Almen studieforberedelse (AT)

eksamen i morgen

21. maj 2009 af CJTH (Slettet)

Hej

lige 3 spørgsmål:

kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg skal perspektiverer til de andre AT-forløb. Har om mæslingers vej til den nye verden i biologi og historie  nogle der har ider? - her er min studierapport:

Oversigt over gennemførte AT-forløb
Titel 1 AT1: Terror
Titel 2 Menneske og miljø
Titel 3 Oprør og protest
Titel 4 Manhattan projektet og anvendelsen af atombomben
Titel 5 Logik og retorik
Titel 6 Kemi?
Titel 7 Færøerne
Titel 8 AT- 8: Videnskab og ansvar
Titel 9 AT 9: Fremtiden - forudsigelser og visioner

Beskrivelse af de enkelte AT-forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AT1: Terror

Danskdelen:
Fra Primus er læst afsnittene:
Hvad er almen studieforberedelse?
Videnskab
Humaniora
Taksonomiske niveauer
Bibliotekaren har taget sig af punktet Informationssøgning

Derudover er der trænet i redegørelse på baggrund af avisartikler fra 12.09.01 fra henholdsvis Jyllands-Posten, Politiken og Information.
Bidragende fag Dansk, Samfundsfag
Placering 25/10-2006 - 17/11-2006
Produktformer
Evalueringsformer
Mine specialemner

Titel 2 Menneske og miljø


Bidragende fag Biologi, Idræt
Placering 15/12-2006 - 20/12-2006
Produktformer Naturvidenskabelig rapportering
Mundtlig præsentation i form af powe- point
Evalueringsformer Rapporten rettet og kommenteret.
Gruppesamtaler
Mine specialemner

Titel 3 Oprør og protest

1x AT3, uge 13: Oprør og protest AO/MJ

BÆRENDE FAG:
Engelsk og musik. Humaniora.

ENKELTFAGLIGE MÅL:
Engelsk: Analyse og fortolkning af poesi
Musik: Musikanalyse mundtligt og musikanalytisk perspektivering

FLERFAGLIGE MÅL:
Anvendelse af humanioras metode.

FÆLLESFAGLIGE MÅL:
Gruppearbejde og rollerne heri (se ”Primus” side 111-114)
Mundtlig formidling
Fremlæggelse via PowerPoint

ARBEJDSFORMER:
Gruppearbejde
Daglig ajourføring af logbog på Fronter

EVALUERINGSFORM:
Oppositionsgrupper
Lærernes kommentarer til oplæg og powerpoint
Skriftlig evaluering af forløbet
Gruppernes selvevaluering

PRODUKTKRAV:
I skal lave en PowerPoint og bruge til fremlæggelsen af både jeres analyse og fortolkning af teksten og jeres redegørelse for gruppearbejdsprocessen. PowerPointen afleveres endvidere på skrift i to eksemplarer, ligesom I også skal udprinte logbogen og aflevere den i to eksemplarer.

Bidragende fag Engelsk, Musik
Placering 26/03-2007 - 30/03-2007
Produktformer
Evalueringsformer
Mine specialemner

Titel 4 Manhattan projektet og anvendelsen af atombomben


Bidragende fag Fysik, Historie
Placering 14/05-2007 - 22/05-2007
Produktformer Grupperapport indeholdende en beskrivelse af situationen omkring beslutningsprocessen samt en karakteristik af gruppens hovedperson.
Synopsis light
Evalueringsformer Mundtlig prøve på baggrund af synopsis light
Mine specialemner

Titel 5 Logik og retorik

Deltagende hovedområder.
Naturvidenskabelig
Humaniora
Bidragende fag Matematik, Oldtidskundskab
Placering 09/10-2007 - 12/10-2007
Produktformer Mundtlig fremlæggelse
Evalueringsformer Skriftlig: Skriv 3 gode og 3 mindre gode ting om forløbet
Mine specialemner

Titel 6 Kemi?

At-forløbets hovedemne var nybrud.
Eleverne arbejdede med nogle små øvelser med gas, hvor de selv skulle opstille teorier. De lavede et mindmap og kemi? og derefter fik de en lektion med kemiens historie op til og med flogistonteorien.

Eleverne fik dernæst udleveret nogle emner til en synopsis der omhandlede udvikling/anvendelse af kemi.

De arbejdede i grupper og den sidste dag var der gruppeeksamen i deres synopsis.
Bidragende fag Historie, Kemi
Placering 14/12-2007 - 19/12-2007
Produktformer
Evalueringsformer
Mine specialemner Vedvarendeenergi

Titel 7 Færøerne

Studietur til Færøerne med fagene biologi og religion
Bidragende fag
Placering 08/03-2008 - 15/03-2008
Produktformer
Evalueringsformer
Mine specialemner

Titel 8 AT- 8: Videnskab og ansvar

Fokus i dette AT-forløb er at få eleverne til i praksis at omsætte deres viden om at "fagene bidrager til sagen" til praksis. De skal desuden prøve at arbejde meget selvstændigt under eksamenslignende vilkår med afsluttende mundlig årsprøve.
Deltagende fag: engelsk og biologi
Bidragende fag
Placering 07/05-2008 - 16/05-2008
Produktformer Synopsisaflevering
Evalueringsformer Mundtlig årsprøve
Mine specialemner jeg har beskæftiget mig med det overordnede emne Rugemødre, og min overordnede problemformulering lød som følger: Hvad er konsekvenserne ved brugen af rugemødre?

Titel 9 AT 9: Fremtiden - forudsigelser og visioner

Deltagende fag: Biologi og dansk

Bidragende fag
Placering 06/10-2008 - 10/10-2008
Produktformer Der udarbejdes en synopsis, der skal danne udgangspunkt for en mundtlig prøve.
Evalueringsformer
Mine specialemner Jeg har arbejdet med emnet kloning - menneskekloning i forhold til visioner.

 

Hvad med fagenes samarbejde, ved ikke hvad jeg skal sige her?

Derudover, hvad skal jeg gøre hvis jeg er kommet til at skrive alt i min synopsis og ikke rigtig kan komme med noget nyt?? - giver det en dårlig karakter?

på forhånd tak


Svar #1
21. maj 2009 af CJTH (Slettet)

ingen der har en ide' - er på hærens mark


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. maj 2009 af Høgenhaven (Slettet)

 umiddelbart tror jeg ikke det giver en ringe karakter, men det er altid godt at se kritisk på hvad man har gjort. Desuden arbejder du jo også med naturvidenskabelig fakultet i den ene del, og i den del kan der oftest bruges matematiske modeller eller andet, som du kan vise, så du kan sætte meget fokus på analysedelen, som ikke er med i din synopsis. Men som perspektivering kunne du evt. bruge den der hedder "kemi?" eller du kunne perspektivere til et andet forløb hvor du enten har brugt samme fagkombination eller tale om hvorledes man ellers kan bruge de fag du har arbejdet med. Så tror jeg du snildt kan bruge 10 min. Men hvad ved jeg - jeg skal først op mandag:S

Håber du kan bruge lidt af det!

MVH Høgenhaven


Skriv et svar til: eksamen i morgen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.