Religion

Islam / Kristendom

12. maj 2009 af dejligemorten (Slettet)

Hej..

Jeg vil gerne vide lidt om kvindens ligeværd i forhold til mandens i islam og kristendom??

Hvad står der om dette i Bibelen og i Koranen??


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. maj 2009 af Nilletøz (Slettet)

I mosebøgerne blev kvinden skabt af manden. Tag udgangspunkt der (vist nok 1. mosebog), for der står noget om deres forhold.

I Koranen står der, at kvinden er et trin under manden - mere præcist kan jeg ikke huske det, og mine kompendier med suraerne er lånt ud indtil imorgen. Manden og Kvinden har forskellige pligter, og de er som sådan ligeværdige - men i flere henseender er kvinden et trin under manden. Ja, det lyder sjovt, men sådan er det. Kvinden må f.eks. godt få skilsmisse, hvis hun vil, og hun må også tage manden tilbage, hvis hun vil. Her er ligeværet. Men når det er manden, så er det ligemeget med om kvinden vil - her er så, at manden er et trin over kvinden. Det var lige et af eksemplerne, jeg kan huske.


Svar #2
12. maj 2009 af dejligemorten (Slettet)

Tak for det hurtige svar :)

er lidt forvirret over at nogle steder i bibelen sætter jesus manden og kvinden ligehøjt, andre steder ikke.. Hvad skyldes denne forskel??

Er kvinden i Bibelen og Koranen beskrevet som ligeværdig med manden? Sådan lyder min tese, har du nogle forsag hvas jeg kan indrage og skrive lidt om..


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. maj 2009 af Nilletøz (Slettet)

Hvornår sætter Jesus ikke kvinden og manden lige højt? Jeg kan ikke komme med nogen eksempler på stående fod, for for Jesus er alle lige. Mænd, kvinder, gamle, unge, syge, raske. Alle. Jesus er den, der tager sig af de svagest stillede.

Men hvis du ser i 1. mosebog om Adam og Eva, så er det nok der, du kan finde forskellen på mænd og kvinder i kristendommen (og jødedommen for den sags skyld) afhængig af fortolkningen.

Som sagt har jeg ikke lige de suraer, hvor det er nævnt, hvordan rollerne er i forhold til hinanden... Men du kan måske slå dem op et sted? Det er et udsnit fra min læseplan, men jeg kan ikke huske, hvilke der er om manden og kvinden, og hvilke der er om sharia - de stod bare samlet i planen:
"på mand, kvinde i islam + opfattelsen af
Sura 4,34 + 2,228-229 + 9,71-72 + 33,35+ 24,31 + 33,59Skovgaard-Petersen: Moderne Islam, Gyldendal 2002,
s.156-158 (Musa:kvinder og arbejde) s.186-187(Foda: Sløret)
Jan Hjärpe: 99 spørgsmål om islam. Gyldendal 2004,
s.32-37 (sharia) + s. 67-72 (kvindeundertrykkelse)"


Svar #4
12. maj 2009 af dejligemorten (Slettet)

Matthæus 18,25 Da han ikke havde noget at betale med, befalede hans herre, at han og hans kone og børn og alt, hvad han ejede, skulle sælges og gælden betales.Jesus mener åbenbart, at koner (og børn) er ejendom, der kan sælges.Jesus blev som spæd båret frem i templet:

Lukas 2,23 som der står skrevet i Herrens lov: »Alt det første af mandkøn, der kommer ud af moderlivet, skal helliges Herren«Drengebørn skal helliges - ikke pigebørn.

Lad os springe frem til den sidste bog i Bibelen og se, hvem der kommer først i Himmelen:

Åbenbar. 14,3 Og de synger en ny sang foran tronen og de fire levende væsener og de fireogtyve ældste, og den sang kunne ingen lære undtagen de ét hundrede og fireogfyrre tusind, som er købt fri af jorden.
Åbenbar. 14,4 Det er dem, der ikke har sølet sig til med kvinder, men er jomfruelige. De følger Lammet, hvor det går. De er købt fri fra menneskene som en førstegrøde for Gud og Lammet,


Så "førstegrøden" er mænd - og vel at mærke mænd, som er jomfruelige og ikke har "sølet sig til" med kvinder.

Noget jeg fandt på nettet, derfor jeg er så meget i tvivl..

Men mange tak for dine godt svar, det hjælper mig virkelig på vej. Men hvordan er bibelen bygget op? Der er forskellige skrifter og derfor forskellige meninger ikke..

Og Paulus, han slog da hårdt ned på kvinder ik?


Brugbart svar (1)

Svar #5
12. maj 2009 af Nilletøz (Slettet)

Biblens opbygning er noget speciel. Specielt Johannes åbenbaring. Den er bygget således op, at (i den oprindelige) kommer det vigtigste i midten, så man får en pyramide form. Det hedder noget særligt, jeg ikke lige kan huske - det er noget, jeg har fra en veninde, der er adventist.

Matthæus 18,25 er taget ud af sammenhæng:
"Lignelsen om den gældbundne tjener

v21 Da kom Peter til ham og spurgte: »Herre, hvor mange gange skal jeg tilgive min broder, når han forsynder sig imod mig? Op til syv gange?« v22 Jesus svarede ham: »Jeg siger dig, ikke op til syv gange, men op til syvoghalvfjerds gange.

v23 Derfor: Himmeriget ligner en konge, der ville gøre regnskab med sine tjenere. v24 Da han begyndte på regnskaberne, blev en, der skyldte ti tusind talenter, ført frem for ham. v25 Da han ikke havde noget at betale med, befalede hans herre, at han og hans kone og børn og alt, hvad han ejede, skulle sælges og gælden betales. v26 Men tjeneren kastede sig ned for ham og bad: Hav tålmodighed med mig, så skal jeg betale dig det alt sammen. v27 Så fik den tjeners herre medynk med ham og lod ham gå og eftergav ham gælden. v28 Men da den tjener gik ud, traf han en af sine medtjenere, som skyldte ham hundrede denarer. Og han greb ham i struben og sagde: Betal, hvad du skylder! v29 Hans medtjener kastede sig ned for ham og bad: Hav tålmodighed med mig, så skal jeg betale dig. v30 Det ville han ikke, men gik hen og lod ham kaste i fængsel, indtil han fik betalt, hvad han skyldte. v31 Da hans medtjenere nu så, hvad der var sket, blev de meget bedrøvede og gik hen og forklarede deres herre alt, hvad der var sket. v32 Da kaldte hans herre ham for sig og sagde: Du onde tjener, al den gæld eftergav jeg dig, da du bad mig om det. v33 Burde du så ikke også forbarme dig over din medtjener, ligesom jeg forbarmede mig over dig? v34 Og hans herre blev vred og overlod ham til bødlerne, indtil han fik betalt alt, hvad han skyldte. v35 Sådan vil også min himmelske fader gøre med hver eneste af jer, der ikke af hjertet tilgiver sin broder.«"
Budskabet i lignelsen har intet at gøre med mænd og kvinders syn ifølge Jesus, men synet dengang - højest, for budskabet er et andet end at forklare hvorfor mænd og kvinder ikke er lige.

"v21 Da otte dage var gået, og han skulle omskæres, fik han navnet Jesus, som han var blevet kaldt af englen, før han blev undfanget i moders liv.

v22 Da deres renselsesdage i henhold til Moseloven var gået, tog de ham med op til Jerusalem for at bære ham frem for Herren v23 – som der står skrevet i Herrens lov: »Alt det første af mandkøn, der kommer ud af moderlivet, skal helliges Herren« – v24 og for at bringe offer, sådan som det er foreskrevet i Herrens lov, et par turtelduer eller to dueunger."
Jesus var ikke kristen men jøde - igen vil jeg så henvise til 1. mosebog hvad angår synet på mænd og kvinder.


"v1 Jeg så: Se, Lammet stod på Zions bjerg, og hos det stod ét hundrede og fireogfyrre tusind, som havde dets navn og dets faders navn skrevet på deres pande. v2 Og jeg hørte en lyd fra himlen som lyden af vældige vande og som lyden af voldsom torden, og den lyd, jeg hørte, lød som harpespillere, der slår deres harper. v3 Og de synger en ny sang foran tronen og de fire levende væsener og de fireogtyve ældste, og den sang kunne ingen lære undtagen de ét hundrede og fireogfyrre tusind, som er købt fri af jorden. v4 Det er dem, der ikke har sølet sig til med kvinder, men er jomfruelige. De følger Lammet, hvor det går. De er købt fri fra menneskene som en førstegrøde for Gud og Lammet, v5 og der fandtes ikke løgn i deres mund; de er uden fejl."
Pas på med at bruge åbenbaringen, da den kører meget i et metaforisk billedesprog, og den fortolkes på mange måder. For hvem er de fire væsner og de 24 ældste? Hvad er Zions bjerg? Lammet er Jesus, sådan er det alment fortolket.

Førstegrøde:
"Facts om førstegrøde

I GT er førstegrøden betegnelsen for den første og bedste del af avlen, som skal bringes som offer* til Gud. Førstegrøden var hellig*, og ingen andre end præsterne måtte spise af den. Førstegrødeofferet skulle minde israelitterne om, at jorden var givet dem af Gud. Ved at give førstegrøden tilbage til Gud gav de udtryk for, at resten også tilhørte ham, men at de fik lov til at bruge hans gaver.

Israel kan kaldes Guds førstegrøde af alle folk. Dette viser hen til Israels særlige udvælgelse* som Guds hellige folk, men peger også frem mod den tid, da alle folk skal have del i Guds velsignelse.

I NT bruges førstegrøde ensbetydende med “pant”. Et pant er det middel, hvormed man kan indløse den fulde gevinst. Paulus taler om Kristus som “førstegrøde af dem, der er sovet hen”. Kristi opstandelse er pant på, at alle troende skal opstå. De kristne har ånden som førstegrøde, d.v.s. at Helligåndens* nærvær i de kristne er pant på Guds Riges endelige komme. De kristne er også selv første-grøde, d.v.s. pant på hele verdens frelse*. " fra www.detmedgud.dk/index.php
 


Svar #6
13. maj 2009 af dejligemorten (Slettet)

Tak for hjælpen :)

Har du fået dine noter tilbage om Islam, og vil gerne vide: er koranen skrevet af en person, og hvordan og hvorledes ??


Brugbart svar (2)

Svar #7
13. maj 2009 af Nilletøz (Slettet)

Koranen skulle have været Muhammeds, men han var analfabet, så det er andre, der har skrevet senere... Men Muhammed skulle have fået ordene fra ærkeenglel Gabriel, der havde lært dem udenad fra Gud. Derfor anser muslimer Koranen som Guds ord.


Svar #8
14. maj 2009 af dejligemorten (Slettet)

Hej Igen, Tak for alle de gode svar...
jeg har brug for en der gennemlæser min opgave (5 sider) og ville høre om du evt kunne være interresseret i dette. Du skal ikke bruge lang tid på denne, bare lige kort kommentere på den?
 


Brugbart svar (1)

Svar #9
14. maj 2009 af Nilletøz (Slettet)

#8 - Desværre, jeg sidder og knokler med min KLMopgave, jeg gerne vil have færdig senest imorgen... Ellers havde det nok ikke været noget problem ;)


Svar #10
14. maj 2009 af dejligemorten (Slettet)

skriver du klm opgave, i hvad???


Brugbart svar (1)

Svar #11
14. maj 2009 af Nilletøz (Slettet)

#10 - Jeg har trukket emnet Tolerance, Ytrings- og åndsfrihed.


Skriv et svar til: Islam / Kristendom

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.