.


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. februar 2009 af janett90 (Slettet)

Aj tusind tak .

Tror det var guld du gav mig der :)


Brugbart svar (0)

Svar #9
27. februar 2009 af Athelas89 (Slettet)

Det var så lidt :-)


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. februar 2009 af Møllerhøj (Slettet)

Jeg har samme emne i Fysik/Historie

Mine problemformulering går også på hvilken betydningen det har og har haft at Harrison fandt ud af at måle længdegraden.. Hvilke kilder kan man bruge andet end den lov der?

Mine mail er mollerhoj3 (snabel a) hotmail.com


Brugbart svar (0)

Svar #11
01. marts 2009 af louidenoure (Slettet)

Hej..

Jeg sidder også og sveder over synopsen og har om næsten det samme som jer.

Jeg har problemstillingerne:

1) Hvordan bestemmes positionerne på bredde- og længdegrader ved at kigge på solen og stjernerne?
3) Hvordan udvikles metoden for positionsbestemmelse fra Columbus til Cook?
4) Hvilken betydning har udviklingen for positionsbestemmelse haft?
 

Jeg synes de kan bruges meget godt til at komme lidt rundt omkring.

Tak for links'ne

Louise


Brugbart svar (0)

Svar #12
01. marts 2009 af Athelas89 (Slettet)

Har du ikke glemt en to'er? ;-) Og hvilke kilder har du brugt for Cook?


Brugbart svar (0)

Svar #13
27. maj 2009 af Møllerhøj (Slettet)

Hej, jeg sidder hej og skal snart op. Hvis der er nogen der har en synopse eller andet der kunne hjælpe mig må i gerne sende det til mollerhoj3 (snabel a) hotmail.com


Brugbart svar (0)

Svar #14
04. december 2016 af hele2685

Hej!
Jeg skal til at skrive SRP om emnet "Bestemmelsen af længdegraden" i historie(A) og matematik(A). Min problemformulering kommer til at omhandle den naturvidenskabelig revolution, royal society, tidsmetoden og månemetoden og spørgsmålet om hvordan James Cooks rejser passede ind i forsøget på at få en fast model til hvordan man bestemmte længdegraden.

Jeg ved at dette er et meget gammelt opslag, men jeg ville dog høre om I fandt nogle gode historiekilder. Jeg har selv læst bogen "Kaptajn Cooks dagbog" og fundet flere kilder, men jeg synes alligevel, at jeg mangler én eller flere rigtig gode kilder. 

?På forhånd tak. :)


Skriv et svar til: Kampen om længdegraden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.